Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen vil ikke lade

Startet av Hideyowife, tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:07

« forrige - neste »

Hideyowife

Da vil plutselig vår 2015 Leaf ikke lade. Forsøkt både med schukolader og type 2 lader med samme resultat. Det flasher i ladeindikatorene i dashboard (3 små blå lampene), bilen piper raskt 3 ganger gjentagende. Finner ingenting om beepcodes eller lignende noe sted. Kan jeg ha hatt uflaks å fått fukt som har frosset noe sted i ladepluggen i bilen? Virker ikke som jeg får satt i laderen godt nok for den "låser" seg ikke fast. Aldri opplevd før.

Jeg har enn så lenge ikke vært å testet hurtiglader men har akkurat nok strøm til å komme meg til 1. Dog ikke nok strøm til å komme meg hjem igjen om det ikke virker :D
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

kaiat

I følge instruksjonsboka betyr det at de tre lampene blinker og det piper tre ganger at ladepluggen ikke er skikkelig satt i. Har du sett om det er noe is eller lignende enten i ladepluggen eller i kontakten i bilen? Du kan prøve å tine med forsiktig bruk av en hårføner eller varmluftspistol. Det trengs ikke så mye varme.


Thomas Parsli

Noen ganger fungerer det å blåse (hardt), andre ganger har jeg måttet bruke hårtørrer.

Har også opplevd å måtte prøve 10-12 ganger før fikk kontakt.

Kan være greit å kjøpe kontaktrens (rensespray for elektronikk). Men pass på at det er tørt før du kobler til :)

https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/Pr346049001
https://www.thansen.no/bil/bilpleie/rense-og-pleiemidler/kontaktrens-400-ml-optimize/n464/pn10735
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hideyowife

Det føles som jeg ikke får plugget lader skikkelig inn. Klarer ikke se om det er noe is eller sånt inni støpselet. Forsøker å parkere den i garasje på jobb imorgen hvor det er pluss grader. Ikveld rakk jeg frem til hurtiglader som fungerte fint i det minste.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Trekkoppbil

Det er kroken på J1772-pistolen man bør sjekke opp. Man kan prøve å høre om det er noe klikk i den, og legge merke til at den klikker på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA