Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrosjon i kontaktene i ladekabelen.

Startet av Sjalabais, onsdag 30. september 2020, klokken 15:51

« forrige - neste »

Sjalabais

Det har regnet så mye i det siste at jeg har prøvd å tørke ladekontakten nå. Gikk over med Q tips som ble skitne. Ved nærmere ettersyn var det lite grann korrosjon inne i kontaktene, se denne.

Jeg vet det er flere fra Bergensregionen med gamle Leafer her. Har dere opplevd problemer med dette? Driver dere med noe form for vedlikehold her?
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Det er et gammelt sjekkpunkt på disse bilene, å se etter korosjon i ladepunktene. Jeg mener det er nevnt i servicehefte på de første årgangene, eller om det var et krav ved eu-kontroll.

Derfor har jeg alltid vært skeptisk til å få fuktighet i portene, og jeg mener det er uheldig at enkelte hurtigladere står uten tak.

Av og til må man lade ute i regnvær, så portene blir våte på innsida av pakningene. Da liker jeg å åpne portene og lufte dem, når man kommer hjem i garasjen.

Sjalabais

Jeg kan kun lade bilen ute, og her regner det bestandig. Har den vifteovnen jeg bruker for å varme opp bilen klar til å tørke den myke innsiden av ladeportdekselet, men det er ikke alltid like praktisk. Da vi kjøpte bilen spurte jeg Nissanforhandleren om det fins en formsydd hette for holde dette tørt, noe jeg fikk NEI på. Underlig, egentlig.
2012 Leaf Tekna

Bobbulf

Jeg har sprayet et par ganger med 5-56 inn mot kontaktene.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

kaiat

Vår Leaf står også ute i all slags vær og vind (bor også i Bergensområdet), men har ikke opplevd at det korroderer sånn spesielt mye. Har èn gang opplevd at sikringen på ladestasjonen hjemme gikk. Da var det litt fukt nede i kontakten. Blåste rent og etterpå ladet den som bare det. Usikker på fukten jeg så var den egentlige årsaken, eller om det var noe annet.

Nissan har et sånt deksel som kan brukes ved lading, men jeg vet ikke om det betyr noe særlig fra eller til.


Ellers har du et uorginalt her: https://ecosolaris.com/en/produit/nissan-leaf-charging-port-lid-cover/

Sjalabais

Takk for tipset! Så rart at gjengen i Åsane ikke kjente til den delen?

Hva er 5-56? Jeg brukte litt kontaktspray på en q tips etter rens, det smører litegrann også.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA