Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisene kraftig opp på ID4?

Startet av Bjoris, tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Skikkelig god deal for de som bestilte denne tidlig. Herlig :+1:

Dieselgubben

#91
Per i dag ser det bra ut, men det kommer jo en rekke farlige konkurrenter. Bare i år kommer sannsynligvis 2wd utgavene av Tesla Model Y, Mercedes EQA, Hyunday Ioniq 5, Kia CV og Nissan Ariya. Tipper intromodeller med 2wd kommer til å legge seg rundt Vw ID First i prising. Har de penere interiør (fargevalg), raskere aks og Led matrix (det kommer garantert folk til å ønske selv på intromodell - blir spennende å se hvem som tilbyr det) så vil det gi utslag i bruktprisen på Id4 First.

I tillegg kommer jo VAG konsernet med flere søsken. Prising av disse avhenger av hva konkurrentene gjør. Blir det stor etterspørsel etter elbiler globalt og liten prodkapasitet pga covid trekker det i motsatt retning for ID 4 (hvis man får den snart) - blir spennende å se. Men at man skal få noen voldsom gevinst har jeg ikke tro på, man får nok like gode dealer igjen.

Trond.m

Kampanjer kommer sikkert senere og konkurrenter vil nok ikke la VW få for stor markedsandel. Men at man nå har kunnet kjøpe en familiebil med hengerfeste og ca 500 km rekkevidde til ca 400K er en milepæl. La oss suge litt på den karamellen en stund  :)

Bjoris

#93
Sitat fra: ihaal på fredag 29. januar 2021, klokken 22:41
Jeg har sett stoffprøver av setene hos Møller og ble positivt overrasket. Ser bedre ut enn på bildene, så dette tror jeg ikke folk kommer til å skjemmes av. Matrix og trådløs lading er begge nice to have men ikke need to have for de aller fleste, mangel på ryggekamera derimot er deal-breaker for mange. Så personlig tror jeg 1st kommer til å være mye mer attraktiv i bruktmarkedet enn Life og ikke så veldig mye mindre attraktiv enn Business.

Største bummeren på 1ST er jo mangel å keyless access. Jeg var å kikket på Enyaq her om dagen og selger flirte i sjegget over at 1ST ikke har keyless, det "går ikke ann på en 2021" modell. Vel, så noe offer har en jo måttet gi for å få så mye bil for pengene. Jeg har nå en ventepølse Soul fra 2016 som har dette og en varebil der en må låse opp med nøkkel og ja, det er jo litt mer styr å lete frem nøkkelen, men nå er ikke tanken min sånn umiddelbart å ha denne bilen lengre enn AWD er tilgjengelig, men vi får se, tenker at det blir utrolig billig bil denne IDen også så kanskje vi bare skal være super fornufige denne gangen:)

Bjoris

#94
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:41
Personlig bestilte jeg ikke billigste first pga 3 ting: interiørfarge, mangel på led matrix og ikke 4wd.

Erfaringer viser vel at SUV'er uten 4wd faller raskere i pris og er mer tungsolgt enn biler med? Har ikke noen dokumentasjon, dette er min oppfatning. Biler uten led matrix vil konkurrere med biler som har dette, også søstermodeller og biler fra samme konsern.

Poenget mitt er at det ikke er sikkert at dagens kjøp av billigste Id 4 vil være like lukrativt når man tar høyde for verdifall. Det er trolig ingen gratis lunsjer der ute  ;)

På den annen side må man i dag ut med 400k for en Kia Soul, så lenge det ikke er mange alternativer vil prisen holde seg.

Det er noen minimum ting en bil må ha, jeg syns 1ST har dette, tross mangel på Matrix og keyless. En stor  familiebil med 500 km rekkevidde til 429 med hengerfeste, vinterhjul og met.lakk blir jo ikke noe tapsbombe i 2. håndsmarkedet. Det er jo veldig mange flere som kan kjøpe en bil til 400 enn 500. Dersom det er slik at bedre utstyret utgaver kommer ned på samme pris vil disse være mer attraktive, men da har dem tapt seg ca 100 mer og jeg tror ikke det blir slik at en 1ST må selges for 300 når en 1ST Max selges for 400...

Samme gjelder AWD, ja mange vil ha det på en SUV, men hvem andre gir deg dette til 400? Jeg tenker at det kan bli mer en issue med 1ST Max der mindre utstyrte utgaver vil havne på det samme MED AWD.

Vi får se, men jeg tenker at verdifallet på 1ST blir veldig lavt, den krysser utrolig mange bokser i denne prisklassen. Merk at en Tesla Model 3 SR (RWD og minste batteri med kortere rekkevidde enn ID4) kommer på 450 med vinterhjul, hengerfeste og met.lakk...


Trond.m

#95
@Bjoris: «Største bummeren på 1ST er jo mangel å keyless access»

Jeg har hatt mange biler med keyless, men ser forstsatt ikke hva som er så fint med det. e-tron Business modellen mangler jo også dette. Ved salg av e-tron har dette ikke vært noe tema, da bilen tross alt har nøkkel-løs start. Jeg kjenner faktisk mange som synes det er en fordel uten keyless. Da kan man ta i dørhåndtaket for å sjekke at bilen er låst før man forlater den. Og man slipper at den låser og åpner seg hele tiden når man vasker bilen. I prisklassen 400K mener jeg at det ikke har noen betydning ved salg.

Galilee

Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

ihaal

Forskjellige preferanser. Keyless ligger langt ned på lista for min del. Skulle gjerne hatt side assist og 360-kamera, men for denne prisen lever jeg godt uten.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

nosi1202

Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

Hvis du toucher dørhåndtaket på vei til ladekabelen får du den løs uten å bruke fjernkontrollen på e-Golf
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Oddaa

Sitat fra: nosi1202 på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:48
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

Hvis du toucher dørhåndtaket på vei til ladekabelen får du den løs uten å bruke fjernkontrollen på e-Golf
Riktig. Etter fire år med e-Golf tror jeg fortsatt at jeg har til gode å bruke knappene på nøkkelen. Det eneste jeg savner i denne forbindelse er sensorer også på bakdørene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

SveinJ

Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Oddaa

Sitat fra: SveinJ på søndag 31. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».
Les innleggene over så ser du at du ikke trenger å bruke nøkkelen på e-Golf heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Elektro12

Sitat fra: SveinJ på søndag 31. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Galilee på lørdag 30. januar 2021, klokken 20:00
Når bilen står til lading må man uansett åpne med nøkkelen for å få ut kabelen (er i alle fall slik på egolfen min). Tror det er helt greit uten keyless, men litt rart.

Det må man ikke på BMW i3. Der holder det med å åpne døra «keyless».

Kunne godt hatt Keyless, men for en fullt utstyrt bil til 415 tusen med vinterdekk kan jeg svelge noen kameler. Keyless er ikke helt smooth på alle biler uansett.

Trond.m

#103
Det ser ut til at man må opp på Id.4 Business for å få ryggekamera og stort batteri. Det gjør at prisen starter på 460 + metallic og hengerfeste. Det betyr at id.4 1St framstår som en veldig attraktiv pakke.

Sjekket også den tyske versjonen av tekniske data. Der manglet også ryggekamera på Life, så modellene er nok harmonisert i Europa. Setene på Business ser like ut som på 1St, men Life har et stoff som likner mer på det i id.3.

Bjoris

#104
Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:27
Det ser ut til at man må opp på Id.4 Business for å få ryggekamera og stort batteri. Det gjør at prisen starter på 460 + metallic og hengerfeste. Det betyr at id.4 1St framstår som en veldig attraktiv pakke.

Sjekket også den tyske versjonen av tekniske data. Der manglet også ryggekamera på Life, så modellene er nok harmonisert i Europa. Setene på Business ser like ut som på 1St, men Life har et stoff som likner mer på det i id.3.

Ja, Life mangler ikke bare rykkekamera, men også skiluke som jeg tror mange setter pris på. Videre er det mindre viktige ting som disse Velour setene og ambientebelysning som også mangler på Life. Selv om det er mindre viktig og noen ikke liker det brune innslaget så tror jeg lanseringsmodellen ser mer påkostet ut med disse tingene så jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å legge på litt for å få både bedre seter og disse lysene. Men jeg hadde ikke lagt på penger for 20 toms hjul. Jeg hadde nok også droppet sort tak, men da hadde jeg ikke valgt hvit bil som jeg har gjort nå pga alle de sorte detaljene:)


Life blir jo 24.800 dyrere selv om en ser bort fra større hjul og ext design pakken med sort tak så lanseringsmodellene ble ett kupp sålangt, hva som skjer videre vet ingen, men jeg er uansett bygd slik at sålenge en har fått bilen så kan en ikke klage om prisen går ned, tilbud og etterspørsel rår og en importør må forholde seg til det. Det nytter ikke å ikke få solgt biler fordi en skal blidgjøre eksisterende kunder...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA