Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisene kraftig opp på ID4?

Startet av Bjoris, tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

Bjoris

Stakk innom «min» selger i dag og selv om de vet like lite som oss sa vedkommende to ting jeg bet meg merke i:

1. De nye utgavene blir mye dyrere og de som kjøpte usett har gjort en meget god handel!
2. Systemet for å bestille 1ST utgavene ble stengt på forrige fredag. De gikk muligens ann å få tak i biler Møller hadde bestilt til lager, men at 1ST nå er på hell virker ganske skkkert.

Jeg tenker det blir interessant å se om påstandene over vil holde mål. Jeg er litt sånn ambivalent da det selvsagt er bra for 1ST om prisene faktisk går opp, men er jo redd AWD utgaven blir dyrere enn jeg hadde tenkt...

Vedkommende presiserer at på toppen av høyere pris kommer hengerfeste, met.lakk, større hjul etc

Dette temaet har blitt diskutert 100 ganger, snart får vi fakta. Tenker de nye utgavene snart må bli lansert med norske priser når det bare er lagerbiler igjen.

Tenker du å bestille 1ST bør en nok ikke vente lengre, men jeg blir ikke veldig overrasket om det også kommer gode tilbud fremover på de ordinære utgavene så helt panikk er det nok ikke grunn til å få om ikke budsjette er helt på maks på 429 som er tilbudet nå med vinterhjul pluss levering. De andre utgavene som kommer vil ha mer utstyr så de blir dyrere bare pga det.

Jeg spekket opp en Skoda IV80 som ID4 Business og vi er da på 495 med vinterhjul!!

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

ID4

#1
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29
Stakk innom «min» selger i dag og selv om de vet like lite som oss sa vedkommende to ting jeg bet meg merke i:

1. De nye utgavene blir mye dyrere og de som kjøpte usett har gjort en meget god handel!
2. Systemet for å bestille 1ST utgavene ble stengt på forrige fredag. De gikk muligens ann å få tak i biler Møller hadde bestilt til lager, men at 1ST nå er på hell virker ganske skkkert.

Jeg tenker det blir interessant å se om påstandene over vil holde mål. Jeg er litt sånn ambivalent da det selvsagt er bra for 1ST om prisene faktisk går opp, men er jo redd AWD utgaven blir dyrere enn jeg hadde tenkt...

Vedkommende presiserer at på toppen av høyere pris kommer hengerfeste, met.lakk, større hjul etc

Dette temaet har blitt diskutert 100 ganger, snart får vi fakta. Tenker de nye utgavene snart må bli lansert med norske priser når det bare er lagerbiler igjen.

Tenker du å bestille 1ST bør en nok ikke vente lengre, men jeg blir ikke veldig overrasket om det også kommer gode tilbud fremover på de ordinære utgavene så helt panikk er det nok ikke grunn til å få om ikke budsjette er helt på maks på 429 som er tilbudet nå med vinterhjul pluss levering. De andre utgavene som kommer vil ha mer utstyr så de blir dyrere bare pga det.

Jeg spekket opp en Skoda IV80 som ID4 Business og vi er da på 495 med vinterhjul!!

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

Da har vi jo gjort en god handel da :)

golo

wv.nl er 1.st og life utgaven priset nesten likt. Hvis man tar utgangspunktet i en life utgave og legger til 20" hjul, metallic lakk, hengerfeste og varmepumpe. Da blir 1.st € 3 885 billigere. Noe som tilsvarer nesten 41 000 kr. Vil vi se noe tilsvarende i Norge også?

ihaal

For oss som har bestilt ID4 1st og i tillegg reservert ID4 med AWD er jo dette i og for seg gode nyheter. Psykologisk er det ikke noe gøy å gå på en stor smell i bruktmarkedet før man oppgraderer til 4x4. Blir avstanden for stor kan man glede seg over å ha gjort en god handel med RWD.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Daniel_0007

Når man ser på prisene til enyaq så er det ganske tydelig at prisene til id4 kommer nok til å gå opp, er ganske logisk at man får billigere pris for å være prøvekanin for ny modell når man går for 1st.
Vil tippe id4 non 1st vil starte på 450 med mindre de kommer med en modell med mindre batteri slik enyaq har.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjoris

#5
Gjenstår å se dette, det er logisk, men samtidig ser vi jo at de som kjøpte ID3 tidlig gikk på en ikke ubetydelig smell...

Håper fortsatt på en AWD ID4 med litt mer utstyr enn 1ST til 499 med vinterhjul🤩

ihaal

Forskjellen er jo at ID3 var uforståelig dyr mens ID4 var uforståelig billig (sammenlignet med forventningene og konkurransen)
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Stikkkontakt

Billigste ID4 77kwh koster ca 385.000 kr i Tyskland. Euroen har en fallende trend. Så ingenting ang prisen er garantert.

Olemann

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app,  men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.

Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro?    Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.

Bjoris

Sitat fra: ihaal på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:55
Forskjellen er jo at ID3 var uforståelig dyr mens ID4 var uforståelig billig (sammenlignet med forventningene og konkurransen)

Ja, det er ett vesentlig moment. Misforstå meg rett, jeg tror også at prisene går en god del opp!

Bjoris

#10
Sitat fra: Olemann på tirsdag 26. januar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app,  men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.

Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro?    Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.

Tror du har fått med det meste, men det er mange små detaljer jeg liker. Se nederst.

Jeg er spent på forbruket, ENiroen var utrolig bra på det området, både sommer og vinter. Mistenker at ID4 vil ha større forskjeller fra sommer til vinter og tross større batteri og bedre WLTP så tror jeg den vil slite med ENiro, den var så lett å kjøre langt med under alle forhold at det var en fryd.

Men det er mye som jeg setter pris på med ID4 utover det du nevner, som ikke gjør at jeg ser meg tilbake til ENiro likevel;

ID4 lader vesentlig fortere, blir høyst sannsynlig både mer komfortabel og mer støysvak. Du har 3 nivå på ratt varme, oppvarmet og lydisolert frontrute, skiluke, ekstra rom til ladekabel, pluss mye større bagasjerom. Avansert stemmestyring, ID Light, flat gulv i baksete, USB ladere i baksete, 12 volt i bagasjerom, spyling på ryggekamera, og mye bedre oppløsning på skjerm, men det er kanskje blitt like bra på den mye ENiroen med 10,25 toms skjerm.

Så kommer også std med 11 Kw lading, ambiente lys, vedlikeholdsfrie trommelbremser bak (eneste problem på ENiro var mye rust på bremseskiver som da ikke dekkes på garanti). Mye sjeldnere service enn på ENiro, kjøling i hanskerom, OTA programvare oppdatering, dette vil gjøre at en kan få nye funksjoner og småfiks uten å gå på verksted. På ENiroen ble navigasjonen vesentlig bedre på 30.000 km service, typisk ting som du kunne fått via nettet på en mer moderne bil...

Ja, det nok enda litt til, jeg liker jo bedre alkantara setetrekk enn skinn på vinteren tross varme og kjøling, men en må ikke glemme at ENiro har 7 års garanti, jeg har faktisk i dag vært på EU kontroll med Soulen vi kjøpte fordi IDen ble så forsinket, den er akkurat passer 5 år, men nye endeledd gikk fortsatt på garanti selv om jeg tror noen merker ville argumentert for at dette er slitedeler.

Vel, glede meg til ID, men kan lett bli Kia igjen, tror Kia CV blir veldig bra!!

Olemann

Takk for ryddig svar!
Forbruk er også noe jeg tenker på, nå gjorde heldigvis ID3 det bra på effektivitet på den store vintertesten til Elbilforeningen, sammenlignet med bl.a. Polestar, men det betyr jo ikke at ID4 er på eNiro nivå, blir spennende dette.

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Olemann på tirsdag 26. januar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:29

Men da får du Matrix, Keeyless, Induk lading av mobil samt at Skodaen og gar 13 tommers skjerm og el førersete, ID4 Business får ikke det, der er der manuelt sete og 10 toms skjerm!!

Du har jo hatt eNiro tidligere, hvilke utstyr er det man mister og hva får man på 1ST utgaven om man sammenligner?
Jeg vet man får hengerfeste, mer plass, tregere bil og større skjerm og app,  men mister induktiv ladning, skinnseter, ventilerte seter, elektriske seter m/minne og kjekke "dobbelt-taster" fordi man på eNiro kan betjene mye enten med touch på skjerm eller fysiske knapper.

Noe vesentlig ellers man mister ift eNiro?    Er nemlig i tenkeboksen på om jeg vil ha en mer moderne bil, som har mer plass, ser bedre ut, er verre å parkere og går tregere og betyr en del penger ut av konto og muligens ikke er feilfri som min eNiro.

Tror du har fått med det meste, men det er mange små detaljer jeg liker. Se nederst.

Jeg er spent på forbruket, ENiroen var utrolig bra på det området, både sommer og vinter. Mistenker at ID4 vil ha større forskjeller fra sommer til vinter og tross større batteri og bedre WLTP så tror jeg den vil slite med ENiro, den var så lett å kjøre langt med under alle forhold at det var en fryd.

Men det er mye som jeg setter pris på med ID4 utover det du nevner, som ikke gjør at jeg ser meg tilbake til ENiro likevel;

ID4 lader vesentlig fortere, blir høyst sannsynlig både mer komfortabel og mer støysvak. Du har 3 nivå på ratt varme, oppvarmet og lydisolert frontrute, skiluke, ekstra rom til ladekabel, pluss mye større bagasjerom. Avansert stemmestyring, ID Light, flat gulv i baksete, USB ladere i baksete, 12 volt i bagasjerom, spyling på ryggekamera, og mye bedre oppløsning på skjerm, men det er kanskje blitt like bra på den mye ENiroen med 10,25 toms skjerm.

Så kommer også std med 11 Kw lading, ambiente lys, vedlikeholdsfrie trommelbremser bak (eneste problem på ENiro var mye rust på bremseskiver som da ikke dekkes på garanti). Mye sjeldnere service enn på ENiro, kjøling i hanskerom, OTA programvare oppdatering, dette vil gjøre at en kan få nye funksjoner og småfiks uten å gå på verksted. På ENiroen ble navigasjonen vesentlig bedre på 30.000 km service, typisk ting som du kunne fått via nettet på en mer moderne bil...

Ja, det nok enda litt til, jeg liker jo bedre alkantara setetrekk enn skinn på vinteren tross varme og kjøling, men en må ikke glemme at ENiro har 7 års garanti, jeg har faktisk i dag vært på EU kontroll med Soulen vi kjøpte fordi IDen ble så forsinket, den er akkurat passer 5 år, men nye endeledd gikk fortsatt på garanti selv om jeg tror noen merker ville argumentert for at dette er slitedeler.

Vel, glede meg til ID, men kan lett bli Kia igjen, tror Kia CV blir veldig bra!!

Bjoris

Sitat fra: ENTO på onsdag 27. januar 2021, klokken 00:52
Vel ! VW id4 max m/lanseringspakke med 20'' sorte Loen vinterhjul, Eaysee lader og lakkforsegling:
Kr. 502.000 må vel være bra !!!  Gleder meg .:D

Du har gjort ett kupp:)


Det ble mye bråk av dette tilbudet så det endte jo med at de måtte trekke det for ID4 sin del, men forstod på folk at de fortsatt fikk det om de spurte. Vel, vi får bare se hva som skjer fremover. Jeg må si at prispolitikken til VAG ikke har vært noe positiv opplevelse for meg. De som har fått best pris av alle er selvsagt fornøyd, men de som ser dette og betaler full pris blir tilsvarende misfornøyd og jeg kan ikke forstå at Møller tjener på dette totalt sett.

Jeg var innom Skoda i går for å se og ta på Enyaq da jeg må si det er litt mer tillitvekkende hos dem akkurat dette med pris og forsåvidt levering også. Jeg gikk jo på ID både ifht pris og leveringtid. Begge deler har jo blitt mye rot med syns jeg, men jeg ser frem til bilen kommer og det blir sikkert bra, men når jeg satt i Skodaen så innser jeg at jeg kommer til å irritere meg over at setene i IDen ikke er elektriske. Jeg stakk over til VW og satte meg i en ID3 og det er jo veldig mye jekking av sete, pluss at spaken for å justere frem og tilbake er helt innerst. Ganske håpløst for oss med frue som er så liten at vi må justere sete bak før vi setter oss inn, men, men... Hva gjør en ikke for å spare litt penger:) haha

ID4

Sitat fra: Bjoris på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:35
Jeg var innom Skoda i går for å se og ta på Enyaq da jeg må si det er litt mer tillitvekkende hos dem akkurat dette med pris og forsåvidt levering også. Jeg gikk jo på ID både ifht pris og leveringtid. Begge deler har jo blitt mye rot med syns jeg, men jeg ser frem til bilen kommer og det blir sikkert bra, men når jeg satt i Skodaen så innser jeg at jeg kommer til å irritere meg over at setene i IDen ikke er elektriske. Jeg stakk over til VW og satte meg i en ID3 og det er jo veldig mye jekking av sete, pluss at spaken for å justere frem og tilbake er helt innerst. Ganske håpløst for oss med frue som er så liten at vi må justere sete bak før vi setter oss inn, men, men... Hva gjør en ikke for å spare litt penger:) haha

Sete utfordringen kan løses med å beholde Kia soul som kone bil. Da blir det mindre justering av sete ;)

Men enig i at det har blitt vel my rot, og skoda rykker nå opp på oppløpssiden og kanskje passerer vw. Bilene er jo ganske like, og er spent på om skoda har kontroll på sw, eller om de har arvet utfordringer fra vw. Går det knirkefritt der og fortsatt utfordringer hos vw etter at siste programvare er lansert, så har vi kanskje gjort et feil valg.

ihaal

Er det rabatter å hente på Skoda? De færreste her på forumet har vel betalt fullpris for ID4. Hvis du speccer en
Enyaq med bakhjulsdrift og alt med utstyr ender du opp på nesten 600 000. En ferdigkrysset ID4 Max får man vel for litt over 500 000 med vinterdekk hvis man har fått en god deal.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA