Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om forvarming

Startet av Øystein Hermansen, tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17

« forrige - neste »

Øystein Hermansen

I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein

Tellus

Jo det burde blitt trukket en god del strøm fra laderen i timene før avgang. Her har noe gått galt. Har du enablet forvarming ? Dette må gjøres på skjermen i bilen.

Tellus

Jeg har ikke måler på selve laderen, men jeg kan lese av husets strømtrekk på app. For et par dager siden hadde jeg lagt inn avreise 0900 og bilen var fulladet rundt midnatt. Fra ca 0600 økte forbruket med ca 2kW. Dette fortsatte til avreise rundt 0900. Noe slikt bør du også kunne observere hvis forvarming av batteri starter opp.


Maxwell_400

Sitat fra: Øystein Hermansen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein

Det virker sånn på min bil, forvarming av batteri starter omtrent fire timer før avreise, men jeg har også sett at den starter 2 timer før avreise.

På en superbillig kina boks jeg har så fungerer det ikke, når den har ladet seg ferdig så kobler den helt ut, jeg må fysisk ta ut pluggen og sette den inn igjen for å lade.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øystein Hermansen

Da har jeg i alle fall forstått riktig hvordan det skal virke.  Jeg har nå aktivert "strøm alltid på"-funksjonen i Easee laderen.  Da skal i alle fall bilen se at det strøm tilgjengelig selv om den ikke lader.  Laderen har opptil

Skal aktivere avreisetidspunkt neste gang jeg lader, så ser jeg om forvarming av batteri fungerer denne gangen. 

fantonsen

Sitat fra: Øystein Hermansen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).

Et lite spørsmål angående dette: Hvordan ser du dette på Easee-laderen?
Fulgte du med live i appen i det aktuelle tidspunktet, eller har du fått denne informasjonen fra Easee-laderen i ettertid? Jeg finner iallefall ikke en måte å se dette i Tibber-appen. Der får jeg kun frem graf for forbruk pr. dag/måned, og ikke informasjon ned på times-nivå eller kortere. Er det bare meg som har oversett slik informasjon?

Sitat
Jeg har nå aktivert "strøm alltid på"-funksjonen i Easee laderen.  Da skal i alle fall bilen se at det strøm tilgjengelig selv om den ikke lader.

Og hvor fant du denne settingen? Jeg finner heller ikke noe slikt i appen.
Måtte du da inn på Wifi-innstillingene til laderen? Jeg har ikke gjort noe med dette siden jeg installerte Easee-laderen for over 1 år siden, og kan ikke huske om dette var et valg der.

8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Øystein Hermansen

Sitat fra: fantonsen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:32
Et lite spørsmål angående dette: Hvordan ser du dette på Easee-laderen?
Fulgte du med live i appen i det aktuelle tidspunktet, eller har du fått denne informasjonen fra Easee-laderen i ettertid?

Jeg sjekket live i Easee app.  Jeg hadde jo lest at den skulle varme opp batteriene i timene før avgang, så jeg sjekket 30, 60, 90 og 120 min før.  Gikk 0 strøm fra lader hver gang.  Men ca 20 min før så var den startet med oppvarming av kupe og da leverte Easee ca 5 kWh på det meste.


Sitat

Og hvor fant du denne settingen? Jeg finner heller ikke noe slikt i appen.
Måtte du da inn på Wifi-innstillingene til laderen? Jeg har ikke gjort noe med dette siden jeg installerte Easee-laderen for over 1 år siden, og kan ikke huske om dette var et valg der.

Start Easee-app. Skroll ned (trykk øverst på det hvite området og trekk nedover) og du får en svart meny/skjerm.  Velg "Strøminnstillinger" og der har du valget "Strøm til enhver tid".  Sett denne til "Ja".

Dersom det ikke er mulig i din app så skyldes nok det at du har valgt Tibber som operatør.


elbil4ever

Sitat fra: Øystein Hermansen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein

Vet ikke om det løser spørsmålet ditt, men jeg starter forvarming via Wattcat. Gjør det ofte så lite som 10 minutter før jeg skal kjøre, og bilen er god og varm alltid.

Men den står ikke nedfrosset i minus 20 grader utendørs med snø/is over det hele heller, alltid under tak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA