Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradering til MCU2

Startet av leafolainen, mandag 25. januar 2021, klokken 22:00

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 20:55
Forutsatt at det er en privathandel så kjøper du en oppgradering som vil være dekket av forbrukerkjøpsloven og er ment å vare mer enn fem år - så du vil ha reklamasjonsrett i fem år, uavhengig av Tesla sin garanti.

Er det en bedrift som betaler er det nok bare ett år, og da er garantien til Tesla aktuell.

^This, bortsett fra at delen må være ment å vare lenger enn *2* år for at 5 år skal gjelde.

Det er soleklart at det er 5 år reklamasjon for privatkjøp av ny MCU.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 20:16
Sitat fra: geear på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:37
Ja, nå skal Musken lure oss til å oppgradere noe som egentlig ikke funker som det skal, til noe som på noen områder har større mangler, og når vi har gjort det, til rabattert pris, så kommer MCU3.  :P
Gikk jammen ikke mange dagene før dette ble sant. Til og med før de fleste fikk oppgradert. ;)

Har null tro på at det blir noen retrofit-mulighet med MCU3 i våre biler, så er happy med å få oppgradert til MCU2 til en helt ok pris.
Får bare håpe at det går lang tid før de har greid å overlesse MCU2 også med for ny software og for mye funksjoner :P
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Sitat fra: mthoring på fredag 29. januar 2021, klokken 17:49
Ja nå har jeg levert bilen på Rud for oppgradering av MCU og radio.

Det gikk noe sånt som det her:

Blir den ferdig i dag? Å nei. Mye å gjøre...
Blir den ferdig på mandag? Nei.
Tirsdag? Kan ikke love noe.

Så var litt i tvil, men lot den stå. I appen nå så står det at den er forventet ferdig neste fredag(!)

Så... Har dere som har gjort dette allerede noe erfaring med hvor lang tid det egentlig tar?

Fasit ble maks to dager. Levert den i går kl 1030, fikk ferdigmelding i dag kl 16. Litt voldsom forventningsstyring :D
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

leafolainen

Har du hentet den? Hvordan opplever du ryggekameraet?

mthoring

Sitat fra: leafolainen på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:15
Har du hentet den? Hvordan opplever du ryggekameraet?

Nei, såvidt jeg vet så får man ikke hentet på lørdager :(

Har forstått det slik at alle ryggekamera tilkoblet MCU2 lider av "black crush", så forventer at det blir dårligere når det er helt mørkt ute.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Stig-Arne

Sitat fra: mthoring på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:19
Sitat fra: leafolainen på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:15
Har du hentet den? Hvordan opplever du ryggekameraet?

Nei, såvidt jeg vet så får man ikke hentet på lørdager :(

Har forstått det slik at alle ryggekamera tilkoblet MCU2 lider av "black crush", så forventer at det blir dårligere når det er helt mørkt ute.
Ryggekamera er fint på min Model X som er født med MCU2. Kanskje det har noe med selve kameraet å gjøre met retrofit?

Øyvind.h

Ryggekameraet ble veldig mørkt på ett eller annet tidspunkt i produksjonen av X. Veldig stor forskjell på min 2016 X og en i familien sin 2018 X. I min 2016 kunne jeg stort sett alltid se bra bakover, selv når det var skikkelig mørkt. I 2018 modellen trengs det betydelig mer lys for at bildet skal være klart. En må teste begge deler for å se hvor bra ryggekameraet kan fungere i mørket.
Fikk for øvrig byttet ryggekamera på min (i 2019 tror jeg) og merket ikke annen forskjell enn at hengerfestet nesten ikke var synlig lenger. Dvs. noe med plassering/vinkel. Det var derimot like lyssterkt som før, med MCU1. Så det kan tenkes at det er MCU2 som er problemet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. februar 2021, klokken 13:34
Fikk for øvrig byttet ryggekamera på min (i 2019 tror jeg) og merket ikke annen forskjell enn at hengerfestet nesten ikke var synlig lenger. Dvs. noe med plassering/vinkel. Det var derimot like lyssterkt som før, med MCU1. Så det kan tenkes at det er MCU2 som er problemet.

Det samme skjedde med meg, hengerfestet omtrent usynlig etter bytte...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 01. februar 2021, klokken 13:27
Sitat fra: mthoring på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:19
Sitat fra: leafolainen på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:15
Har du hentet den? Hvordan opplever du ryggekameraet?

Nei, såvidt jeg vet så får man ikke hentet på lørdager :(

Har forstått det slik at alle ryggekamera tilkoblet MCU2 lider av "black crush", så forventer at det blir dårligere når det er helt mørkt ute.
Ryggekamera er fint på min Model X som er født med MCU2. Kanskje det har noe med selve kameraet å gjøre met retrofit?
Har du prøvd MCU1-bil i mørket, da?

Hvis ikke; ryggekameraet er utrolig klart og bildet oppleves lysere på skjermen enn om man ser ut selv. Kanonbra. Har enda ikke sittet i en annen bil med bedre bilde.

mthoring

Har fått tilbake bilen med MCU2 nå. Dessverre med en dyp ripe i støtfangeren. Hadde selvfølgelig ikke filmet bilen utvendig ved levering denne gangen, så det må man alltid huske å gjøre! Tesla tok det på sin kappe likevel, så det gikk bra.

Ryggekamera er merkbart mørkere ja, selv i dagslys, men med creep og bremsepedalen svakt inne så går det greit. Ellers så fungerer MCU slik den bør nå, ikke hakkete og treg som den var før. Gjort en fin jobb med monteringen så langt jeg kan se.

Equalizer oppfører seg helt forskjellig fra mcu1, så det er greit å være obs på. Fant en post på TMC der en hadde gått grundig til verks og kommet opp med det i vedlagte bilde. Synes det høres bra ut.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HKS

Sitat fra: mthoring på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:08
Har fått tilbake bilen med MCU2 nå.
Oppgraderte du også radio, slik at du beholdt FM/DAB?
Tesla Model 3 Long Range

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

alb92

Sitat fra: HKS på onsdag 27. januar 2021, klokken 15:25
Greit at du får HW3, men du får jo ikke funksjonaliteten HW3 leverer uten å betale for "FSD-pakken"...
Kjøper man FSD-pakken og har HW 2.0 eller HW2.5 får man uansett satt inn HW3.

Ja og nei. Du får selvfølgelig ikke FSD. Men, FSD er nå i Beta i USA. Dette er noe som er helt omskreve i fra autopilot som vi har i bilene våre. En dag i fremtiden, så regner jeg med at det kommer en oppdatering der vi går i fra dagens autopilot til en tilsvarende autopilot som er drevet av samme FSD koden. Regner med den nye autopilot blir mye bedre, bort i fra fantom bremsing, bedre lesing av skilt, kan se kjørebanen i veier med dårlig merking av vei, i snø, osv.

Det kan hende at HW3 er nødvendig i dette tilfelle. Altså en mye bedre autopilot.

sjokomelk

Sitat fra: mthoring på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:08
Har fått tilbake bilen med MCU2 nå.
Kopierte de over alle innstillingene i profilen din? Eller fikk du bilen tilbake "helt blank" og måtte stille inn alt av seter, speil og ting på nytt?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA