Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mellomstore elbiler med god vinterrekkevidde

Startet av GTHvidsten, søndag 24. januar 2021, klokken 21:28

« forrige - neste »

GTHvidsten

Jeg er på jakt etter ny bil og vil veldig gjerne ha en elbil.
Kravet mitt er at den skal kunne kjøre 250km på vinterstid, og ikke være alt for stor.

Jeg har en Golf GTE i dag som passer perfekt i garasjen, så en Model S vil typisk være i overkant stor.
VW ID.3 er vurdert, men den har jo så mye feil og føles overpriset (mye kommer til å bli rettet, men ikke fort nok).
Samtidig boikotter jeg Kina så langt det er mulig, så biler produsert der utgår (MG, andre?).

Hvilke gode el-bilvalg dekker disse kravene i dag? (og er det noen som kommer i umiddelbar fremtid som også kan vurderes?)

batterimannen

Hyundai skal lansere Ioniq 5 ganske snart. Skal visstnok begynne å levere ut biler rundt sommeren. Det lille de har gått ut med hittil virker lovende. Ulempen er at det innebærer venting.

Det finnes modeller på markedet som du kanskje har vurdert? Kona, e-Niro og Soul har alle god sommer- og vinterrekkevidde. 

Mercedes har sluppet en del info om EQA. Du kan sjekke den ut. https://www.elbil24.no/nyheter/mercedes-eqa-250-pa-norsk-jord/73306343

Citroen ë-C4 har 350 km rekkevidde etter WLTP. Om den klarer 250 km på vinteren kommer an på hastighet og temperatur.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Speeder

Prisklasse?
Både renault zoe og Tesla model 3 kan passe til beskrivelsen din..
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Daniel_0007

#3
Du sier ingenting om budsjett men mg zs, polestar2, bmw ix3, billigste model 3 sr+ samt xpeng blir alle laget i kina.
Du har bilene til psa men er de såvìdt klarer 250 vinteren med mindre man kjører 80 og lavere.
Vil si id4 er kanskje den som tikker flest bokser men kanskje utgår pga det med id3 men husk at id4 kommer med nyere software så vil ha mindre problemer.
Spørs om den passer i garasjen ellers så har mercedes akuŕatt lansert eqa som er like lang som golf men større i høyden.
Model 3 2019 LR Rwd

Trekkoppbil

#4
Jeg ville nok vurdere biler i 60kwt-klassa: Kona, e-Niro, Leaf e-Plus, Ampera-e/Bolt.

Du vil nok ikke klare 250 km med hvilken som helst kjørestil om vinteren.

Egenskaper man kan se etter:

  • Effekt på likeretter. Av og til kommer man til hurtigladere som er utilgjengelige, og man kan trenge nødlading med AC. Da kan er det betryggende å ha en likeretter på 22kw, som du kan finne på noen få Leafer.
  • Friseiling. Det som gir høyt forbruk etter min efaring, er uhensiktsmessig regenerering: Mange biler regenererer automatisk når man slipper effektspedalen. Riksveier og andre hovedveier her i landet, består stort sett av slake bakker og sletter, og med uatomatisk regenerering, får man da lett en kjørestil hvor energien veksler mellom å gå ut og inn av batteriet, med noen få sekunder eller mindre enn ett sekund i hver retning. Da taper man mye med ac/dc- og dc/ac-konverteringer mm.
    Derfor gjelder det å finne en bil som ikke regenerer før man trykker på bremsepedalen.
  • Kjøleveske på batteriet.  Kjøling og oppvarming av batteri, kan være nyttig å ha for å ta godt vare på batteriet, og for å få arbeidstemperatur med god ytelse, men det kan også være problematisk, da bilisten ofte har dårlig kontroll på når kjøling og oppvarming starter, og oppvarming kan være energikrevende. Enkelte bilister i vårt klima, klarer seg godt uten, ved at man behandler bilen skånsomt.
Generellt sett gjelder det å finne en bil hvor man har mest mulig manuell kontroll, og det kan være vanskelig når man kjøper elektrisk bil.


Barid Bel

Kommer jo også ann på hvordan de 250km kjøres. Er det motorveipendling og du ønsker å holde 120 hele veien, eller er det 80km/h mye av veien?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

turfsurf

Mustang Mach-e er ikke så stor, og bør klare 25 mil (i ett strekk) på vinteren i alle varianter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

johnsalf

Kia eNiro eller Soul er begge "golf-klasse" utvendig, bra plass inni (spesielt eNiro) og greier 250km på vinteren.

batterimannen

Sitat fra: batterimannen på søndag 24. januar 2021, klokken 21:56
Hyundai skal lansere Ioniq 5 ganske snart. Skal visstnok begynne å levere ut biler rundt sommeren. Det lille de har gått ut med hittil virker lovende. Ulempen er at det innebærer venting.

Det finnes modeller på markedet som du kanskje har vurdert? Kona, e-Niro og Soul har alle god sommer- og vinterrekkevidde. 

Mercedes har sluppet en del info om EQA. Du kan sjekke den ut. https://www.elbil24.no/nyheter/mercedes-eqa-250-pa-norsk-jord/73306343

Citroen ë-C4 har 350 km rekkevidde etter WLTP. Om den klarer 250 km på vinteren kommer an på hastighet og temperatur.

Ville nok droppet ë-C4 fra forslagene mine: https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

arthur

Usikker på hvor stor en mellomklasse-bil er, men Hyundai Kona burde kunne være et forslag? Gjør det meget bra på de fleste tester, og prisen er vel ikke så helt gal heller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

GTHvidsten

Sitat fra: Barid Bel på mandag 25. januar 2021, klokken 10:48
Kommer jo også ann på hvordan de 250km kjøres. Er det motorveipendling og du ønsker å holde 120 hele veien, eller er det 80km/h mye av veien?

Antar det er rundt 30-40% motorvei, resten 50-80-soner.
Det er også snakk om å kjøre 12,5 mil én vei, la bilen stå en dag, og så kjøre tilbake igjen.




ID.3's 58 kWt ser i utgangspunktet ut til å være nok, så ~60 kWt batterikapasitet ser ut til å være minstekravet (for ID.3 sin del ville jeg nok valgt 77 kWt mtp min innebygde rekkeviddeangst :) )
Mach-E ser også ut til å oppfylle batterikravet med 68 kWt.
Hyundai Kona skal vel også oppfylle batterikravet... har bare ikke blitt så imponert over utseendet på de jeg har sett "i naturen".

Hyundai Ioniq 5 eller EQA kan kanskje være aktuelle, men finner ikke noe særlig info om batteriet hos disse leverandørene.

Alle videre tips mottas med takk :)

Electrix

Husk at 1x250km ikke er det samme som 2x125km på vinteren, hverken for elbiler eller for dieselbiler. Skal den stå stille i en dag eller to i minusgrader så vil den bruke ekstra energi (rekkevidde) for å varme seg opp igjen på returen.

Model 3 LR burde ikke ha noe problem med dette, men vær klar over at om du tenker å være på hytta i ei uke så vil den også bruke litt strøm hvert døgn på å opprettholde alle kontrollsystemene sine. Man kan deaktivere en del for å spare litt, men det beste er om man har tilgang på litt strøm mens man står der. Det er forøvrig gunstig for alle elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

batterimannen

Sitat fra: GTHvidsten på onsdag 27. januar 2021, klokken 15:00
Sitat fra: Barid Bel på mandag 25. januar 2021, klokken 10:48
Kommer jo også ann på hvordan de 250km kjøres. Er det motorveipendling og du ønsker å holde 120 hele veien, eller er det 80km/h mye av veien?

Antar det er rundt 30-40% motorvei, resten 50-80-soner.
Det er også snakk om å kjøre 12,5 mil én vei, la bilen stå en dag, og så kjøre tilbake igjen.




ID.3's 58 kWt ser i utgangspunktet ut til å være nok, så ~60 kWt batterikapasitet ser ut til å være minstekravet (for ID.3 sin del ville jeg nok valgt 77 kWt mtp min innebygde rekkeviddeangst :) )
Mach-E ser også ut til å oppfylle batterikravet med 68 kWt.
Hyundai Kona skal vel også oppfylle batterikravet... har bare ikke blitt så imponert over utseendet på de jeg har sett "i naturen".

Hyundai Ioniq 5 eller EQA kan kanskje være aktuelle, men finner ikke noe særlig info om batteriet hos disse leverandørene.

Alle videre tips mottas med takk :)

EQA har 66,5 kwh batteri (netto). Vet ikke hvor mye det er brutto. Den har varmepumpe. WLTP = 426 km.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/41LzpE/mercedes-benz-eqa

Tar nok noen uker før vi vet "alt" om Ioniq 5. Det virker som at den skulle lanseres 2 februar, men er visstnok oppdatert til midten av februar.

Lettere å komme med mere forslag om du sier hva som gjør at enkelte modeller utgår. E-Niro? Går ut pga utseende? Funksjonalitet? Størrelse?

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

GTHvidsten

Har nok ikke utelukket E-Niro da jeg rett og slett ikke har sett nok av den rundtomkring. Spesifikasjonene virker ganske likt ID.3 / Mach-E, så den er nok en kandidat.
Utfordringen min er som sagt 2 x 12,5 mil, så med (veldig grovt regnet) 50% kapasitet om vinteren går ikke dette mer enn cirka akkurat (kanskje unødvendig angst, men jeg liker å være på den sikre siden :) ).
ID.3 med 77kWt eller Mach-E med 88 kWt er da områder jeg føler meg mer komfortabel (men kanskje unødvendig komfortabel... aaangst :P ).

Det er uansett ikke aktuelt med kjøp før tidligst til sommeren, så godt mulig Ioniq 5 eller EQA oppfyller kravene.

Tusen takk for tips så langt! (trenger ikke stoppe helt ;) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA