Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpshjelp e-tron - Konfigsjekk

Startet av Pfiffikus25, søndag 24. januar 2021, klokken 19:36

« forrige - neste »

Pfiffikus25

Hei!

Er ut etter en e-tron, og tenker egentlig bruktbil.

Men har lagt en konfigurasjon av de tingene jeg hadde spekket hvis jeg skulle kjøpe ny. Først og fremst som sjekkliste på en bruktbil, men den her er i rekkvidde ... og vinterhjul er med gratis nå ut mars :)

https://www.audi.no/AMWQ203R

Jeg er mer opptatt av funksjon enn utseende, men har allikevel 2 reint optiske ting med:

       
  • Svart pakke utvendig
  • Ambientbelysning flerfarget
  • Lakkerte bremsekalipere har jeg ikke tatt med, men er litt tvil. Det gjør noe med utseende allikevel :D
Kjører korte veier i område 60 km per dag, og hytten ligger 190 km (en vei), fra Stavanger langs Rv42 mot Evje. Har ikke vei helt fram til hytten, så må lade en gang per tur.


Noen spørsmål:

       
  • HUD vs. Nattvisning, hva velger dere om bare en, eller er begge sterkt anbefalt
  • Mange som skriver at Virtual Cockpit plus er en fordel, så den er med også
  • Ladeuttak begge sider er også med, mtp lading på veien (pga en video på YouTube, der en klager at ladesøylen står mellom 2 parkeringsplasser. Er det sånn i Norge? Er fersk med elbil
Takk for innspel, ser fram til en god diskussjon.

Bmw_Tryne

#1
Night Vision. Fikk testet dette i praksis forrige uke, riktignok en annen biltype, Bmw 530i G30 men prinsippet er det samme. Hadde da ikke på HUD. Fikk da varsling i instrument cluster på dyr, viste seg å være en Elg.  Regner med det er samme som hos Etron. Rett og slett imponerende på mørke veier osv. HUD er mere kjekt å ha. Mens Night Vision er med på å heve sikkerheten betraktelig!
Bmw 530i G30

daktari

NV er mer verdt enn hud ja.

Dobbelt ladeuttak, det på høyre siden, altså det ekstra du kan kjøpe, er kun for AC, maks 11 kW hvis ikke du velger dobbeltlader i tillegg. Siden du for en fjerdedel av prisen kan kjøpe en lenger type 2 kabel er det uttaket meningsløst hvis ikke du har ladestasjonen din i garasjen akkurat på den siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pfiffikus25

Sitat fra: daktari på søndag 24. januar 2021, klokken 21:45
NV er mer verdt enn hud ja.

Dobbelt ladeuttak, det på høyre siden, altså det ekstra du kan kjøpe, er kun for AC, maks 11 kW hvis ikke du velger dobbeltlader i tillegg. Siden
du for en fjerdedel av prisen kan kjøpe en lenger type 2 kabel er det uttaket meningsløst hvis ikke du har ladestasjonen din i garasjen akkurat på den siden.

Takk for den, logisk men tenkte ikke så lenge.

Trenger lengre ladekabel i garasjen ja, og AC på høyre side hadde hjulpet der. Men var mest opptatt av lading på vei. Og da blir totalprisen på en full ladeport på høres siden omkring 25 store. Det er ganske kraftig.

Men et godt argument på bruktbilkjøp da, høyre ladeport med bare AC er bortkastete penger. 

Pfiffikus25

Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 24. januar 2021, klokken 21:00
Night Vision. Fikk testet dette i praksis forrige uke, riktignok en annen biltype, Bmw 530i G30 men prinsippet er det samme. Hadde da ikke på HUD. Fikk da varsling i instrument cluster på dyr, viste seg å være en Elg.  Regner med det er samme som hos Etron. Rett og slett imponerende på mørke veier osv. HUD er mere kjekt å ha. Mens Night Vision er med på å heve sikkerheten betraktelig!

Noen som har hatt Night Vision over en lengre periode? Er det et gimmik som er gøy i noen turer eller hjelper det i hverdagen også?

Bmw_Tryne

#5
Hjelper også i bykjøring, eks mørk, regn, mørk asfalt. Tar da frem night vision bilde for å spotte fotgjengere både på vei og fotgjenger overganger. Så nei dette er ingen "gimmic" men sikkerhets utstyr som kan forhindre ulykker.

Som en annen på forumet skrev:
"Dette er noe av det jeg er mest fornøyd med, på våte mørke veier i byen tegner den gul ramme rundt fotgjengere mine gamle øyne ikke klarer å se.
"
Bmw 530i G30

elektro

Ville sett etter en bil med akustiske sideglass. Selv savner jeg også B&O anlegg. Standard anlegget er akkurat ett knepp for spinkelt for en sånn bil. Glassoptikk er relativt rimelig og hever interiøret litt. Virtual cockpit ville jeg også valgt. Og er det snakk om en 21-modell (levert etter sommeren 20) kan du få rattvarme!

Skjønner at du ønsker lakkerte klippere. Ville dog holdt meg til 20-tommers sommerhjul pga. støy, komfort og rekkevidde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#7
Støtter Bmw_Tryne sine momenter vedrørende Night Vision.

Selv hadde jeg NV og HUD i en veldig godt speccet Audi A6 i 3 år. Utrolig fin og praktisk funksjon. Kom virkelig til nytte ifm kjøring på veier som ikke har gatebelysning ute i distriktet, samt kjøring i boligstrøk. NV indikerte personer før man kunne se de med det blotte øyet. Som andre brukere på forumet har nevnt tidligere, så er det slike features som gjør at Audi skiller seg litt ut, derfor er min personlige mening at Night Vision og doble sideglass er must-haves i en slik bil.

Hadde dog gått for både HUD og NV, fordi varslinger fra NV er fint og hensiktsmessig å få i HUD, spesielt ute på "landeveien" i hastigheter i området 50-90km/t.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stikkkontakt

Sitat fra: z4rd på mandag 25. januar 2021, klokken 07:05
Støtter Bmw_Tryne sine momenter vedrørende Night Vision.

Selv hadde jeg NV og HUD i en veldig godt speccet Audi A6 i 3 år. Utrolig fin og praktisk funksjon. Kom virkelig til nytte ifm kjøring på veier som ikke har gatebelysning ute i distriktet, samt kjøring i boligstrøk. NV indikerte personer før man kunne se de med det blotte øyet. Som andre brukere på forumet har nevnt tidligere, så er det slike features som gjør at Audi skiller seg litt ut, derfor er min personlige mening at Night Vision og doble sideglass er must-haves i en slik bil.

Hadde dog gått for både HUD og NV, fordi varslinger fra NV er fint og hensiktsmessig å få i HUD, spesielt ute på "landeveien" i hastigheter i området 50-90km/t.

Nye Digital Matrix er visstnok også sydd pent sammen med NV. Slik at objektet bir passende opplyst om NV identifiserer noe. Har ikke sett dette på film,men ser i den tyske prisliste at disse systemene samarbeider.

z4rd

#9
Stemmer det! Glemte det helt av. Det er en ganske frekk løsning. Ikke testet i praksis selv, men sett på video av en nyere A6. Ser veldig bra ut. Tipper e-tron også har dette?

Ref:
https://www.youtube.com/watch?v=4ruPHyQ6Vbs
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

#10
Sitat fra: Pfiffikus25 på søndag 24. januar 2021, klokken 21:52
høyre ladeport med bare AC er bortkastete penger.
Helt bortkastet vil jeg ikke si det er. Det er ikke uvanlig at ladeporten fryser fast hvis bilen står ute om vinteren. Med 2 ladeporter så er risikoen for det betydelig redusert.

daktari

Night Vision i byen er bra.
Jeg har oppdaget 1 elg med NV på 20.000 km. Men én fotgjenger i distriktet som gikk i mørket var viktigere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: Trond.m på mandag 25. januar 2021, klokken 08:01
Sitat fra: Pfiffikus25 på søndag 24. januar 2021, klokken 21:52
høyre ladeport med bare AC er bortkastete penger.
Helt bortkastet vil jeg ikke si det er. Det er ikke uvanlig at ladeporten fryser fast hvis bilen står ute om vinteren. Med 2 ladeporter så er risikoen for det betydelig redusert.
Men du kan jo ikke bruke penger på dette. Galskap!  :laugh:

Skjønner godt hvorfor "premiummerkene" fortsetter med endeløse tilvalg. Det er jo gull når folk rasjonaliserer seg fram til alt mulig greier som ikke blir brukt og har null effekt på bruktverdien. 

oivindg

Sitat fra: Trond.m på mandag 25. januar 2021, klokken 08:01
Sitat fra: Pfiffikus25 på søndag 24. januar 2021, klokken 21:52
høyre ladeport med bare AC er bortkastete penger.
Helt bortkastet vil jeg ikke si det er. Det er ikke uvanlig at ladeporten fryser fast hvis bilen står ute om vinteren. Med 2 ladeporter så er risikoen for det betydelig redusert.
Strengt tatt er vel risikoen for at en ladeport fryser dobbelt så stor hvis du har to. Det er konsekvensen som er mindre.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Orbit

Sitat fra: Pfiffikus25 på søndag 24. januar 2021, klokken 19:36
Ladeuttak begge sider er også med, mtp lading på veien (pga en video på YouTube, der en klager at ladesøylen står mellom 2 parkeringsplasser. Er det sånn i Norge? Er fersk med elbil
Type-2 AC-stolper på offentlige/kommunale plasser er ofte med doble uttak, dvs på annenhver plass. Ladeuttak på høyre side kan gjøre det lettere å koble til, men en lang kabel hjelper også (men kan være litt uhåndterlig med 7-10m). Ved gateparkering er største fordelen at du kobler til lading på passasjer-/forttaussiden, så du slipper at ladekontakten og kabel stikker ut i trafikken (ref brøytebiler, passerende biler etc).

DC lading blir uansett bare på venstre side, så der er du litt avhenging av oppsett av hurtiglader. Har selv til gode at det blir noe problem, men det er hjelper mye med 360-kamera så du kan kjøre så nært som mulig (samt løfte opp bilen så ikke fanger tar nedi kantstein etc).

Pris for høyre ladeport er uansett ikke 25 store som nevnt tidligere (det er prisen dersom du også skal ha 22 kW ombordlader), men kr 5560 i siste prisliste.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA