Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde årsavgiften på elbiler øremerkes til ladeinfrastruktur?

Startet av automat, søndag 24. januar 2021, klokken 17:04

« forrige - neste »

automat

Det er et massivt behov for både hurtigladere, destinasjonsladere, gatelading og hjemmelading i borettslag/sameier.
Dagens forretningsmodell med betaling pr lading på hurtigladere vil vanskelig kunne gi en utbygging som tar unna trafikktoppene.
Elbilister blir beskylt for å ikke ville betale for drivstoffet selv, når vi ber om støtte til lading.

Årsavgiften kommer til å dra inn ganske mye penger fra elbilistene, som kan gi en massiv ladeutbygging. Og vi vil da betale for ladingen selv, slik at ingen kan beskylde oss for å være snyltere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Nei. Dette er også en av en endeløs rekke med skatter og avgifter som er rene fiskale inntekter for staten så ikke begynn med det surret der så skulle øremerke ditt og datt og ende opp i endeløse krangler som resultat. Er nok av "krangler" i det politiske miljøet som det er om en rekke mer, eller mindre, interesante særinteresse-saker!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Jeg syns det er bedre at en avgift har et formål, fremfor fiskale avgifter som bare ender opp i statskassa.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Hovedregelen er at avgifter ikke skal øremerkes, fordi det blir for mange begrensninger og for mye byråkrati å forholde seg. En overføring av penger fra Staten til et tiltak eller et bestemt budsjett, kan føre til at dette da får støtte for mindre i ordinære tilskudd, så da er vi like langt.


Selv mener jeg vi bør gjøre ting så enkelt som mulig, og derved redusere unødvendig kompliserende byråkrati. Derfor bør eventuelle skatter og avgifter gå i samme kassa, og så kan man heller sørge for budsjett til ladeinfrastruktur i forhold til ønskede målsetninger og måloppnåelse.


Det hindrer selvsagt ikke at man har miljøavgifter og andre typer avgifter som brukes for å styre forbruket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Det er fullt mulig å se hvor mye som tas inn i årsavgift og sørge for at budsjett til det ønskede felt er minimum like stort. Helt ubyråkratisk og uten øremerking.

automat

Det er åpning for å innføre sektoravgifter. Så må man selvsagt veie fordelene mot ulempene. Det ville ihvertfall gi en solid boost for laderutbyggingen. Og det er en inntekt staten ikke har benyttet seg av, før i år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Den skal jo dekke utgifter til ulykker ol. allerede. Sikkert for lite for å dekke alt dog.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

arthur

Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 18:23
Jeg syns det er bedre at en avgift har et formål, fremfor fiskale avgifter som bare ender opp i statskassa.

Har du eksempler på noen avgifter som ikke gjør det? Fungerer dette bra?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på søndag 24. januar 2021, klokken 21:53
Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 18:23
Jeg syns det er bedre at en avgift har et formål, fremfor fiskale avgifter som bare ender opp i statskassa.

Har du eksempler på noen avgifter som ikke gjør det? Fungerer dette bra?
Man betaler for en tjeneste med kommunale avgifter som vann og renovasjon.

Bompenger er også et eksempel på en dedikert avgift. Selv om omfanget av dette (for fossilbiler) nok har blitt for stor til kunne kalles velfungerende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 22:52
Sitat fra: arthur på søndag 24. januar 2021, klokken 21:53
Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 18:23
Jeg syns det er bedre at en avgift har et formål, fremfor fiskale avgifter som bare ender opp i statskassa.

Har du eksempler på noen avgifter som ikke gjør det? Fungerer dette bra?
Man betaler for en tjeneste med kommunale avgifter som vann og renovasjon.

Bompenger er også et eksempel på en dedikert avgift.

Regnet med det svaret, men her må man huske på at betaling for vann og avløp samt renovasjon er betaling for en tjeneste etter selvkostprinsippet, og er derfor ikke en avgift som sådan, men betaling for kjøp av en tjeneste (vare). Bompenger går vel til både det ene og det andre, ikke bare vei?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på mandag 25. januar 2021, klokken 10:03
Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 22:52
Sitat fra: arthur på søndag 24. januar 2021, klokken 21:53
Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 18:23
Jeg syns det er bedre at en avgift har et formål, fremfor fiskale avgifter som bare ender opp i statskassa.

Har du eksempler på noen avgifter som ikke gjør det? Fungerer dette bra?
Man betaler for en tjeneste med kommunale avgifter som vann og renovasjon.

Bompenger er også et eksempel på en dedikert avgift.

Regnet med det svaret, men her må man huske på at betaling for vann og avløp samt renovasjon er betaling for en tjeneste etter selvkostprinsippet, og er derfor ikke en avgift som sådan, men betaling for kjøp av en tjeneste (vare). Bompenger går vel til både det ene og det andre, ikke bare vei?

Bompenger går vel mest til kollektiv transport samt sykkelveier, ihvertfall de rundt oslo
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: arthur på mandag 25. januar 2021, klokken 10:03

Regnet med det svaret, men her må man huske på at betaling for vann og avløp samt renovasjon er betaling for en tjeneste etter selvkostprinsippet, og er derfor ikke en avgift som sådan, men betaling for kjøp av en tjeneste (vare). Bompenger går vel til både det ene og det andre, ikke bare vei?

Vann/avløp/renovasjon blir kanskje litt på siden. Men bompengeringer treffer ganske bra. De går i de fleste tilfeller til sekkeposten samferdsel, «til beste for alle», uavengig om den som betaler bruker tjenesten. Altså ikke brukerbetaling, ikke fiskal, men dedikert et bestemt område.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA