Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

Handyman

Når det gjelder bagasjeplass, er ikke TM3 en liten bil. Vi byttet fra en Avensis -09 modell stasjonsvogn.
Forutsatt at at man ikke pakker til taket bak, men holder seg under bagasjetrekket så er det plass til mer bagasje i TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Ja, trenger en ikke plass til hundebur, er det ganske bra plass til bagger, instrumenter og hvanå. Går mye inn i rommet under bagasjerommmet også (f. eks. to 19l corneliusfat kan stå der, ev. 2 20l bensinkanner om en trenger det). Sammen med hengerfeste gjør det TM3 til en bil som bør dekke behovet til mange.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

trykkertor

Klart ikke alle trenger plass til hundebur, barnevogn og alt mulig.
Men fordelen er stor når jeg kan legge en vaskemaskin rett inn i Model Y.
Ikke at jeg så ofte trenger det, men det illustrerer lastemuligheten på en helt annen måte enn den litt keitete åpningen på Model 3.
Masse plass i Model 3, men med begrensninger på lastens utforming.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at det i Norge vil selges laaangt flere Model Y enn Model 3 når begge er tilgjengelige.

2 Corneliusfat i rommet under falskbunnen til Model 3, versus 12++ Corneliusfat stående bak i Model Y.

lars667

Neinei, 2 corneliusfat får klare seg  :D Sier det fordi jeg syntes brevsprekkåpningen virket som den gjorde TM3 veldig upraktisk, før jeg kjøpte bilen. Den har overrasket positivt. Jeg tror Y vil spise like mye av markedet til etron og venner som av TM3-markedet. Men det vet ingen. Vi får bare være glade for alle nye modeller som gjør elbil attraktive for "vanlige folk", hva nå det er.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Syklist

Klart at stor bakluke er praktisk de gangene en skal frakte vaskemaskin eller møbler. Men det er ikke så ofte, så da kan man bruke tilhenger eller leie varebil.

Men en sykkel går greit i en Model 3, og som nevnt er det bra med bagasjeplass. For oss (familie på 4 med 2 tenåringer) er det nok plass til feriebagasjen.

Jeg for min del vil ikke ha Model Y fordi den er for høy.  Men hadde det vært en kombikupe utgave av Model 3 med stor bakluke, ville jeg valgt det.

(Og SUVer er noe denne planeten hadde klart seg bra uten.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

thebadger

Sitat fra: ElRobin på søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
Jeg vurderer hvertfall å oppgradere min Zoe til noe med mer rekkevidde og hurtigere lading. Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Vurderer den nyeste Zoe, men sikler selvfølgelig på Model 3, spesielt med gunstig lånefinansiering i tillegg. Men hvorfor burde man kjøpe en modell 3? Hva tror vi prisen faller på disse?
Svaret på om du burde oppgradere fra Zoe til Model 3 er altså at Model Y har større bagasjerom.

For å demonstrere hvor bra renten er:
Kjøper du flunke ny TM3LR til 463.142,- med kampanjerente, fullfinansiert og 10 års nedbetaling blir totalprisen 517.206,-. Det er 54k i renter og gebyrer over 10 år. 37k med 8 år nedbetaling, 22k med 6 år.
Flunke ny Zoe til 296.900,- (kraftigste motor med nåværende kampanje) fullfinansiert over 10 år med 2.7% grønt billån er 347.640,-. 50k i renter og gebyrer over 10 år. 41k med 8 år nedbetaling. 31k med 6 år.

Kommer Model Y til å påvirke bruktbilprisen på Model 3? Sannsynligvis, men ikke like mye som kampanjerenten. Med kampanjerenten og 10 års nedbetaling er restlån på 418.910,- etter 1 år, altså 44k mindre enn den kostet ny.
Billigste, ikke-importerte TM3LR på finn er 399k, 2019-modell som har gått 73k

Thalgar

Generelt framstår jo Model Y, med taklast, stor og fleksibel indre bagasjeplass, sju seter og ganske god vekt på hengarfestet, som ein heilt sinnsvakt fleksibel bil, som kan takla nær alle scenario for dei fleste utan større kompromiss. Får ein betre lakk og byggekvalitet frå den nye fabrikken i Tyskland nærmar pakken seg perfekt. Ut frå det må Model Y verta ganske mykje dyrere enn 3 for å få folk til å velga 3.
Model Y LR Quicksilver, 2023

jkirkebo

Sitat fra: Thalgar på onsdag 27. januar 2021, klokken 10:48
Generelt framstår jo Model Y, med taklast, stor og fleksibel indre bagasjeplass, sju seter og ganske god vekt på hengarfestet, som ein heilt sinnsvakt fleksibel bil, som kan takla nær alle scenario for dei fleste utan større kompromiss. Får ein betre lakk og byggekvalitet frå den nye fabrikken i Tyskland nærmar pakken seg perfekt. Ut frå det må Model Y verta ganske mykje dyrere enn 3 for å få folk til å velga 3.

Det kommer jo litt an på hva slags bil man er på jakt etter. Om vi skulle byttet ut X'en hadde Y definitivt vært høyaktuell. Om konas Model 3 skulle byttes ut hadde det blitt en ny Model 3 eller lignende bil, hun har ingen ønsker om å kjøre en høy SUV. Dessuten koster rimeligste Model 3 foreløpig 135k mindre enn rimeligste Model Y. Det er en ganske stor forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: NilsJ på onsdag 27. januar 2021, klokken 09:06
Jeg for min del vil ikke ha Model Y fordi den er for høy.  Men hadde det vært en kombikupe utgave av Model 3 med stor bakluke, ville jeg valgt det.

(Og SUVer er noe denne planeten hadde klart seg bra uten.)
Jeg ville antagelig også valgt stor bakluke hvis det hadde vært en opsjon da jeg kjøpte bilen. Men jeg har endret syn og setter nå pris på det lukkede bagasjerommet. Spesielt det at en ikke trenger å tenke på at ting kan komme flyvende inn i kupeen.

Hvis en kommer fra en høyere bil må en jo venne seg til å sette seg ned i en Model 3. Men det klarer de fleste. Det er veldig få som har SUV sofa hjemme ser jeg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

harelabb

Spenningen, hva bringer siste programvareoppdatering...

Syklist

Sitat fra: jlan på onsdag 27. januar 2021, klokken 16:22
Men det klarer de fleste. Det er veldig få som har SUV sofa hjemme ser jeg.

Kanskje en forretningside for Ekornes eller andre møbelprodusenter?  :)   

Sorry for OT.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: NilsJ på onsdag 27. januar 2021, klokken 18:09
Sitat fra: jlan på onsdag 27. januar 2021, klokken 16:22
Men det klarer de fleste. Det er veldig få som har SUV sofa hjemme ser jeg.

Kanskje en forretningside for Ekornes eller andre møbelprodusenter?  :)   

Sorry for OT.

He he. Bare måtte. Dagens beste kommentar..

Electric cars in Norway

Tror bruktmarkedet blir like bra for TM3 som andre merker ift saltsuppe og rust.

Det er andre elbil merker jeg ville vært mer bekymret for i såfall. Men ingen navn nevnt.

Mest spent ift TMY når det gjelder TM3 og verdifall. Men har troen på at den holder seg greit i pris.

Handyman

Hører og leser stadig påstander om at ingen vil ha sedaner. Men når en av de mest solgte bilene er sedan, så holder vel den påstanden ikke helt vann? Selv ville jeg ikke ha sedan, og siden jeg for det meste har hatt kombi og stasjonsvogner. Men etter å ha eid TM3 i snart to år må jeg si at sedan har sine fordeler og at jeg ikke ofte savner stasjonsvogn. Jeg er ikke er den eneste. Trender snur osv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Kva er fordelen med Model 3 vs Model Y? Om ein vil ha mindre bil, er vel uansett eit "Golf-oppsett" betre enn sedan?
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA