Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

ElRobin

Vet at dette potensielt kan bli en stor diskusjon mellom de som liker Tesla, og de som ikke liker Tesla. ;)
Jeg vurderer hvertfall å oppgradere min Zoe til noe med mer rekkevidde og hurtigere lading. Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Vurderer den nyeste Zoe, men sikler selvfølgelig på Model 3, spesielt med gunstig lånefinansiering i tillegg. Men hvorfor burde man kjøpe en modell 3? Hva tror vi prisen faller på disse?

Kjør diskusjon.

1000kwh

Du kjøper Teslaen pga siste skrik innen teknologi + tilgang til det beste ladenettverket på kloden (med ekstrem margin).

Så skal du kjøre langt (i Norge og Europa) så er det Tesla som gjelder.

Hilsen en som ikke lengre eier en Tesla  :laugh:

Bmwi3

Sitat fra: 1000kwh på søndag 24. januar 2021, klokken 10:44
Du kjøper Teslaen pga siste skrik innen teknologi + tilgang til det beste ladenettverket på kloden (med ekstrem margin).

Så skal du kjøre langt (i Norge og Europa) så er det Tesla som gjelder.

Hilsen en som ikke lengre eier en Tesla  :laugh:

Pluss råe ytelser :laugh:
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

z4rd

#3
Kjøreglede, driftsikker, rekkevidde, superchargere, bra app og kule funksjoner i bilen, blant annet fungerende stemmestyring av det meste - som jeg bruker aktivt.

Eneste negative med TM3 er at det kunne være litt mindre hjulstøy, derfor er gode dekk viktige, samt at dørhåndtakene fungerer ikke så godt når bilen står parkert utendørs om vinteren og det har snødd og lagt seg som is på bilen.

Hilsen tidligere Zoe400-eier (i 5 mnd). Var mye bil for penga det, men etter min smak veldig kjedelig i lengden, samt at den var meget ugunstig på lengre turer... Jeg brukte den til pendling selv og kunne lade ved ankomst, slik at lading på returen ikke var nødvendig. Sånn sett fungerte den veldig godt, men i din situasjon vil jeg si at det er en "no-brainer" å gå for TM3 :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ferry

Ladenettverk, rekkevidde, moden teknologi er noen av hovedårsakene til mitt kjøp. Man må ikke like absolutt alt ved Tesla for å kjøpe en. Det er fordeler og ulemper med alle biler, så det blir en vurdering av eget behov.

apehest

Ladenett, rekkevidde og premiumfølelsen til billigpris gjør at jeg godtar at bilen er schizofren. Annenhver uke endrer den adferd, og ikke nødvendigvis til det bedre.
La oss ha det helt klart for oss. 0.25% rente og en halv mill for en LR med vinterhjul og hengerfeste er et røverkjøp.

jlan

Sitat fra: ElRobin på søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
Vet at dette potensielt kan bli en stor diskusjon mellom de som liker Tesla, og de som ikke liker Tesla. ;)
Siden du poster her, så er du vel mest ute etter en bekreftelse på at du bør kjøpe en Model 3  :).  Og selv om dette underforumet stort sett dreier seg om ting som kunne vært enda bedre, så vil du nok stort sett få det her. Verditap er vanskelig å beregne,  men 200 biler til salgs på Finn av over 20000 solgte tyder vel ikke på noe dramatisk bruktprisfall med det første. Det er jo likevel greit å legge til grunn den tradisjonelle formelen, og ta alt over det som en bonus: 20% første år og 10% følgende år.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Det er vel rapportert at 2019 LR går for ca 400k brukt. Verditapet har således vært lavt. Hvordan dette blir når Y, ID4 og Enyaq, Ioniq5, ny Kia og Ariya kommer er vanskelig å spå.

Andre alternativer er jo de nevnte, men også ID3, Niro, Kona og Leaf 64 kan holde til 28 mil t/r såvidt. Alle disse byr på omtrent samme støynivå og rekkevidde, men lader tregere. Det går an å prøvekjøre, men 3ern er nok et trygt valg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Med 28 mil i daglig kjørelende bør man nok minimum ha 400km WLTP-rekkevidde, for å ha margin om vinteten. Mer, hvis mye av kjøringen skjer i motorveihastighet. Det begrenser jo bilutvalget endel.

Årlig kjørelengde på bilen blir fort 60.000km. Det har jo mye å si for verdifall. Jeg tror Tesla kommer bedre ut av høy km enn mange andre elbiler.

Min erfaring med Zoe begrenser seg til en kort tur som passasjer. Men tror jeg ville satt pris på et høyerr komfortnivå, med så mye kjøring
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Dieselgubben

Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 14:37
Årlig kjørelengde på bilen blir fort 60.000km. Det har jo mye å si for verdifall. Jeg tror Tesla kommer bedre ut av høy km enn mange andre elbiler.

Ikke nødvendigvis enig. Ser TM3 med 60-70.000 km ligger lenge. En Kia feks har 7 år og 150.000 km, så mye mer km og garantitid igjen. Mange er veldig skeptisk til Tesla med lang kjørelengden enn f.eks en Kia som er enklere og sikkert mer robust.

Electric cars in Norway


Det er det jeg ser også. Rundt kr 400'  og billigere USA 2018 modell. Men men....

"Det er vel rapportert at 2019 LR går for ca 400k brukt."

turfsurf

#11
Jeg tror verditapet på TM3 blir ganske høyt. Dette fordi har kommet og det kommer ganske mange konkurenter i ca samme prisklasse med AWD og hengerfeste fremover. Enyaq, ID.4, EQA, XC40, etron Q4, PS 2, Mach-e og ikke minst TMY (som dog er litt dyrere). De aller fleste i en formfaktor som er mere populær.

Eneste store fordelen (for de som trenger det) er ladenettverk og til en viss grad rekkevidde. Og så har vi da P modellene for de som vil ha "mest ytelse for pengene". Teknologi er litt både og, de er langt foran på noe, og så har de store hull på andre ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. januar 2021, klokken 15:26
Ikke nødvendigvis enig. Ser TM3 med 60-70.000 km ligger lenge. En Kia feks har 7 år og 150.000 km, så mye mer km og garantitid igjen. Mange er veldig skeptisk til Tesla med lang kjørelengden enn f.eks en Kia som er enklere og sikkert mer robust.
Enig. Selv hadde jeg ikke turt å eie en Tesla utenfor garanti med hensyn til potensielle dyre overraskelser.
Når bekjente av meg spør etter billig bil, og da ikke trenger superlang rekkevidde, pleier jeg å anbefale Kia Soul.
Dette fordi det finnes KIA Soul til ned mot 100.000,- brukt hvor det fortsatt er 2-3 års garanti igjen, og kjørelengden tilsier at normalbruk på 20.000km per år ikke sender bilen over 150.000km på 7 år.

automat

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. januar 2021, klokken 15:26
Sitat fra: automat på søndag 24. januar 2021, klokken 14:37
Årlig kjørelengde på bilen blir fort 60.000km. Det har jo mye å si for verdifall. Jeg tror Tesla kommer bedre ut av høy km enn mange andre elbiler.

Ikke nødvendigvis enig. Ser TM3 med 60-70.000 km ligger lenge. En Kia feks har 7 år og 150.000 km, så mye mer km og garantitid igjen. Mange er veldig skeptisk til Tesla med lang kjørelengden enn f.eks en Kia som er enklere og sikkert mer robust.

Hvordan er disse priset i forhold til biler med mer normal kjørelengde?

finn.no er Tesla totalt dominerende blant elbiler med over 150.000km på telleren. Erfaringsgrunnlaget for andre bilmerker er ganske tynt, når det gjelder hvor godt de tåler lang kjørelengde. Det i seg selv gir usikkerhet rundt verditap.

Et viktig spørsmål vil jo selvfølgelig være hvor lenge man beholder bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

thebadger

Hvis Model 3 er en aktuell bil så er 0,25% rente noe som feier konkurransen av banen.
Selv om du har kontanter kan du putte de i fond i 3 år og hente ut betydelig mer enn du har betalt i renter.

Når det kommer til "Hvorfor kjøpe Model 3" så må du nesten lese noen uavhengige artikler og helst låne/leie en i noen dager. På forum er det hummer og kanari, og følelser sitter løst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA