Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring til bakre håndtak ryker

Startet av Bonnis, lørdag 23. januar 2021, klokken 23:32

« forrige - neste »

Bonnis

Hei.

Plutselig skjedde det at begge dørhåndtakene bak sluttet å presentere seg. Dette skjedde på samme tidspunkt som at varmeapparatet sluttet å blåse varmt, og dekktrykksensorene ga feilmelding og står fast på "Tilbakestiller..." i mcu.

Tenkte at dette var en feil som kom etter nettopp utbedret emmc hos Tesla denne uka.

Varmen kom tilbake underveis som jeg ladet på en superlader. Dekktrykk gir fremdeles feilmelding.

Uanset, fant ut at den ene 5amp sikringen til bakre håndtak var gått føyken. Byttet denne, og den nye røyk med en gang.

Er det mulig kortslutning i ene håndtaket som kan føre til dette? Bilen har rundet 270k km og, etter hva jeg vet, fremdeles på originale dørhåndtak.

Neste steg er kanskje å koble fra det ene dørhåndtaket, bytte sikring, og se om den holder?

Jeg slo av bilen manuelt i mcu, og la nøkkelen vekk fra bilen da jeg byttet sikring, men sikring røyk med en gang jeg satt i ny. Er det en annen fremgangsmåte å gjøre dette på? Trodde ikke det gikk strøm i denne kretsen med måten jeg gjorde det på.


P85 2013

Muffinman

Når Tesla oppdaterer til Continental TPMS på eldre biler henter de strøm fra denne kursen. Det er derfor du får TMPS feilmelding når sikringen ryker.

Hos meg var dette kortslutning i ene dørhåndtaket bak. Det var byttet til ny versjon et års tid tidligere, men fikk altså denne feilen. Alt ble i orden når håndtaket var byttet.

Bonnis

Interessant. Takk for info, Muffinman :)

Da får jeg koble ut et og et dørhåndtak bak, og se om dette løser noe.
P85 2013

Bonnis

Fant ut at det var venstre dørhåndtak bak som har kortslutning.

Dessverre viser det seg at det er i selve modulen (den under ledningsnettet) inni dørhåndtaket som har kortslutning. Denne har ingenting påskrevet og virker ikke å være byttbar.

Hva tar Servicecenter for bytte av håndtak for tiden? Kanskje lurest å finne en bruktdel fra en skraphandler.


P85 2013

Muffinman

Har handlet brukte håndtak selv. Kan bruke andre versjoner, men da må du kjøre redeploy av software fra MCU for å få vekk "software update required" - meldingen som vil dukke opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA