Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e tron kort

Startet av Sandra87, fredag 22. januar 2021, klokken 23:31

« forrige - neste »

Sandra87

Er det fortsatt sånn at om man ikke sier opp ladekortet fra Audi, så er man bundet i 1 år? Kom brått på at det straks er ett år siden.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandra87

Takk for svar. Da får jeg bare si det opp nå. Vet du hvor man gjør det? 🤔

Sandra87

Jeg sa opp nå. Men det står at kontrakten varer til januar 2022. Hvorfor det når det står at gratisperioden gjelder til 30 januar 2021? Er det mulig 😩

Sandra87

Står at man må si opp 14 dager før utløpet av perioden. Tro meg jeg skal ikke betale for dette. Det skal de på Audi der jeg kjøpte bilen. Som prakka dette på meg og ikke sier noe om dette. Vært så mye dritt med bilen og, så det skal de få betale. Er det mulig.

eisa01

#5
Dette må da være urimelige avtalevilkår? Ville tatt kontakt med Forbrukerrådet om hjelp, og så evt. klaget inn til Forbrukertilsynet, om de ikke vil kansellere det.

Er det binding så må man få en fordel for det, og du har jo allerede vært "bundet" ett år, selv om du fikk det gratis. Alle andre ting som har binding første året går over til vanlig månedsabo etter det

Edit: Står jo her at det er 180 kr/mnd, og du får ingen rabatt på den prisen om du binder deg ett år -> ulovlig å kreve 12 mnd binding. Hvis de bare selger det på årsabonnement så må de oppgi prisen som 2160 kr/året.

De oppgir heller ikke totalpris, nok et brudd på markedsføringsloven hvis de vil ha 12 mnd binding det første året

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs

edit2: Sendte et tips til Forbrukertilsynet, hvis noen vil sende en klage som er mer formell så er argumentasjonen på hva som er feil her:
SitatFor det første oppgir de ikke totalpris noe sted, som er et krav hvis man inngår binding
For det andre er det vel ikke lov med binding uten at man får en fordel, de selger ikke et månedsabonnement til høyere pris
For det tredje fortsetter abonnementet med nye 12 mnd binding hvis man ikke sier det opp -> I praksis er dette et årsabonnement til 2160 kr/år og må selges som det for å være lovlig?

Sandra87

Ja det virker helt urimelig. Latterlig. Og så «selger» de det, der hvor folk kjøper ny bil. Blir jo som strømavtalene som selges på Elkjøp. Liten og dårlig informasjon.
Og ja, kan ikke skjønne hvordan det kan være lov å blir bundet i 12 mnd. Skal faktisk ta å ringe å Forbrukerrådet på mandag. Fått god hjelp av de tidligere.


Sandra87

Takk. Notert med dette og skal ringe å snakke med forbrukerrådet på mandag. Tror det har lite for seg å kontakte Audi charging service, hørt mye rart om hvordan de er til hjelp.

eisa01

Det er nok smart!

Og hva er greia med at prisen varierer pga redusert tysk moms?
Er de ikke momsregistrert i Norge? Står det noe om dette på betalingen din rundt moms?

Det er da ingen varer eller tjenester som blir levert til personer i Norge som er unntatt fra norsk moms.

Sandra87

Sitat fra: eisa01 på lørdag 23. januar 2021, klokken 18:18
Det er nok smart!

Og hva er greia med at prisen varierer pga redusert tysk moms?
Er de ikke momsregistrert i Norge? Står det noe om dette på betalingen din rundt moms?

Det er da ingen varer eller tjenester som blir levert til personer i Norge som er unntatt fra norsk moms.

Jeg har ikke betalt enda, første året var jo gratis. Men hørt snakk om dette ja.

Trond.m

Det enkleste er å kansellere abonnementet med en gang det er tegnet. Da stopper det automatisk når gratisperioden utløper.

eisa01

Sendte en epost om moms og fikk svar. Månedsavgift har tysk moms fordi den leveres fra Tyskland, det er da feil?

Amazon leverer for eksempel ebøker fra Luxembourg eller noe, men de betaler da inn norsk moms fordi jeg som kunde befinner meg i Norge.

SitatVi betaler moms til både Tyskland, og Norge. Hva slags moms som ilegges en betaling kommer helt an på hva man betaler for. For selve ladeøktene, så betaler man norsk moms, ettersom disse finner sted på norsk jord. Når det kommer til selve støttetjenestene, som for eksempel månedsavgift, utsteding av erstatningskort vil dette ilegges tysk moms. Dette kommer av faktum at vårt hovedkontor befinner seg i Tyskland, og jobben med disse tjenestene finner sted der.

jorgror

Sitat fra: eisa01 på mandag 25. januar 2021, klokken 21:27
Sendte en epost om moms og fikk svar. Månedsavgift har tysk moms fordi den leveres fra Tyskland, det er da feil?

Amazon leverer for eksempel ebøker fra Luxembourg eller noe, men de betaler da inn norsk moms fordi jeg som kunde befinner meg i Norge.

SitatVi betaler moms til både Tyskland, og Norge. Hva slags moms som ilegges en betaling kommer helt an på hva man betaler for. For selve ladeøktene, så betaler man norsk moms, ettersom disse finner sted på norsk jord. Når det kommer til selve støttetjenestene, som for eksempel månedsavgift, utsteding av erstatningskort vil dette ilegges tysk moms. Dette kommer av faktum at vårt hovedkontor befinner seg i Tyskland, og jobben med disse tjenestene finner sted der.
Dere må rapportere de til Økokrim også
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Kåre Knatten

Årsavgiften går til Audi Charging service som er et tysk firma og følgelig tysk moms. Lading er varen som blir levert og får følgelig norsk moms.

Trond.m

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:13
Årsavgiften går til Audi Charging service som er et tysk firma og følgelig tysk moms. Lading er varen som blir levert og får følgelig norsk moms.
Det virker rart om det er så enkelt å unngå norsk mva. Da kam de jo bare sette abonnementsprisen så høy at de kan gi bort strøm gratis. Det er jo forresten nesten det de gjør 😏

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA