Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norges første hydrogenbuss

Startet av Espen Hugaas Andersen, torsdag 31. mai 2012, klokken 16:16

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

http://www.tu.no/motor/2012/05/30/her-kjorer-landets-forste-hydrogenbuss

Mer bevis for at hydrogen er ikke veldig nært å være kommersielt levedyktig. Bussen koster 11 millioner, 4-5 ganger mer enn en diselbuss.

Jeg regnet litt på hydrogen vs diesel vs batterier i kommentarene, og dette er summert opp det jeg fant ut (jeg har knadd litt mer på tallene i denne tråden):

Hvis man ser på et system som har to busser som går mellom Oslo og Trondheim, en i hver retning, en gang per dag. Vi antar bussene vrakes etter 5 år, da de har gått 900 000 km.

Dieselbuss:

Innkjøp: 3 000 000 kroner
Finansieringskostnad (5% rente): 400 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 1889

Dieselforbruk per tur: 200 liter
Dieselkostnad: 2400 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for dieselbuss: 8289 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 414 kroner

Batteribuss:

Innkjøp: 5 500 000 kroner (1)
Finansieringskostnad (5% rente): 700 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 3500

Elforbruk per tur: 500 kWh (2)
Elkostnad: 500 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for elbuss: 8000 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 400 kroner

Hydrogenbuss:

Innkjøp: 11 000 000 kroner
Finansieringskostnad (5% rente): 1 500 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 6944

Hydrogenforbruk per tur: 28 kg (3)
Hydrogenkostnad: 2100 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for hydrogenbuss: 13 044 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 652 kroner

(1) Jeg antar at det meste som er praktisk mulig å installere i en buss på 16 tonn er 4 tonn med batterier. Hvis man fjerner alt relatert til hydrogen kan man trolig havne på 16-18 tonn vekt med batteriene. Energitettheten på en batteripakke er i området 200 Wh/kg, altså vil 4 tonn batterier lagre 800 kWh. Prisen per kWh på batteripakkenivå er i verste fall rundt $500/kWh, så da koster batteripakken $400 000, eller 2,4 millioner kroner. For en ribbet dieselbuss antar jeg rundt 2 millioner, da den koster 3 millioner til vanlig, så med batteripakken er vi oppe i 4,4 millioner. I tillegg antar jeg 500 000 kroner i elmotorer, kontrollere, osv, og 400 000 kr i en 50 kW hurtiglader. Da er vi oppe i 5,3 millioner. Jeg runder opp til 5,5 millioner.

(2) En dieselbuss bruker ca 4 liter på mila. Det er ca 5 ganger så mye som en dieselbil som tilsvarer en elbil med 0,2 kWh/km i forbruk. Hvis man ganger 0,2 kWh med 5 får man 1 kWh per km. Med 500 km blir det 500 kWh.

(3) Et kg hydrogen inneholder 37 kWh, og med 49% effektivitet i brenselcellen må man ha 27,6 kg for å komme til 500 kWh. (http://www.icrepq.com/icrepq%2711/399-zamora.pdf 1 g/s ved 64,2 kW netto -> 130 kW varmeenergi -> 49%)

Jeg kan innrømme at det er en del usikkerhet i prisen for hydrogenbussen i forhold til elbussen, for man vet ikke hvor mye av utviklingskostnadene som har blitt lagt på prisen, men selv om innkjøpsprisen halverer seg så er elbussen billigere... Og batterier vil også så klart falle i pris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#1
Jeg må innrømme at jeg er heller ikke helt sikker på akkurat hvor mye energi det vil ta å kjøre en elektrisk buss fra Oslo til Trondheim. Her er en analyse der det tar 1000 kWh:

Batteribuss:

Innkjøp: 6 700 000 kroner (2 tonn ekstra batterier, 1,2 MWh totalt)
Finansieringskostnad (5% rente): 900 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 4222

Elforbruk per tur: 1000 kWh
Elkostnad: 1000 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for elbuss: 9222 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 461 kroner

Hydrogenbuss:

Innkjøp: 11 000 000 kroner
Finansieringskostnad (5% rente): 1 500 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 6944

Hydrogenforbruk per tur: 55 kg
Hydrogenkostnad: 4125 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for hydrogenbuss: 15 069 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 753 kroner

Fortsatt ville batteribussen være billigere om innkjøpskostnaden til hydrogenbussen halverte seg, men batteribussen ville ikke kunne konkurrere med diesel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

fantastisk! - her er beviset for at hydrogen er veldig nært et kommersielt gjennombrudd!

Flere og flere satser på prototyper ( som seff kosta skjorta som alle prototypene - bare som opplysning til de som ikke vet det  ;D) - Infrastruktur bygges ut og snart ruller hydrogen og hydrogen-hybrider i form av busser og biler over norske og andre europeiske veier!



I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Hvor ofte ville ett batteri måtte bli byttet på 900,000km?

Det kunne jo også vært interessant å se på antall kWh som medgår under produksjon av hydrogenet også. I Norge har vi jo blitt lurt til å tro at det er kraftunderskudd slik at utbyggerene ikke skal få motgang nå som landet skal bygges ned de neste 10 årene, men i andre land hvor det ikke er så meget energi å ta av vil det kanskje bli enda gunstigere med batteribuss pga. lavere driftsmargin?
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:36
Hvor ofte ville ett batteri måtte bli byttet på 900,000km?
Jeg tenker det ville aldri bli nødvendig. Hvis man tar utgangspunkt i Tesla Model S, så er batteriet på 60 kWh garantert for 200 000 km. Det tilsvarer nesten 700 fulle utladinger. Hvis man får 800 km på 800 kWh, så ville batteriet vare 550 000 km med samme ratio. I tillegg er det så klart en sikkerhetsmargin, og når man bare bruker batteriet i 5 år i stedet for 8 år så mister man mindre kapasitet på grunn av lagring. 900 000 km burde absolutt være mulig.

Det finnes en Tesla Roadster som har kjørt over 200 000 km på 4 år, og den er bare garantert for 160 000 km over 7 år. Den gjenstående kapasiteten var ca 76%, så batteriet burde vare ihvertfall til 250 000 km før det når 70%. Det vil si 1,56 ganger garantien, og hvis vi ganger dette med 550 000 km får vi ca 850 000 km.

Hvis det tar 1000 kWh for Oslo - Trondheim så er det mindre margin, og det kan hende batteriet ville måtte byttes ut tidligere.
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:36Det kunne jo også vært interessant å se på antall kWh som medgår under produksjon av hydrogenet også. I Norge har vi jo blitt lurt til å tro at det er kraftunderskudd slik at utbyggerene ikke skal få motgang nå som landet skal bygges ned de neste 10 årene, men i andre land hvor det ikke er så meget energi å ta av vil det kanskje bli enda gunstigere med batteribuss pga. lavere driftsmargin?
Et kg hydrogen tar vel ca 50-55 kWh med strøm å produsere. 20 kroner i påslag per kg for produksjonsutstyret er ihvertfall ikke mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA