Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X

Startet av vuk013, onsdag 20. januar 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

Goran

Sitat fra: vuk013 på mandag 25. januar 2021, klokken 14:30
Hei igjen

Takk for alle innlegg, det er nyttig info fra alle.

Jeg er enig i at enyaq tilsynelatende virker noe overpriset men samtidig virker forskjellene å falle i favør av enyaq.
Fortsatt i tenkeboksen, men ting som 5 år med trygghet for å slippe stress med verkstedbesøk veier ganske tungt.

Jeg er i samme situasjon som deg.
Vurderer en ny (enyaq eller lignende) opp mot Tesla MX.
For meg er plassen alfa omega, hører mye positivt om Tesla MX og ikke minst ladenettverket til Tesla.


vuk013

Ja jeg synes vurderingen er litt vanskelig.
På den ene siden:
Ny Enyaq = 5 år m garanti, men barnesykdommer og litt mindre plass

På den andre siden:
5 år gammel TMX = mye tatt på garanti allerede, men sannsynlige verkstedregninger - men bedre plass.

Aner ikke hva som er mest økonomisk her...

torlie

Det beste hadde vært om Tesla justerte norsk pris iht $ på X. Når det skjer er det derimot ingen som vet.

Har sett at enkelte banker har kursmål på $ på 7.5 i 2022.

Model X refresh til ca 700k hadde vært fint.  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 10. februar 2021, klokken 15:22
Model x utenfor garanti kan fort bli et dyrt kjøp

Ny Model X er vel et dyrere kjøp? Verditap på en ny TMX blir nok i størrelsesorden 150000,- det første året (basert på egen erfaring med min 2017 TMX). Hvis man kjøper en 2017 modell utenfor garanti (passert 100000 km) så kan man vel regne med 60-80000,- pr år i verditap, og da har man igjen 70-90000,- kroner til reparasjoner det første året før bilen blir like dyr som å kjøpe en ny.

Bilen min har nå vært utenfor garanti ca 6 mnd og 10000 km, og det har ikke vært noe problem dette halvåret, og det er det første problemfrie halvåret siden bilen var ny. Jeg er forberedt på 30-40000,- til reparasjon av luftfjæring, like mye til forstilling i løpet av de nærmeste årene, 15-20000 til service (AC-service, bremsevæske, kupefiltre osv.) og 10-15000 til nye bremser må jeg nok ut med snart også. Håper jo at disse kostnadene blir fordelt utover de neste 2-3 årene, og håper å komme langt med 30000,- pr år i snitt i vedlikeholdskostnader. Jeg tror nok det vil være rimeligere med brukt enn ny TMX uansett.

Sammenligner man med ny ID.4/Enyaq mot TMX så blir jo regnestykket litt annerledes pga. at VAG-bilene er rimeligere i innkjøpe enn TMX, og dermed får et mye lavere kronebeløp i verditap pr. år. Jeg tror at det vil bli en del dyrere med brukt TMX enn ny ID.4/Enyaq. Det som TMX har som ikke VAG-bilene kan levere er høy tilhengervekt og mulighet for 6 og 7 seter. Bagasjeplass er også betydelig større i TMX. Rekkevidde, ladehastighet og Tesla sitt ladenettverk er også noe som hver enkelt må vurdere opp mot behov, ønsker og kostnader.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1317142119

Sammenligningsgrunnlaget ditt er for tynt, THE. At en bil ikke går i stykker året etter garantien er over, sier lite om kostnadene for reparasjon i 8 år. Det er også regnet på i media at differansen mellom å kjøpe ny og brukt bil er minimal, så lenge man skal ha bilen i flere år. For en X5 (eller X3) var det vist til et regnestykke hvor det å kjøpe den ny var billigere enn å kjøpe den brukt.

Skal man ha bil i hele 8 år, så ville jeg med 100% trygghet kjøpt helt ny bil. Da er de 5 første årene risikofrie også begynner kostnadene å dukke opp etter kanskje 7-8 år. Altså når man skal selge den og kostnadene blir noen andres problem.

Det har alltid vært sagt at man ikke skal kjøpe en bruktbil man ikke har råd til å kjøpe ny. Det er fordi premiumbiler også har premium kostnader på delene. Det er ikke noe unntak bare fordi det er en elbil.

THE

@1317142119, jeg tror uansett det er feil å sammenligne direkte med fossilbiler. En brukt dieselbil som har passert 100000 km er egentlig ren bingo. Det som nesten sikkert blir et problem de neste 100000 km er registerreim, EGR-ventil, DPF, eksosanlegg, turbo, tilleggsvarmer (Webasto), dyser og filtre. Ingenting av dette finnes på elbiler, og mye av dette er kostbare saker uansett hvor dyr eller billig bilen var i innkjøp. Elbiler er i utgangspunktet en mye enklere konstruksjoner mekanisk. Jeg er ikke uenig i at det er kostbart å kjøpe brukt elbil, men ny bil til en million kroner medfører et enormt verditap de første 3-5 årene. Poenget med å ikke kjøpe en bruktbil man ikke har råd til å kjøpe som ny er nok et godt råd uansett hvilken drivlinje bilen har.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

batterimannen

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:24
Sammenligningsgrunnlaget ditt er for tynt, THE. At en bil ikke går i stykker året etter garantien er over, sier lite om kostnadene for reparasjon i 8 år. Det er også regnet på i media at differansen mellom å kjøpe ny og brukt bil er minimal, så lenge man skal ha bilen i flere år. For en X5 (eller X3) var det vist til et regnestykke hvor det å kjøpe den ny var billigere enn å kjøpe den brukt.

Skal man ha bil i hele 8 år, så ville jeg med 100% trygghet kjøpt helt ny bil. Da er de 5 første årene risikofrie også begynner kostnadene å dukke opp etter kanskje 7-8 år. Altså når man skal selge den og kostnadene blir noen andres problem.

Det har alltid vært sagt at man ikke skal kjøpe en bruktbil man ikke har råd til å kjøpe ny. Det er fordi premiumbiler også har premium kostnader på delene. Det er ikke noe unntak bare fordi det er en elbil.

Eller så kan man kjøpe Kia eNiro, Soul eller Kia 'CV' (lanseres 21 mars) og ha 7 år garanti.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA