Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X

Startet av vuk013, onsdag 20. januar 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: amps på fredag 22. januar 2021, klokken 10:53
Jeg hadde valgt en ny bil med 5 års garanti. I hvertfall de tidlige Model X'ene er kjent for å ha dårlige løsninger for å komme til. Det er mye som må fjernes for å fikse filleting.

Ruter som må ut, frunk som tar tid å ta ut, må du reparere noe på spoileren så må du ha nytt lokk fordi lokket blir ødelagt.

Ville sett litt på reperasjonsvideoer, det er ganske vanlig at timesprisen kommer på mer en delene å reparere en model x.

Legg til falke dørene ikke er de mest pålitelige og, spesielt de tidlige modellene hadde en del feil med sensor og dører som skraper i lakken på bilen.
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 22. januar 2021, klokken 11:13
Legg til falke dørene ikke er de mest pålitelige og, spesielt de tidlige modellene hadde en del feil med sensor og dører som skraper i lakken på bilen.

Sensorer ble byttet på garanti og lakk ble utbedret, så det bør da ikke være et problem lenger?

På vår bil var det minimal slitasje et sted (høyre bakdør), jeg så det ikke før Tesla justerte døren og bestilte time for lakkering. Etter det er det ingen synlig slitasje etter snart 40000km hvor bakdørene brukes daglig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 22. januar 2021, klokken 11:13
Legg til falke dørene ikke er de mest pålitelige og, spesielt de tidlige modellene hadde en del feil med sensor og dører som skraper i lakken på bilen.
Det var en batch i siste halvdel 2017 som hadde litt feil på sensorer. Å si at FW dørene ikke er pålitelige blir ellers helt feil.

Slitasje av lakken er helt riktig dog, men man fikk lagt på en beskyttelse der det gjaldt. Det har dog ikke noe med pålitelighet å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Vel googler man opp model x falcon door problems så får man mange hits, selvsagt etter 5 års tid så har de trolig blitt bedre men jeg tviler på at de dørene vil holde ut bilens levetid uten at noe ryker.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Ja falkevingedørene har jo vist seg å holde bra, minus noe gnissing. Jeg utsatte selv kjøp blant annet fordi jeg var veldig skeptisk, men det har vist seg å ikke stemme. Kommer vel strengt talt ikke på et eneste tilfelle i Norge hvor motor/mekanisme har hatt noen problemer.
Problemene har vært sensorer og manglende justering med følgekonsekvenser. Akkurat som mange sliter med slitasje på bakluke på forskjellige merker, hvor bakluken må justeres for å ikke gnisse.

Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 12:53
Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.

Min eneste bekymring har gått på gnissing - som ødelegger lakk.
Synes slike lakkskader er ekstremt irriterende - spesielt dersom en fikser dem og så oppstår det nok en gang...

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. januar 2021, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 12:53
Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.

Min eneste bekymring har gått på gnissing - som ødelegger lakk.
Synes slike lakkskader er ekstremt irriterende - spesielt dersom en fikser dem og så oppstår det nok en gang...

Til å ikke eie en Tesla, bekymrer du deg mye synes jeg?

Tesla justerer dørene så de slutter å gnage på lakken.

Vurderer du å kjøpe Model X?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DagfinnN


Sitat fra: hELgenen på fredag 22. januar 2021, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 12:53
Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.

Min eneste bekymring har gått på gnissing - som ødelegger lakk.
Synes slike lakkskader er ekstremt irriterende - spesielt dersom en fikser dem og så oppstår det nok en gang...
Jeg har en 2 år gammel X - ikke noe gnag å spore her. Hvorfor skriver du om dette når ikke har Tesla selv. Kun de som har/har hatt Tesla, har rettighet til å skrive om hvordan Tesla er. Vi trenger ikke ekko-kamre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

z4rd

#23
DagfinnN: Bekymringen til hELgenen er for så vidt berettiget. At gnissing kan forekomme pga ikke 100% justerte falkevingdører er noe veldig mange har opplevd og er en såkalt "kjent feil". Personlig opplevde jeg det på min TMX, men dette ble fikset av Tesla og lakkverksted. Etter utbedring skjedde det ikke igjen.

For ordens skyld var det minimalt med gnissing på min, hadde ikke gått igjennom lakken, men det var nok til at de tok det på garantien og lakkerte opp. Ble som ny.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 22. januar 2021, klokken 16:53

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. januar 2021, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 12:53
Nei falkevingedørene er ikke noe viktig bekymring på X`en. Men kan forstå at mange tror de er problematiske mtp kompleksitet.

Min eneste bekymring har gått på gnissing - som ødelegger lakk.
Synes slike lakkskader er ekstremt irriterende - spesielt dersom en fikser dem og så oppstår det nok en gang...
Jeg har en 2 år gammel X - ikke noe gnag å spore her. Hvorfor skriver du om dette når ikke har Tesla selv. Kun de som har/har hatt Tesla, har rettighet til å skrive om hvordan Tesla er. Vi trenger ikke ekko-kamre.

DagfinnN : Jeg har eid en model X.
Får jeg nå lov til å uttale meg?

Øyvind.h

Jeg har fått med meg at du har skrevet svært omfattende om Teslas service, men trodde aldri du kjøpte en? Du påpekte i hvert fall selv at du avbestilte?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. januar 2021, klokken 18:53
DagfinnN : Jeg har eid en model X.
Får jeg nå lov til å uttale meg?
Ok, info om modell, når osv så kan du det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Bjoris

#27
Det er veldig stor forskjell på ID4 og TMX. Vi har eid TMX og vi syns den var konge, men altfor stor. Spes fruen sleit med dette, men om ikke størrelsen er noe problem så er det en kul bil med enormt med plass. Det at en ikke kan ha noe på taket var for oss også ett problem.

Vi har holdt oss med nyere biler alltid og jeg har mange ganger sammenlignet med venner som har valgt motsatt og kjøpt 3-5 gml biler. Regnestykket har sjelden vært i favør den gml bilen, i tillegg har flere av dem hatt
mye plunder og heft selv om vi også har vært maaange ganger på verksted med Teslaene så fikk vi lånebil og det kostet ikke noe. Jeg takler ikke å ha disse store utgiftene hengende over meg... Da betale jeg heller mer for en ny bil og får samtidig nyte livet med et forutsigbart bilhold og samtidig kjøre de nyeste bilene...

Ser du skriver at du ser på Enyaq og ID4. Merk at ID4 er meget gunstig priset vs Enyaq. Jeg har droppet mye utstyr denne gangen og gått for den billigste utgaven som koster 429 komplett med vinterhjul, met.lakk, hengerfeste. Kommer muligens levering i tillegg på 10-11 kNOK, men denne modellen blir garantert MYE billigere enn gml X de neste 5'årene.

batterimannen

Enyaq er overpriset i forhold til ID.4, men jeg synes alle forskjeller på de 2 bilene går til favør for Enyaq.

Hvis man vil ha enda mer forutsigbart bilhold enn Enyaq/ID.4 så kan man kanskje vente på Kia CV. Regner med at den får 7 års garanti som øvrige Kia-modeller.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vuk013

Hei igjen

Takk for alle innlegg, det er nyttig info fra alle.

Jeg er enig i at enyaq tilsynelatende virker noe overpriset men samtidig virker forskjellene å falle i favør av enyaq.
Fortsatt i tenkeboksen, men ting som 5 år med trygghet for å slippe stress med verkstedbesøk veier ganske tungt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA