Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X

Startet av vuk013, onsdag 20. januar 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

vuk013

Er i sonderinger rundt kjøp av familiefrakter.

Ute etter masse plass, god rekkevidde og kjøpe en bil for å beholde i 8 år hvertfall.

Bruken er standard 16000km/år og ikke lange daglige pendlinger, rekkevidde er mest for å komme seg til fjells (Bærum-Valdres) noen ganger i året pluss annen feriekjøring (type Danmark/Sverige).

Spørsmål:
Hva er fordel/ulempe ved å kjøpe en brukt Tesla X mot en ny Id4 eller Enyaq?

Man får jo mye av det samme uansett valg, og prisene er fort 500.000 uansett valg, med en grei utstyring av id4/enyaq....


OhmPaPa

Programvaren i bilen.

Volkswagen er plaget med mange bugs. Og Enyaq arver også de problemene.

Min Tesla har super programvare som dessuten oppdateres med nye funksjoner løpende.

og

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er - men måkevingedører er supre når barna skal inn i setene og det regner ute.

og

Tesla sitt ladenettverk er milievis foran konkurrentene. Samtidig som du kan lade hos konkurrentene når det passer best.

Jeg har en 4 år gammel Model X som er helt super. Mistet varmeapparatet en gang - eneste problemet jeg har hatt med den.

vuk013

Takk for svar,

Jeg stusser litt over at så mange her inne skriver om valget mellom enyaq og Id4, men samtidig ser jeg lite vurderinger om hvorfor det er en fordel med ny bil vs feks 3-4 år gammel tesla x.

Dere som har kjøpt enyaq/Id4 - kan dere si hva som er greia?

Thomas Parsli

Sitat fra: vuk013 på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:30
Er i sonderinger rundt kjøp av familiefrakter.

Ute etter masse plass, god rekkevidde og kjøpe en bil for å beholde i 8 år hvertfall.

Bruken er standard 16000km/år og ikke lange daglige pendlinger, rekkevidde er mest for å komme seg til fjells (Bærum-Valdres) noen ganger i året pluss annen feriekjøring (type Danmark/Sverige).

Spørsmål:
Hva er fordel/ulempe ved å kjøpe en brukt Tesla X mot en ny Id4 eller Enyaq?

Man får jo mye av det samme uansett valg, og prisene er fort 500.000 uansett valg, med en grei utstyring av id4/enyaq....

Du vil garantert like en Model X bedre enn en ID.4 - men over 8 år tipper jeg du ikke kommer til å like kostnadene like godt :(
Tipper en Model X vil koste deg 15-20.000,- mer per år, hvis ikke mer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

bmw2002

Volkswagen kommer til å fikse programvaren i bilen.  De har allerede rettet opp masse problemer på ID.3.

Fordelene Tesla gir deg er mer plass og ladenettverk, men ladenettverket må de åpne om ikke alt for lenge uansett.

Måkevingedørene er fine når du setter inn barn i barneseter, men kommer garantert til å gi deg store utgifter når garantien er utgått. Model X har vel også luftfjæringer som neppe holder i 10 år.

Hadde aldri villet eie en Model X i 5-6 år uten garanti, det blir garantert dyrt.

Skulle jeg hatt en bil i 8 år hadde jeg uten tvil gått for nybil og hatt garanti de første 5 årene.

Thomas Parsli

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:10
Volkswagen kommer til å fikse programvaren i bilen.  De har allerede rettet opp masse problemer på ID.3.

Selv om de fikser problemer, vil de ha programvare (og skjerm) som var moderne for fem år siden. Det gjelder forøvrig både VAG og Mercedes, Porsche Taycan har jeg ikke sett på men de har produsert mye rart før (UX/Design).

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:10
Fordelene Tesla gir deg er mer plass og ladenettverk, men ladenettverket må de åpne om ikke alt for lenge uansett.

Nei, det *må* de faktisk ikke.
Og hvis EU tvinger de til å åpne opp for konkurrenter (som betaler seg inn), vil det ikke gjelde *eksisterende* superladere.
Så fordelen med SuC vil nok bestå i svært mange år fremover.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

Sitat fra: vuk013 på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:09
Takk for svar,

Jeg stusser litt over at så mange her inne skriver om valget mellom enyaq og Id4, men samtidig ser jeg lite vurderinger om hvorfor det er en fordel med ny bil vs feks 3-4 år gammel tesla x.

Dere som har kjøpt enyaq/Id4 - kan dere si hva som er greia?

Det er driftskostnadene inkl. service,vedlikehold og reparasjon som er usikkerhetsmomentet på en Tesla X som er 3-4 år gammel. Så fort garantien er utløpt er det stor kostnadsrisiko ved model X.  Siden bilen i utgangspunktet er dyrere vil det også trolig være dyrere å reparere den. Det som gjør bildet ennå mer uoversiktlig er at Tesla løpende endrer bilene. Dermed kan det være ennå vanskeligere og dyrere å få tak i rett del. En ting er å endre software - noe helt annet er når 2017 modeller har ulike hardware komponenter

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:26
Nei, det *må* de faktisk ikke.
Og hvis EU tvinger de til å åpne opp for konkurrenter (som betaler seg inn), vil det ikke gjelde *eksisterende* superladere.
Så fordelen med SuC vil nok bestå i svært mange år fremover.

Om de "MÅ" eller ikke er vel strengt tatt et politisk spørsmål også. EU ønsker også elektrifisering av bilparken - og dersom de "MÅ" tvinge gjennom regler som gjør det tvingende nødvendig for Tesla å åpne - så vil de faktisk gjøre akkurat det.

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:31
Det som gjør bildet ennå mer uoversiktlig er at Tesla løpende endrer bilene. Dermed kan det være ennå vanskeligere og dyrere å få tak i rett del. En ting er å endre software - noe helt annet er når 2017 modeller har ulike hardware komponenter

Kan du prøve å forklare hva problemet består av - jeg skjønte ikke problemet?

Det er forøvrig heller ikke bare Tesla som gjør endringer på biler under produksjon, Tesla gjør det bare oftere enn konkurrentene...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#9
Åpnes nettverket blir det naturligvis til like vilkår. Noe annet ville vært diskriminering, så det blir enten høy pris upfront eller en høy pris per kWh.

Når det gjelder falkevingedørene har de jo vist seg å være svært holdbare sett bort ifra noe lakkslitasje. En og annen sensor må kanskje byttes, men kjenner at det ikke er der min bekymring lå når jeg solgte.
Min bekymring var mer generell. Model X er en veldig dyr bil med en del kostbare deler og middels holdbarhet. Er man fingernem og bruker tredjeparts verksted trenger det ikke bli så dyrt å holde den på veien, men ting som luftunderstell, bremser, understell mm er ikke billig. Garanti på motorer og batteri er 8 år, som tar noe av bekymringen. Resten av bilen har 5 år/100.000km og Tesla har utfra min erfaring levert alt gratis, i hvert fall opp til 73.000km som var der jeg solgte min.
Og en må jo se det oppimot bil i samme prissegment og verdifallet en har på en splitter ny bil. Du kan reparere svært mye på en bil for verdifallet første 1-2 år i den prisklassen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:36
Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:31
Det som gjør bildet ennå mer uoversiktlig er at Tesla løpende endrer bilene. Dermed kan det være ennå vanskeligere og dyrere å få tak i rett del. En ting er å endre software - noe helt annet er når 2017 modeller har ulike hardware komponenter

Kan du prøve å forklare hva problemet består av - jeg skjønte ikke problemet?

Det er forøvrig heller ikke bare Tesla som gjør endringer på biler under produksjon, Tesla gjør det bare oftere enn konkurrentene...

De andre har såkalte facelift der de endrer f.eks lykter,annet teknisk osv..
Tesla kjører på med endringer på hardware løpende. F.eks er bryteren i FWD endret løpende uten at det er kommet noe ny modell - så plutselig må man inn med en annen kompatibel del dersom den ryker osv.
Ikke alle løpende endringer er bakoverkompatibel - det betyr at en må inn og finne ut akkurat produksjonsmåned - det er ikke lett å skaffe deler i en slik situasjon dersom en går utenfor merkeverksted. Dermed kan det fort bli dyrt og komplisert

Øyvind.h

Bryteren til fwd var et godt eksempel. Jeg ba om å få betale for å få den nye versjonen, men de oppdaterte gratis :) Plug and play.

Eneste jeg har lest om som skaper litt trøbbel er revisjon på lader, som må være rett generasjon om du vil benytte del fra huggeren for å gjøre reparasjonen billig.
På luftunderstellet virker det som det er tut og kjør med riktige deler fra tredjepart.
Kanskje litt køddent med hovedskjermen, men den er det jo nå utvidet garanti på, så en kan senke skuldrene ift defekt minne eller annet trøbbel. Eller bare betale for å få siste generasjon skjerm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:39
Og en må jo se det oppimot bil i samme prissegment og verdifallet en har på en splitter ny bil. Du kan reparere svært mye på en bil for verdifallet første 1-2 år i den prisklassen....

Konklusjonen til bla. Dine Penger (som har regnet ordentlig på dette) er jo at de årlige kostnadene på en ny bil og en brukt bil er ganske like pga. det høye prisnivået i Norge. (Forutsatt et eierskap over fem år)

Så en brukt Model X vil koste omtrent like mye over 8 år som en ny Model X, man fordeler bare kostnadene annerledes over eierskapet.

Og en ny Model X koster altså dobbelt så mye som en ny ID.4...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

arthur

Sitat fra: vuk013 på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:09
Jeg stusser litt over at så mange her inne skriver om valget mellom enyaq og Id4, men samtidig ser jeg lite vurderinger om hvorfor det er en fordel med ny bil vs feks 3-4 år gammel tesla x.

Fordi mange som i dag eier en Tesla sterkt vurderer å selge denne før den blir fem år gammel og man ikke lenger er dekket av Forbrukerkjøpslovens rettigheter? For ordens skyld; Dette gjelder nok ikke bare eiere av Tesla, men norske rettigheter etter loven er, eller kan være, gull verdt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

amps

Jeg hadde valgt en ny bil med 5 års garanti. I hvertfall de tidlige Model X'ene er kjent for å ha dårlige løsninger for å komme til. Det er mye som må fjernes for å fikse filleting.

Ruter som må ut, frunk som tar tid å ta ut, må du reparere noe på spoileren så må du ha nytt lokk fordi lokket blir ødelagt.

Ville sett litt på reperasjonsvideoer, det er ganske vanlig at timesprisen kommer på mer en delene å reparere en model x.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA