Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få batteripakken varmest mulig før avreise på morgenen på vinteren?

Startet av Hansi, onsdag 20. januar 2021, klokken 09:27

« forrige - neste »

Hansi

Som emnet sier.. Det kan godt hende at det finnes god informasjon om dette noe sted, henvis meg gjerne dit eventuelt :)

Jeg har brukt ladetimer, men det virker ikke som batteripakken blir spesielt varm av det..
Jeg vil anta det lønner seg å bruke høyest mulig strømstyrke ved lading i kombinasjon med ladetimer for å få opp temperatur i batteripakken?

Hva med klimakontroll timer? Vil den redusere SOC? Er det mulig å kjøre flere oppvarmingsøkter samme dag hvis ikke? Bruker den såpass med effekt at det har noen innvirkning på batteritemperaturen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Jossemosse

Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Du er inne på det.
Det gjelder å ha størst mulig strøm gjennom batteriet så nært avreise som mulig.
- Lad frem til avreise på maks det blien tar imot. Men husk at mot 100% så gå strømmen ned, så sikt på 95%.
- Så start forvarming, da den trekker ca 4kW, ca 15 min før avreise.

Og ja, du får ikke avreise på 100% SOC.

Men ikke regn med noe revolusjonerende med temperaturen.

Hvorfor vil du ha opp temperaturen? Er det for at du skal hurtiglade senere på turen?

Alternativ er å legge en slik varmematte som brukes på vannsenger mellom batterikassen og plasplaten under bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jossemosse

Tenkte det var lurt å få opp temperatur på batteriet for å
1. Minske intern motstand i batteriet
2. Øke mottakelighet for regen
3. Hastighet på hurtiglading

Pkt 1 trodde jeg hadde ganske mye å si for rekkevidden, men mulig jeg tar feil..? Jeg stoler mye mer på deg Leafnor enn på meg :)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Hansi

Takk for svar.

Det viktigste for meg er Jossemosses punkt 1 (jeg har også inntrykk av at man får relativt mye mer ut av en litt varmere batteripakke) og 3.

Det hadde vært fint om noen klarte å finne en måte å manipulere programmeringen til varmefolien som Jossemosse sier, jeg tror jeg skal nevne det for Dala :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Hvor lave temperaturer snakker du om?
Det kan være Dala kan fikse det, men jeg tror faktisk ikke det lar seg gjøre med den gateway han har.
Vil ikke være noen showstopper, men tror ikke hans løsning vil kunne benyttes i og med den krever CAN siganl ut av batteriet og det får du bare med bilen slått på.
Elementene er på 300W i batteriet, så de ville hjulpet. Maks temperatur du kan heve pakken med etter laaaang oppvarming er 15 grader (Varmetapet fra pakken er 20W/grad diff)
Det som vil monne for punkt 3 er å være hard på gassen i akselerasjoner når du kjører. Full gass varmer med 5 kW, så vær litt aktiv i kjøringen så får du opp temperaturen. Bruker selvfølgelig mer men gjør underverker på ladefarten.

Til sist, jeg tenker din konklusjon av at en kald pakke rekker kortere enn en varm, nok mer er relatert til at varmeapparatet trekker mer i kaldt vær enn at energien går til å varme pakken. For tenk etter, batteriet skulle fort blitt varmet opp om mye energi gikk tapt der.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Temperaturer som har vært på østlandet sist uke, mellom - 10 og - 20, og forsåvidt vintertemperaturer generelt.

Jeg har spurt Dala, så får vi se hva han sier.

Det frister ikke så mye å kjøre aktivt på vinterføre, da foretrekker jeg nok heller å vente litt lenger på hurtiglading.

Jeg tror ikke at rekkevidden blir kortere på grunn av at det går mye energi til å varme batteripakken, jeg tror heller at en veldig kald pakke ikke kan ta inn/lagre like mye energi som en med mer normal temperatur, som diskutert litt f.eks. her https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=11326, samt at motstanden sikkert er høyere som Jossemosse nevner som til sammen kan gi merkbare utslag.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Jossemosse

Her var det tydeligvis folk som kunne noe jeg ikke har peiling på! Men om jeg forstår det rett leter de etter en måte kommunisere med bilen for å få aktivert varmefolien på batteriet :) En knapp tilsvarende Tor-C sin knapp for å skru av varmeelementet hadde jo vært glimrende f.eks!

(Men nå fikk jeg jo litt lyst til å lære meg hva-det-nå-enn-var som skjedde på det linkede forumet)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Det er direkte fantastisk at folk putler på med dette. Jeg var ikke en gang klar over at det var batterivarmer på bilen. Kjapp innføring; hvem er "Dala the great"?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 21. januar 2021, klokken 16:37
Det er direkte fantastisk at folk putler på med dette. Jeg var ikke en gang klar over at det var batterivarmer på bilen. Kjapp innføring; hvem er "Dala the great"?
https://dalasevrepair.fi/
Daniel Öster, en finne i Wasa som virkelig har satt seg inn i CAN-trafikken på Leaf.
Hadde hans løsning vært tilgjengelig da jeg byttet batteri på min ville jeg valgt den.
Mye fint å se på hans videokanal på YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCc3g-KhOBoicgOrB4KkMeew/videos

Trodde ikke det skulle gå med hans løsning å få slått på batterivarmen, men går sikkert uten risiko for 12V tømmes om det skjer med lading. Eller de klarer å trikse til så DC/DC er aktiv så 12V ikke går tom.

Edit: Leste nå at de som er på det GitHUB forumet prøver med "reverse engineering" av dataflyten på CAN: Men det har ikke vært kaldt nok til at batterivarmer har slått inn så de kan se hvilke kommandoer som går da. Og som da kan kopieres og "fake" et påslag på varmen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Takk, kjempespennende! Jeg trodde at slike folk skulle det ha vært langt mer av per nå, men jeg er glad for at noen går foran.
2012 Leaf Tekna

Hansi

Hvis dere syns arbeidet Dala gjør er viktig vil jeg oppfordre dere til å vurdere å støtte han på Patreon https://www.patreon.com/dala

Jeg er helt enig med forrige innlegg :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Thomas Parsli

Sitat fra: Jossemosse på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:25
Jeg har ikke noe svar dessverre, men dersom det hadde vært mulig å få aktivert varmefolien som er montert på batteripakka, hadde det jo vært en glimrende løsning for å varme opp batteriet før en skulle kjøre. Kanskje noe noen smartere hoder kunne ha laget en knapp til ;)

Varmematten er der for at batterriet ikke skal fryse, husker ikke lenger når den kobler inn/ut men den er neppe egnet til å få opp batteritemperaturen så rekkevidden blir bedre.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Hansi på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:27
Som emnet sier.. Det kan godt hende at det finnes god informasjon om dette noe sted, henvis meg gjerne dit eventuelt :)

Luftkjølingen er Leaf er riktignok for dårlig på varme dager, men på kalde dager er den god nok til at lading på 16A ikke øker temperaturen nevneverdig...

Det eneste som fungerer er å kjøre med godt pådrag, hurtiglade eller kjøre ganske langt  hver eneste dag (da holder du temperaturen oppe).

Forvarming (av kupe) trekker heller ikke nok strøm til at batteriet blir varmt, spesielt ikke tilkoblet lader (da prøver den å bruke laderen istedenfor batteriet).

Parker i garasje så ofte du kan, lad med 32A hvis du kan og bruk bilen hver dag.
Ut over det er det lite du kan gjøre :(


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA