Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model3 våkner

Startet av tgmachine, onsdag 20. januar 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

tgmachine

#15
Sitat fra: Kim- på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:37
Sitat fra: tgmachine på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Kim- på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:54
De kommer til å spørre om du bruker 3. parts utstyr som sjekker status på bilen, ergo TeslaMate. Registrer du hvor mye km du mister? Kan være opplading av 12v batteri etc. Ville tatt å sjekket hvor mye tap det er pr natt i en liten periode, for å så disable teslamate på natten og gjøre da samme målinger.

Første tesla spør om er om du bruker 3. partsutstyr for å sjekke status, hvis du sier ja, ber de deg disable det og følge med. (Egen erfaring)

TeslaMate sjekker ikke bilen, den sjekker Teslas servere og spør om hva de driver på med av polling til bilen. Denne informasjon blir gjenspeilet i TeslaMate. Den kommuniserer ikke med bilen. Det som er det fine med TeslaMate. Andre apper kommuniserer jo rett med bilen.

Til Tesla har jeg, siden dem nok vil blånekte at jeg ikke har noen 3-partsgreier. TeslaMate er heller ingen app, men en nettside på en lokal nettserver her hjemme. Men jeg har nå slått av bilen, og så ser jeg hva som skjer.

Hun på telefon, sa hvis det ikke hjalp måtte jeg ha bilen på service....

-tgmachine
Hvorfor går da teslamate i state som tilsier at den prøver å få bilen til å sove og lar vær å hente data? Selvfølgelig kan teslamate holde bilen våken (Jeg bruker også teslamate)

Fordi bilen ikke ble holdt våken før, selv om jeg da også brukte TeslsMate. Jeg har brukt TeslaMate i over et år. Og bilen kunne stå i flere dager uten å bli vekket av hverken TeslaMate eller Tesla for den sags skyld.

Den funksjonen med "Try to sleep" tror jeg kun forteller Teslas servere om bilen prøver å sove eller ikke. Slik jeg har forstått det holder ikke TeslaMate bilen våken.

Det står også her:
http://www.lib4dev.in/info/adriankumpf/teslamate/178738556
"No additional vampire drain: the car will fall asleep as soon as possible"

-tgmachine

Contango

Sitat fra: tgmachine på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:54
Våken en mulig unødvendig time i døgnet. En krone?

Om det hadde vært 1øre, 100kr, 10kr, 1kr. Spiller ingen rolle, var ikke kostnaden jeg spurte om. Vennligst se hva tråden handlet om før du spekulerer i hva du synes er unødvendig og som du har behov for å spamme tråden med.

-tgmachine
Med all respekt, jeg har fortalt deg hva som skjer med våre biler og utfordret deg på hvorfor du bruker tid og ressurser på dette. Ikke har du mange kwh som forsvinner og ikke koster det noe av betydning heller. Det er ganske vanskelig å forstå hva problemet ditt er og hva du ber om hjelp til siden bilen din altså oppfører seg normalt.

Ingen her kommer til å være i stand til å fortelle deg hvordan du skal få bilen til å sove i dagesvis, for ingen av oss vet flyten av de indre elektroner i bilene våre. Men for all del, dra på et servicecenter og be de fikse problemet ditt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tgmachine

Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:41
Sitat fra: tgmachine på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:54
Våken en mulig unødvendig time i døgnet. En krone?

Om det hadde vært 1øre, 100kr, 10kr, 1kr. Spiller ingen rolle, var ikke kostnaden jeg spurte om. Vennligst se hva tråden handlet om før du spekulerer i hva du synes er unødvendig og som du har behov for å spamme tråden med.

-tgmachine
Med all respekt, jeg har fortalt deg hva som skjer med våre biler og utfordret deg på hvorfor du bruker tid og ressurser på dette. Ikke har du mange kwh som forsvinner og ikke koster det noe av betydning heller. Det er ganske vanskelig å forstå hva problemet ditt er og hva du ber om hjelp til siden bilen din altså oppfører seg normalt.

Ingen her kommer til å være i stand til å fortelle deg hvordan du skal få bilen til å sove i dagesvis, for ingen av oss vet flyten av de indre elektroner i bilene våre. Men for all del, dra på et servicecenter og be de fikse problemet ditt.

Jeg bruker tid og ressurser på dette fordi jeg er nysgjerrig og vil optimalisere og vite mer om hvordan jeg kan gjøre den mer effektiv. Akkurat som du bruker ressurser på å ta deg tid til å gi dårlige svar her.

Jeg spurte her fordi jeg tenkte noen kanskje opplevde det samme og forventet ikke noe wiki-svar. Men av folk som har hatt Tesla i langt lenger tid enn meg og som sikkert vet mer om hvordan bilene er.

-tgmachine

Contango

Og jeg lurer på hvorfor S'en topplader flere ganger hver natt når tilkoblet mens treern ikke gjør det. Hvorfor ikke de to bilene våkner samtidig hver natt med samme Teslafi og samme programvare. Hvor lenge vindusviskerne på S'en holder før de spiser panseret. Hvorfor ladeporten røk på den forrige S'en. Hvorfor jeg ble født i Norge og ikke Bangladesh. Etc etc etc.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

Folkens, hvis dere ikke har noe konstruktivt å bidra med, så kan dere bare la vær å kommentere...

Synes spørsmålene tgmachine har stilt er interessante fra et teknisk perspektiv - og det er sannsynligvis en kurant forklaring på dette.

tgmachine: 12V-lading kan være en interessant hypotese, som nevnt tidligere her. Hvordan virker TeslaMate mht autentisering/token opp mot Tesla? Den må vel sjekke credentials på et vis. Kan faktisk være TeslaMate som gjør dette? Prøver bare å tenke høyt her...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Sitat fra: z4rd på onsdag 20. januar 2021, klokken 14:03
Folkens, hvis dere ikke har noe konstruktivt å bidra med, så kan dere bare la vær å kommentere...

Synes spørsmålene tgmachine har stilt er interessante fra et teknisk perspektiv - og det er sannsynligvis en forklaring på dette.

tgmachine: 12V-lading kan være en interessant hypotese, som nevnt tidligere her. Hvordan virker TeslaMate mht autentisering/token opp mot Tesla? Den må vel sjekke credentials på et vis. Kan faktisk være TeslaMate som gjør dette? Prøver bare å tenke høyt her...

Ja, det var det jeg prøvde å banke inn i hodet på Contango her, men nå gir jeg opp...

12V-batteriet er en interessant hypotese, er jeg enig. Dette startet jo litt i fjor høst. Kaldere vær = kaldere 12V batteri, ergo mer behov for å holde det optimalt ladet. Kanskje det er dette.

På min virtuelle server så er den en token som kommuniserer opp mot Tesla sin server - altså mitt brukernavn/passord. Dette er en verdi jeg la inn for lenge siden.

Slik jeg forstår det på github'en til de som utvikler TeslaMate, så kommuniserer den til Tesla sitt "moderskip" med tokenet mitt. Den spør hva Tesla holder på med nå, og rapporterer tilbake til et web-GUI. Den sender ingenting til bilen og spør om SOC, siste reise, hvor den er. Den henter bare alle verdier fra Fremont i California hvor moderskipet er. Bilen rapporter jo alt den gjør til moderskipet. Så kan jeg sette Teslamate til å oppdatere status til Fremont/moderskipet så ofte jeg ønsker.

-tgmachine

Contango

@tgmachine. Jeg hjelper faktisk til der jeg kan bidra dersom det er av viktighet. Jeg har halvannet års Teslafi historikk på begge bilene fra nye. Det var du som satte rammen da du fortalte at du hadde involvert Tesla i problemet, og da lurte jeg faktisk på hva slags problem du hadde og om det var noe viktig jeg ikke hadde forstått. Det var det ikke. At det viser seg at du egentlig tenker høyt om løst og fast her inne er en ting, men at du ringer og maser om dette til Tesla synes jeg er temmelig fjernt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Teslamate fungerer på samme måte som andre. Spør du etter data ofte fra tesla vil tesla holde bilen våken for å gi deg oppdatert informasjon. Det er derfor disse pausene i datainnhenting skjer og muligheter for å miste en kjøretur er tilstedet. Teslamate KAN holde bilen våken, men det er ikke nødvendigvis det som gjør det i dette tilfelle.

Som jeg nevnte før så funker oppskriften min når du tar kontakt med tesla. Jeg fikk beskjed om at bilen våknet for å lade batteriet og at det var litt hyppigere oppladninger på batteriet enn vanlig. Første gang keg tok kontakt så de i loggene at bilen ble forespurt data og de avsluttet arbeidet umiddelbart, det var først etter jeg stoppet leggingen i en uke og fulgte med på tap i km de gjorde en innsats for å finne noe i loggene.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

tgmachine

Sitat fra: Contango på onsdag 20. januar 2021, klokken 14:49
@tgmachine. Jeg hjelper faktisk til der jeg kan bidra dersom det er av viktighet. Jeg har halvannet års Teslafi historikk på begge bilene fra nye. Det var du som satte rammen da du fortalte at du hadde involvert Tesla i problemet, og da lurte jeg faktisk på hva slags problem du hadde og om det var noe viktig jeg ikke hadde forstått. Det var det ikke. At det viser seg at du egentlig tenker høyt om løst og fast her inne er en ting, men at du ringer og maser om dette til Tesla synes jeg er temmelig fjernt.

Dersom det er av viktighet, som du vurderer det? :P Hva jeg satte "som ramme" er vel knekkende likegyldig? Det er et valg jeg gjorde. Dette er et forum. Jeg lufter ideer og tanker. Hvis du synes det var fjernt og om det kostet 1øre, 1kr eller hva du synes er komplett irrelevant og bare vitner om at du har et markeringsbehov.

Spørsmålet var om noen hadde opplevd det jeg hadde gjort.

Du vet vel for pokker ikke om det er noe problem eller ikke, og om det er viktig eller ikke? Eller har du slik enorm erfaring fra TeslaFi at du kan uttale deg om det? :P

-tgmachine

Thomas Parsli

Utrolig morsomt å lese denne diskusjonen for så å gjennomgå disse.

https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/87
https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/571

For meg fremstår variablene «Time to Try Sleeping» og « Idle Time Before Trying to Sleep» litt annerledes enn trådstarter, for å si det forsiktig...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tgmachine

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. januar 2021, klokken 16:03
Utrolig morsomt å lese denne diskusjonen for så å gjennomgå disse.

https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/87
https://github.com/adriankumpf/teslamate/issues/571

For meg fremstår variablene «Time to Try Sleeping» og « Idle Time Before Trying to Sleep» litt annerledes enn trådstarter, for å si det forsiktig...

Mine er standard-verdier der. Det har de alltid vært. Det er bare på det siste den har begynt å våkne opp 1 gang per døgn. Siden TeslaMate ikke er endret, så lurer man jo litt på hva som har skjedd. Slik jeg forstår det sender ikke TeslaMate noe kommando for å sette bilen til å sovne.

De to variablene tror jeg at jeg ikke har nevnt noen gang i denne tråden? Så litt usikker på hva du sikter til?

-tgmachine

Kim-

Det er ikke en gyldig kommando å sende til bilen/tesla som heter Sleep. Den eneste metoden er å slutte å spørre etter data. Derfor stopper man å spørre etter data i feks 15 min for å deretter spørre om state og se om den har sovnet. Deretter for å vekke bilen må man sende Wake_up til bilen som vekker den. Når bilen nå har sovnet, kan man nå sjekke bilen med mye raskere mellomrom for å se når bilen våkner fordi sparring av data ikke vekker bilen, men kun vil hindre den i å sovne.

Så det som skjer. 1. stopp å hent data. 2. vent 15 min. 3. sjekk om den sover. 4. hvis den fortatt er våken hopp til punkt 2.

Vi vet aldri hva som skjer på server siden og kriteriene der, disse kan bli endret utenom oppdateringer på bilen slik at tiden for å få bilen til å sovne kan bli lengre, men jeg tipper 99% på at bilen våkner for å vedlikeholdslade 12V batteriet ditt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

think123

Jeg har samme problem. Tror det har med 12V batteri å gjøre i skikkelig kald og har bestilt en 12V overvåknings dings til å utforsk videre på den.

Problem for meg er at når bilen står i parkeringsplass litt bort fra hytte i flere dager er det viktig å ikke miste rekkevidde. I fjor sovet den og da var det ikke noe vampire drain å merke selv om en uke. Men siste helg våknet den flere timer hver dag - og jeg mistet over 10% over 4 dager. Det kan fort blir krise hvis jeg rekker ikke tilbake til superladeren.

Contango

Er du sikker på at det bare var vampire drain? Det var veldig kaldt i sør norge forrige weekend om det var der du var. Bilen vår har falt 5-6% bare på kulde nå, og det ville vært mer forrige weekend. Begge bilene har sånn ca 1% i døgnet vampire drain nå for tiden i kaldgarasje/ute. Da vi fikk treern var det 1% hver annen, tredje dag. Vår forrige model S hadde i perioder flere % i døgnet men vi kunne se at den bla varmet kameraet i vinduet. Erfaringen er at det har variert med SW oppdateringer og at det er ekstremt vanskelig å fastsette hva det kommer av.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

think123

jeg bruker teslafi og loggene viser når bilen har våknet, og selv om teslafi sleep mode slutter med polling i 30min, så blir bilen stående våken i flere timer. Når bilen er våken, brukes den ca. 200W.

Jeg vet ikke hva som våkner bilen (det er ikke teslafi som poller 'vehicle list' APIen for å sjekke om bilen er "state = online" før den poller selv bilen. dvs 'vehicle list' api endpoint contra 'vehicle data' api endpoint)

ut ifra loggen, (og teslafi viser både faktisk SOC, og "usable" SOC - dvs SOC som vises i selv bilen med snowflake icon) får jeg se at bilen var parkert sent på torsdage med 69% SOC og 69% "usable", og når vi dro var det 62% SOC og 57% "usable. dvs 6% tapt pga kulde og 6% brukt pga idle state mens bilen var våken. loggen også viser at 5 ganger har bilen våknet og stått i idle status i ca 5 timer hva gang.

at det stå våken i flere timer kanskje betyr svak 12v batteri fordi hvis den var våknet av tesla eller en appen f.eks, da sover den snart igjen etter ca. 30min...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA