Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kostnad Model3 per kilometer

Startet av tgmachine, onsdag 20. januar 2021, klokken 08:34

« forrige - neste »

tgmachine

Hei.


Hvor mye koster egentlig en Model3 i drift per kilometer i kroner? Hvis vi ikke tar hensyn til:

- lån og avskrivninger
- ladekostnader og strøm

Tenker mer på dekk, service, verditap og annet småting. Har noen et ca. estimat på det?

Statens regulativ sier vel 4,05kr/km. Men da er vel de lån, avskrivinger og strøm/drivstoff tilhensynstatt?

-tgmachine

Handyman

Har hatt min siden mars -19 og har kun fylt spyleveske. Bruker fortsatt de samme vindusviskerne.
Har kjørt 36000 km nå, dekkene er kanskje halvveis brukt?
Ved bytte av hjul har bremsene sett nesten nye ut. Skal smøre opp kalipere ved neste hjulskift.
Verditapet vet jeg først når jeg skal selge. Uansett har bilholdet så langt vært billig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

#2
Kan tippe at TM3 er på nedre del av skalaen, da det er pent lite utgifter og lite som egentlig er galt med disse bilene. Jeg har ikke hatt én krone utgift på min det første året, utover lading og spylervæske. Eneste som er negativt med Tesla om dagen er forsikringspremien. Den er blitt høy sammenlignet med noen år siden. Ser frem til Tesla Insurance begynner å levere i Norge. I USA er de visst veldig konkurransedyktige på pris.

Jeg vet at en venn av meg som drev egen bedrift og hadde en rekke kjøretøy, regnet 7 kr pr. km på fossilbilene de hadde. Dette var dog medregnet "alt".
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

lars667

Mye av svaret her vil vel komme an på dekkutgiftene. Hvor mye kan en regne med der? Det kommer sikkert også an på hvor ivrig en er på å gi full pedal ut av rundkjøringer fordi man kan, om en har performance etc... 

Må vel regne med 8000 for et sett med vinterdekk, regner med de kan holde 4 sesonger med 15.000 km, eller er det urealistisk? Så har du sommerdekk til 4-5000. Men en kjører sikkert 50.000 med de originale dekkene, så denne kostnaden kommer rundt 50-100kkm??
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

GOS

Sitat fra: lars667 på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:31
Mye av svaret her vil vel komme an på dekkutgiftene. Hvor mye kan en regne med der? Det kommer sikkert også an på hvor ivrig en er på å gi full pedal ut av rundkjøringer fordi man kan, om en har performance etc... 

Må vel regne med 8000 for et sett med vinterdekk, regner med de kan holde 4 sesonger med 15.000 km, eller er det urealistisk? Så har du sommerdekk til 4-5000. Men en kjører sikkert 50.000 med de originale dekkene, så denne kostnaden kommer rundt 50-100kkm??

Det var vel noen billige dekk du fikk tak i der. Tror du må legge til en del
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

thebadger

Sitat fra: lars667 på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:31
Mye av svaret her vil vel komme an på dekkutgiftene. Hvor mye kan en regne med der? Det kommer sikkert også an på hvor ivrig en er på å gi full pedal ut av rundkjøringer fordi man kan, om en har performance etc... 

Må vel regne med 8000 for et sett med vinterdekk, regner med de kan holde 4 sesonger med 15.000 km, eller er det urealistisk? Så har du sommerdekk til 4-5000. Men en kjører sikkert 50.000 med de originale dekkene, så denne kostnaden kommer rundt 50-100kkm??
Premium-dekk starter på 8000,- per sett i dimensjon 235/45/18, gjelder for både sommer og piggfri
Dette er en bil på 2 tonn med over 400 hestekrefter, så 4 sesonger på 15.000km er urealistisk selv med helårsdekk. 30.000km er nok mer realistisk, hvis du er snill med foten.
Går du for billigdekk så varer de sannsynligvis kortere, avhengig av hvilke premium-dekk du sammenligner med.

Øyvind.h

Når jeg solgte X`en hadde den gått 73.000km/3,5 år hadde den fortsatt originale vinterhjul med masse mønster igjen. Sommerhjulene byttet jeg to ganger grunnet preferanser, så de har jeg ikke helt oversikten over.
Men tipper jeg burde byttet både sommer- og vinterdekk på rundt 80-100.000km om jeg hadde kjørt begge deler originalt. Vinterhjul dels pga alder. Kjører ikke med lett fot.
Klart - Model 3 er litt mer logrevillig enn X`en, men også betydelig lettere.
Så kanskje 30-40k på vinterhjul og ditto på sommerhjul?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: thebadger på onsdag 20. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: lars667 på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:31
Mye av svaret her vil vel komme an på dekkutgiftene. Hvor mye kan en regne med der? Det kommer sikkert også an på hvor ivrig en er på å gi full pedal ut av rundkjøringer fordi man kan, om en har performance etc... 

Må vel regne med 8000 for et sett med vinterdekk, regner med de kan holde 4 sesonger med 15.000 km, eller er det urealistisk? Så har du sommerdekk til 4-5000. Men en kjører sikkert 50.000 med de originale dekkene, så denne kostnaden kommer rundt 50-100kkm??
Premium-dekk starter på 8000,- per sett i dimensjon 235/45/18, gjelder for både sommer og piggfri
Dette er en bil på 2 tonn med over 400 hestekrefter, så 4 sesonger på 15.000km er urealistisk selv med helårsdekk. 30.000km er nok mer realistisk, hvis du er snill med foten.
Går du for billigdekk så varer de sannsynligvis kortere, avhengig av hvilke premium-dekk du sammenligner med.

Hmm, vår X75D er snart ferdig med sin fjerde vinter på originale vinterdekk, bilen har gått noe over 90.000km. Men klart, bruker man alle kreftene hele tiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thebadger

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:59
Hmm, vår X75D er snart ferdig med sin fjerde vinter på originale vinterdekk, bilen har gått noe over 90.000km. Men klart, bruker man alle kreftene hele tiden...
Så rundt 40k på vinterdekkene?
Det er ganske bra, kjører du mye på skikkelig vinterføre eller mye slaps og bar asfalt?

Ps: Jeg forstod det som 15k per vintersesong, ikke for hele året. Altså 60.000km på ett sett vinterdekk

jkirkebo

Sitat fra: thebadger på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:25
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:59
Hmm, vår X75D er snart ferdig med sin fjerde vinter på originale vinterdekk, bilen har gått noe over 90.000km. Men klart, bruker man alle kreftene hele tiden...
Så rundt 40k på vinterdekkene?
Det er ganske bra, kjører du mye på skikkelig vinterføre eller mye slaps og bar asfalt?

Ps: Jeg forstod det som 15k per vintersesong, ikke for hele året. Altså 60.000km på ett sett vinterdekk

Er nok rundt 45kkm på vinterdekkene. Har hytte på fjellet og må kjøre på vinterdekk minst halve året. Mye vinterføre ja, tipper 50/50 bar asfalt og snø/is.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Nokian R3 dekkene holder sykt lenge. Vi solgte vår X på 90k km. Var da på 3dje sett med sommerdekk og originale vinterdekk. Ca lik kjørelengde sommer/vinter. Og vi er ikke fremmede for å bruke kreftene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Jeg kjører mye på vinterføre, så vinterdekk slites ikke veldig fort. Regner med at piggfrie holder ganske lenge uten at gummien blir hard. Mulig jeg var gjerrig på sommerdekkene, men ser ut til at 8.000 gir deg testvinnende vinterdekk. For de fleste i Norge kjører vi med langt større marginer om sommeren, med tanke på norske fartsgrenser og kjøremønster, mulig det blir for dårlig for autobahn. Men dette var bare en kjapp kikk på en dekksjappe. Jeg tenkte egentlig 15.000/år begge sesonger, som er ganske vanlig bruk.

Jeg er nok en av dem som ikke må ha flatt jern ut fra hver rundkjøring. Skjønner at det kan bli en kostbar glede. Har uansett regnet med at dekk er den posten som kan bli kostbar for TM3.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

thebadger

Sitat fra: lars667 på onsdag 20. januar 2021, klokken 22:10
Jeg kjører mye på vinterføre, så vinterdekk slites ikke veldig fort. Regner med at piggfrie holder ganske lenge uten at gummien blir hard. Mulig jeg var gjerrig på sommerdekkene, men ser ut til at 8.000 gir deg testvinnende vinterdekk. For de fleste i Norge kjører vi med langt større marginer om sommeren, med tanke på norske fartsgrenser og kjøremønster, mulig det blir for dårlig for autobahn. Men dette var bare en kjapp kikk på en dekksjappe. Jeg tenkte egentlig 15.000/år begge sesonger, som er ganske vanlig bruk.

Jeg er nok en av dem som ikke må ha flatt jern ut fra hver rundkjøring. Skjønner at det kan bli en kostbar glede. Har uansett regnet med at dekk er den posten som kan bli kostbar for TM3.
Autobahn er mye mindre krevende, så lenge dekket er godkjent for hastigheten er det omtrent ingen svinger. Billigdekk er stort sett helt kurrante å kjøre rett frem med. Du merker mye større forskjell i svinger og rundkjøringer.
Skjønner at man ikke kjører bånn pinne hele tiden, det jeg trodde var underforstått var at "halv pinne" på en bil med 400+hk er betydelig mye mer enn på de fleste andre biler. Spesielt med øyeblikkelig dreiemoment. Jeg hadde 5,5mm etter 1 sesong (8000km) på min første tm3p

Jejl

Jeg kjører med de samme vinterdekkene som bilen ble levert med ( Model S) Dette er altså den 8. sesongen. Det var ca 3-4 mm med mønster når jeg la dem på 1.januar. Mulig jeg kunne tatt på sommerdekkene i morgen, men venter litt til. Monterte 3. sett sommerdekk på ca 120 000 km. Foreløpig har jeg altså brukt ca 9 000 kr på dekk etter 135 000 km med min P85, hvis vi ser bort fra dekkene som bilen ble levert med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA