Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Splitting av ladekostnader uten cloud

Startet av espeenn, tirsdag 19. januar 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

espeenn

Hei!  :)

I løpet av noen måneder skal elbiler sakte innføres som firmabiler der jeg jobber og da må det selvfølgelig opp en ladeboks hjemme.. Brorparten av ladingen på denne boksen vil jo være med firmabilen men av hensyn til fremtidige behov samt eventuelle besøk lurte jeg på om det fantes en løsning hvor man lett kan splitte kostnadene som skal på firmaet fra de private, helst med RFID kort men uten noen cloud løsning. Tenker da f.eks på en løsning hvor all ladestrøm normalt går igjennom en tradisjonell energimåler men som enten kan bypasses eller stoppes fra å måle effekt når jeg har behov for å lade privat..

Finnes det noen løsning på dette hvor alt går automatisk med f.eks "firma"RFID- og "privat"RFID-kort?  :-X

Takker for alle svar!

mroek

Tror du skal slite med å finne dette ferdig, og spesielt siden du ønsker å ha det automatisk basert på RFID, samt unngå sky.

Easee vil gjøre alt du trenger uten ekstra hardware, men ikke utenom skyen. Du kan hente ut forbruksstatistikk per RFID-kort du har registrert (såvidt meg bekjent), og slik sett har du en fiks ferdig løsning.

Det er mulig du kan få tak på en ekstern energimåler som du får koblet inn før ladeboksen, og med en bryter som lar deg kortslutte denne de gangene du skal lade privat og ikke vil registrere forbruk, men etter min oppfatning er det ikke noen god løsning.

Jeg skjønner skepsisen til skybaserte løsninger veldig godt, men det vil være det enkleste.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

espeenn

Sitat fra: mroek på mandag 25. januar 2021, klokken 10:10
Tror du skal slite med å finne dette ferdig, og spesielt siden du ønsker å ha det automatisk basert på RFID, samt unngå sky.

Easee vil gjøre alt du trenger uten ekstra hardware, men ikke utenom skyen. Du kan hente ut forbruksstatistikk per RFID-kort du har registrert (såvidt meg bekjent), og slik sett har du en fiks ferdig løsning.

Det er mulig du kan få tak på en ekstern energimåler som du får koblet inn før ladeboksen, og med en bryter som lar deg kortslutte denne de gangene du skal lade privat og ikke vil registrere forbruk, men etter min oppfatning er det ikke noen god løsning.

Jeg skjønner skepsisen til skybaserte løsninger veldig godt, men det vil være det enkleste.

Takk for svar.

Jeg har tittet litt på Easee laderen etter jeg la ut spørsmålet her og det ser lovende ut. Trådløs laststyring er også er stort pluss. Jeg har ingenting imot skybasert løsning i seg selv men jeg og firmaet vil unngå skyløsninger via tredjepart og/eller med abonnement. Så vidt jeg har skjønt er dette gratis hos Easee(?)

mroek

Ja, per i dag er Easee sin skyløsning gratis (inkludert med ladeboksen), og boksen har også innebygget 4G som er gratis/inkludert (nyttig om du ikke har WiFi-tilgang der boksen står).

Om Easee på sikt kommer til å legge på abonnementskostnader for skyen sin er det ingen som vet, men jeg håper jo ikke det.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

espeenn

Nei det håper ikke jeg heller, men blir vel egentlig sjokkert hvis de ikke tar betalt for det på sikt..

Thomas Parsli

Sitat fra: espeenn på tirsdag 19. januar 2021, klokken 17:55

Brorparten av ladingen på denne boksen vil jo være med firmabilen men av hensyn til fremtidige behov samt eventuelle besøk lurte jeg på om det fantes en løsning hvor man lett kan splitte kostnadene som skal på firmaet fra de private, helst med RFID kort men uten noen cloud løsning.

Jeg kjenner ingen slike løsninger - og all moderne løsninger er jo skybaserte.

Det er nok billigere for alle å estimere kostnader og fordele de på fornuftig måte. Hvis kjørelengde er kjent blir det et enkelt regnestykke arbeidsgiver normalt aksepterer.

Alternativt investerer du i egen lader på egen kurs for firmabruk, setter på en strømmåler og gjør jevnlige avregninger. Så refunderer arbeidsgiver i etterkant, ved at du leverer utleggskjema. Der er både dyrt og tidkrevende, siden 3-4 personer skal bruke tid på hvert eneste skjema.

Med 20.000km årlig kjørelengde snakker vi 5-6000,- i kostnader (strøm og fasteledd).

Var jeg din arbeidsgiver ville jeg tilbudt å dekke f.eks 2/3 av estimerte kostnader, kun basert på kjørelengde. Da ville jeg også akseptert 2/3 av kostnadene på lader, som en naturlig del av bidkostnadene.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

En lader som arbeidgiver setter opp hos arbeidstaker til firmabil skal beskattes fullt ut. Dette fordi hen også får glede av ladeboksen privat.

Er det en yrkesbil, (type rørleggerbil, kun brukt til yrkesøyemed), er det null skatt, da arbeidstaker ikke har glede av ladeboksen privat. Ved en evt. avslutting av arbeidsforhold kan arbeidstaker kjøpe boksen til markedspris på tilsvarende boks. (Ikke jeg som har lagd reglene, jeg er bare budbringer).

Forøvrig tillater jeg å nevne at Circle K har system for tilbakebetaling av strøm som er brukt til lading av firmabil/yrkesbil, der man bruker Circle K sitt firmakort med lading for start/stopp. Da får Circle K oversikt over forbruket og bruker kan tilbakebetales for denne strømmen. Starter ladingen med Circle K app/brikke, er dette privatbruk, og foretaket får ikke oversikt over dette strømforbruket. Dermed går det greit å skille mellom det som er brukt til privatbil og det som er brukt til firmabil. Tjenesten har en månedsavgift. Ikke svar på det trådstarter eksplisitt spør om, men greit å vite for andre som leter etter slike tjenster. https://www.circlek.no/bedrift/elbillading/lading-hjemme-hos-ansatte
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA