Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Making batteries

Startet av daktari, mandag 18. januar 2021, klokken 08:22

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:22
Det er 2-3 år før de produserer hundretalls GWh per år. Men de produserer nok allerede mer enn 1 GWh per år. Det er masseproduksjon.
Regner jeg rett når jeg sier at 1 GWh tilsvarer 1000 MWh som igjen  er 1000 KWh pr MWh? Og da blir det 0,1 MWh pr LR batteripakke, slik at 1 GWh svarer til 10.000 LR S/X batteripakker?
Ja det stemmer. Noe som gir ca 13000 TM3/Y pakker på 75kW. Det er vel først og fremst Berlin TMY som skal benytte disse.
De har antakelig nå et stort lager av celler, så dette bør ikke begrense produksjonen med det første. I tillegg rampes jo celleproduksjonen opp kontinuerlig. Jeg tror de ligger ganske godt an.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04Regner jeg rett når jeg sier at 1 GWh tilsvarer 1000 MWh som igjen  er 1000 KWh pr MWh? Og da blir det 0,1 MWh pr LR batteripakke, slik at 1 GWh svarer til 10.000 LR S/X batteripakker?
Ja. Kato Road anlegget skal vel kunne produsere noe sånt som 7 GWh/år ved full utnyttelse, men de er helt klart ikke der ennå.

(Men det er nok nærmere 0,12 MWh per S/X batteripakke, tror nå jeg.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OleJA på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:51Hører man etter på videoen det linkes til, så nynnes det 'million miles' omtrent midtveis. Nå er jo ikke det noen garanti i seg selv, men sier allikevel litt om ambisjonene med disse nye cellene.
Kan hende at det er relevant, men det kan hende de bare valgte en sang som de syns passet med batteriproduksjon. Sangen er i hvert fall fra 1960.

https://www.youtube.com/watch?v=L5WV_GuOcaQ
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Tar jo endel plass å lagre 10.000 batteripakker! Ville tro de baserte seg på just-in-time-levering til egen bilfabrikk istedetfor å ha en så stor buffer? MEn de har jo ikke produsert 10.000 enda antagelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Vet ikke om de produserer batteripakker ved Kato Road. Muligens er det bare battericeller. Fullt mulig cellene sendes til Fremont eller Nevada for videre sammenstilling.

1 GWh/år er altså 2740 kWh per dag, eller ca 25.000 celler per dag. Det utgjør altså rundt 8,75 tonn per dag, eller en full lastebil ca annenhver dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HKS

... Så hvis de skal ha kapasitet til å produsere 80.000 Model S/X per år gitt at det er hver bil har 120 kWh batteri så trenger Tesla en kapasitet på 9,6 GWh per år...

Produksjonen av Model S/X i 2020 var rett under 55.000, så 6,6 GWh per år gitt at alle bilene har 120 kWh.

Til sammenligning produserer vel Tesla 35 GWh per år i Nevada for Model 3/Y?
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA