Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:51

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic

#4
video fra fabrikken, hvordan den lages.
Mercedes-Benz EQA Production
Body assembly, paint shop, drivetrain marriage, final assembly, and quality checks of the Mercedes-Benz EQA production line at Rastatt, Germany.
https://www.youtube.com/watch?v=E655rxrn9W8

daktari

Teslabjørn kjørte testene sine i går, og på livestreamen så ladet den med over 60 kW på 90%. Det var smått imponerende. De kommer vel redigerte om noen dager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det er helt klart en veldig fordel med flat ladekurve.
Skjønner ikke fokuset på makseffekt i noen få minutter under optimale forhold.

Håper dette er en trend

Audi har jo fin kurve på E-tron og Huyndai/Kia ser ut til å ha det samme på sine nye. Supert om Mercedes følger.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. mai 2021, klokken 14:27
Det er helt klart en veldig fordel med flat ladekurve.
Skjønner ikke fokuset på makseffekt i noen få minutter under optimale forhold.

Tja, hvis jeg har valget mellom to biler som har en snitteffekt på 150kW fra 10-80% velger jeg heller den som starter høyt og slutter lavt enn den som lader jevnt. Det gir meg muligheten til å ta en superkort ladestopp i de tilfellene jeg kun trenger 5-10 mil ekstra.

Er det dog vesentlig høyere snitteffekt på den med flat ladekurve blir jo den foretrukket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. mai 2021, klokken 20:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. mai 2021, klokken 14:27
Det er helt klart en veldig fordel med flat ladekurve.
Skjønner ikke fokuset på makseffekt i noen få minutter under optimale forhold.

Tja, hvis jeg har valget mellom to biler som har en snitteffekt på 150kW fra 10-80% velger jeg heller den som starter høyt og slutter lavt enn den som lader jevnt. Det gir meg muligheten til å ta en superkort ladestopp i de tilfellene jeg kun trenger 5-10 mil ekstra.

Er det dog vesentlig høyere snitteffekt på den med flat ladekurve blir jo den foretrukket.
Det gir jo mening bare hvis du lader på lav SOC.
Det som var digg med etron var at du kunne stoppe (for en dotur og kaffe) med ca 65% og ca 10 minutter etterpå var du på 90% når du var ferdig på dass. En flat kurve gir fleksibilitet til å lade raskt når det passer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 16. mai 2021, klokken 22:27
Det gir jo mening bare hvis du lader på lav SOC.
Det som var digg med etron var at du kunne stoppe (for en dotur og kaffe) med ca 65% og ca 10 minutter etterpå var du på 90% når du var ferdig på dass. En flat kurve gir fleksibilitet til å lade raskt når det passer.
Sant nok, men jeg kan aldri komme på at jeg har ønsket å stoppe på 65%. Det er i så fall en nødstopp, og ikke verdt bryet å fikle med lading. Å kjøre litt over rekkevidde er dog noe jeg gjør med jevne mellomrom.

Så handler mye om use case og preferanser. Aller helst vil man jo ha Ole Brumm versjonen. Ekstra høyt til å begynne med og ingen brå nedtrapping.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Hvis man vet at man trenger noen få kwh påfyll i løpet av en lang
tur, så er det praktisk å ta det når det passer framfor når man må. Så det ideelle er jo en flat ladekurve uavhengig av temperatur og SOC. Men det er jo viktigere å beskytte batteriet, og Audi har kanskje tatt en sjanse som kundene «betaler» for om noen år ?


turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 17. mai 2021, klokken 06:38
Hvis man vet at man trenger noen få kwh påfyll i løpet av en lang
tur, så er det praktisk å ta det når det passer framfor når man må. Så det ideelle er jo en flat ladekurve uavhengig av temperatur og SOC.
Vel, når jeg skal kjøre lengre enn rekkevidden så har jeg aldri opplevd at det passer å stoppe en time eller to etter start.

For min del er det mere naturlig å stoppe når jeg har kjørt en stund, og da heller få høyere ladefart til å begynne med og så droppe av. Gitt at alternativene gir lik gjennomsnittlig ladetid.

Da kan jeg velge mellom to tettere stopp for å minimere ladetid, eller ett lengre stopp og f.eks spise lunsj.

Etter hvert når batterikapasiteten blir større vil dette kanskje endre seg, siden man naturlig vil stoppe før man er nede på lav SoC. Da er det viktigere å ha høyere ladefart lengre opp i SoC. Men det vil jeg tro man og naturlig får med høyere batterikapasitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#12
Sitat fra: turfsurf på mandag 17. mai 2021, klokken 08:14
Sitat fra: Trond.m på mandag 17. mai 2021, klokken 06:38
Hvis man vet at man trenger noen få kwh påfyll i løpet av en lang
tur, så er det praktisk å ta det når det passer framfor når man må. Så det ideelle er jo en flat ladekurve uavhengig av temperatur og SOC.
Vel, når jeg skal kjøre lengre enn rekkevidden så har jeg aldri opplevd at det passer å stoppe en time eller to etter start.

For min del er det mere naturlig å stoppe når jeg har kjørt en stund, og da heller få høyere ladefart til å begynne med og så droppe av. Gitt at alternativene gir lik gjennomsnittlig ladetid.

Da kan jeg velge mellom to tettere stopp for å minimere ladetid, eller ett lengre stopp og f.eks spise lunsj.

Etter hvert når batterikapasiteten blir større vil dette kanskje endre seg, siden man naturlig vil stoppe før man er nede på lav SoC. Da er det viktigere å ha høyere ladefart lengre opp i SoC. Men det vil jeg tro man og naturlig får med høyere batterikapasitet.

Ulike meninger om samme problem - med flat ladekurve så er jo valget 100% fritt, så mine 5 cent går til flat ladekurve.

Videre liker jeg å bestemme selv når det passer med lading, ikke la bilen styre dette.
F.eks kan det være slik at en må lade 20% på en tur opp og ned fra fjellet - da er det hyggeligere å kunne velge den stoppen på det stedet en synes det er triveligst å stoppe - ikke "tvinges" til en ladestopp i ladekø på bolleland for å si det slik. På de fleste biler er det jo slik at det blir billigere å lynlade jo lengre ned en kjører batteriet og dette er bare nok et forstyrrende element.  Nei - flate ladekurver er genialt og absolutt å foretrekke.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. mai 2021, klokken 08:49
Ulike meninger om samme problem - med flat ladekurve så er jo valget 100% fritt, så mine 5 cent går til flat ladekurve.
Ja, du står fritt til å velge å lade når du vil, men samtidig står du ikke fritt til å velge å lade raskere for å komme fortest mulig frem.

Men ja, en mindre ting å tenke på er det jo om ladekurven er helt flat. *drømmer om 350kW flat ladekurve*
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Nå kjører jeg en bil som har teoretisk toppeffekt på 250 kW. Det har jeg i praksis aldri oppnådd på over to år og 50 k km. (på et spesialisert forsøk klarte jeg 239 kW, men det var utrolig kort tid)

Det typiske på turer jeg kjører er å få mellom 130 -150 kW en periode fra lav SoC, heldigvis kan jeg som regel avslutte når kurven faller til under 60 kW, men det er en tilfeldighet. Kjører jeg med tilhenger må marginen økes og jeg må sitte ned mot 30 kW.

Ulempen er jo at de bilene som har flat høy  ladekurve  også har høyt forbruk som gir lite km/t som er den viktigste parameteren.

Venter på en bil som har begge deler inkl prestanda og overlevelig pris. Muligens EV6 eller kanskje Macan S EV, har litt tro på 800v, men vil se reelle tester.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA