Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Litt ymse

Startet av Nasseliten, tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:02

« forrige - neste »

Nasseliten

Jeg har hatt MG ZS EV i snart ett år og er veldig fornøyd med bilen. Lettkjørt, god plass både i kupeen og i bagasjerommet.

Her er mine synspunkter i vilkårlig rekkefølge om hva som burde vært forbedret og som jeg håper at det blir ordnet opp i med en softwareoppgradering:

«Slow down»-melding i displayet akkompagnert med pling-lyd som gjerne kommer ETTER rundkjøring er passert, ikke FØR som virker mer naturlig (hvis den i det hele tatt behøver å varsle).

Adaptiv fartsholder funger dårlig på svingete landeveier. Bilen bør holde innstilt hastighet, men dessverre bremser bilen opp i krappe svinger, ikke FØR svingen, men på vei ut av den og det tar noe tid før bilen er oppe i innstilt hastighet igjen. Fartsholderen fungerer dog ganske bra på rette og slake veistrekninger og motorveier.

Det burde vært varsling hvis man forlater bilen med takluka i åpen stilling.

Som en ekstra sikkerhet burde det vært lydvarsling i tillegg til lysvarselet i sidespeilet ved filskifte hvis det er bil i blindesonen.

Automatisk nedblending fungerer dårlig. Bilen bruker altfor lang tid til å gå tilbake til fjernlys etter at møtende bil er passert. I tillegg går bilens fjernlys automatisk til nærlys når lys reflekteres fra store veiskilt, særlig de skiltene som varsler om skarpe svinger.

Noen flere som har erfart noe av dette?

knute

Er enig i:
- "Adaptiv fartsholder funger dårlig på svingete landeveier".
- "Automatisk nedblending fungerer dårlig.", spesielt biten om at den er litt treg til å sette i gang fjernlysene igjen.

Lurer på:
"«Slow down»-melding i displayet"

Kjører du med ISA aktivert (intelligent speed assist)?
Jeg har skrudd av dette, da jeg synes den er helt på jordet.
Skilttolknigen er ikke bra nok, og jeg får støtt og stadig 100-grense i 40-sona her jeg bor, og motsatt med 40-grense i 110-sona på E18.

Har aktivert varslig på maksfart manuelt, så jeg får bare denne hvis jeg er litt for hard på wattpedalen på motorvei.

Et par andre saker jeg håper kan bli ordnet med software:
- Visning av batteriprosent mens man kjører.
- Generell optimalisering av infotainmentsystemet, den er grusomt treg. Den er ikke treg ved bruk av Android Auto, så det er ikke selve hardwaren / touchskjermen som er problemet.
- Regenerering ved nedbremsing når av ACC er aktivert, men er kanskje litt koblet til hardwaresystemet fra Bosch som er arvet fra fossilvarianten.
- "Conditional speed warning" ved tilnærmet alle fartsskilt med underskilt. Kanskje litt særnorskt problem mtp. å stappe mest mulig greier på et og samme skilt.
- Relatert til "Automatisk nedblending fungerer dårlig", jeg skulle ønske bilen skiftet raskere til fullt nærlys+DRL når man kjører inn i tunnell o.l., primært med tanke på baklyset. Jeg vil egentlig ha muligheten til å alltid ha på baklyset.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Nasseliten

Takk,  vi får håpe våre ønsker blir notert. Jeg skrudde av ISA, men får fortsatt slow down og 30 km etter passering av lyskryss og rundkjøring dessverre. Usikker på hvordan jeg stiller inn manuelt. Fikk som du beskjed om 40 km på noen motorveier, men det er heldigvis borte vekk nå.

Jeg spurte verkstedet om jeg kunne få baklys tent hele tiden og det kunne jeg, men da måtte jeg skru på nærlys manuelt i skumring og tunneler sa de. Da avsto jeg fra det.

Forhørte meg også om skvettlapper og de måtte bestilles fra Kina. Med montering kostet det ca 4000. Jeg ble anbefalt å vente til høsten da de regnet med at prisen vill falle en god del.










knute

Skvettlapper er veldig enkelt å montere selv hvis du ikke vil betale blodpris hos forhandler.
Koster ~200-300kr å bestille selv fra Kina (Wish, Aliexpress o.l.).

Trenger kun skrutrekker, og kanskje syl.
Greit å ta ifbm. hjulskift, men forran kan man ta det bare ved å ta full sving til høyre/venstre.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA