Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en refresh/rykte/ønske tråd

Startet av np, mandag 18. januar 2021, klokken 23:44

« forrige - neste »

Jarv!s

Jeg liker det jeg ser!

Må si rattet er jeg kanskje litt skeptisk til, men knappene er lagt "strategisk" på plass da. Så sånn sett er rattet OK.

Men interiøret i mine øyne synes jeg ser meget bra ut!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

o.b.lix

De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?

Ellers er spillpc kraftig -  10 teraflops prosessorkraft er det samme som PS5...

Men rattet er ikke yoke for meg, men joke. Vil ikke ha det. Men hvem vet, etter å ha sett det i virkeligheten kan man endre mening?

Mangler info om lyktene, er de like dårlig som dagens modeller?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Otkristo

Sitat fra: Jarv!s på fredag 29. januar 2021, klokken 09:59
Jeg liker det jeg ser!

Må si rattet er jeg kanskje litt skeptisk til, men knappene er lagt "strategisk" på plass da. Så sånn sett er rattet OK.

Men interiøret i mine øyne synes jeg ser meget bra ut!
Kommer nok med vanlig ratt som tilvalg

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Electric cars in Norway

#34
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?


Luftfjæring er et tema... er det forbedret på den nye modellen? Les NAF dagens nyhet.

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

Thomas Parsli

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?


Luftfjæring er et tema... er det forbedret på den nye modellen? Les NAF dagens nyhet.

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

SitatNAF har også grunn til å tro at problemene har blitt utbedret fra og med 2018-årsmodellen.
– Fra 2018 fikk modellen nye komponenter og et annet system, sier Grøtta.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Egentlig er det vel fjæring den blir uten.. ironisk nok har min fjæringen i orden, men syns den har vært veldig stumpete i dempingen i det siste..

Dette hører vel uansett ikke til i denne tråden, ettersom det gjelder første generasjon.

kodax

Videreutvikling av GUI på de "gammeldagse" stående skjermene våre vil nok ikke være veldig i fokus nå som de nye kommer med liggende skjermer. Synd for de som liker endring, fint for de som ikke liker det..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MaxQ

Det jeg stusser litt over er at "nye" model X ikke har fått særlig til økning på rekkevidden? Tenker da både på hva de tilbyr på ny S og hvordan X nå står seg sammenlignet med Y. Flere som tror det kommer en oppdatering her etterhvert?

Rekkevidden på Y er vel fortsatt oppgitt basert på de gamle batteriene, så her vil det vel også skje en endring når de nye batteriene er på plass. Men hvordan skal Tesla skille X fra Y? Risikerer vi at Y ikke får bl.a. ny MCU 3? Eller at Y ikke får bedre rekkevidde bare for å holde den unna markedet til X? Det blir spennende å se hva som skjer når Y endelig ruller ut av fabrikken i Tyskland, er vel først da vi får svar på mye rundt X også.

z4rd

#40
"Ny" TMX:
LR: 580km, 3,9s, 250km/t.
P: 547km, 2,6s, 262km/t.

TMY:
LR: 505km, 5,1s og 217km/t.
P: 480km, 3,7s og 241km/t.

Ellers er det å legge til både «gammelt» og nytt utstyr som X har, som ikke er tilgjengelig i Y.
Det er en god del snacks samlet sett, eksempelvis: heftigere understell (luft + adaptivt), falkevinger, aktiv støydemping, elektriske dører, flere skjermer (både foran og bak), ventilerte seter og generelt mer premium bygd enn 3/Y. For ikke å snakke om størrelse, hengervekt, oppbevaring og seteløsninger, der 6-seter er unikt for TMX... Synes det samlet sett skiller ganske bra.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HKS

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 03:19
Det jeg stusser litt over er at "nye" model X ikke har fått særlig til økning på rekkevidden? Tenker da både på hva de tilbyr på ny S og hvordan X nå står seg sammenlignet med Y. Flere som tror det kommer en oppdatering her etterhvert?
Vi vet enda lite om hva som er gjort med batteriet på ny Model S og X. Det er bekreftet av Elon at de fremdeles bruker 18650-cellene, men med ny kjemi. Det er også en ny og mye mer effektiv arkitektur for kjøling av batteriet. De får også varmepumpe-systemet Tesla har brukt på Model 3 og Y, og ladeeffekten i USA blir økt fra 200 kW til 250 kW.

Flere spekulerer i at størrelsen på batteriet faktisk har gått litt ned, men vi vet ikke sikkert for om en måneds tid når leveringer starter av oppdatert Model S.
Tesla Model 3 Long Range

MaxQ

Takk til z4rd og HKS for korrigeringen her, jeg må ha mikset gamle verdier her, sorry.

Jeg mener fortsatt at Y bør ha lenger rekkevidde enn X, men mulig Tesla ikke tenker slik. I såfall faller ett av argumentene mine for å velge Y vekk.

Z4rd sin liste er god, ikke enig i at alt er et pluss (fwd og elektriske dører). Men er dette ting de har råd til å ikke gi de andre modellene? Tenker da på f.eks. aktiv støydemping og MCU 3, men også i det minste å ha tilvalg om ventilerte seter? Og kvalitet på bygg, med nye måten å støpe model Y på vil det jo være mer premium enn hvordan X i dag lages.

HKS, jeg har brukt tiden til å lese meg litt opp og ser at jeg har bommet på det med batteriet her. Det betyr jo bare at det ligger en enda større gevinst i de nye 4860 batteriene som model Y fra Berlin visstnok skal leveres med?

z4rd

#43
Elektriske dører foran trumfer ikke-elektriske. Dørhåndtakløsningen til TMX er uten tvil den beste av 3/Y og S. Spesielt om vinteren også. Falkeving kan diskuteres, og er ofte gjenstand for «smak&behag» som er mindre viktig, men at de er utrolig praktiske kommer man ikke utenom. Jeg savner i alle fall dørene til min gamle TMX... Har du hatt dette selv? :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på torsdag 11. februar 2021, klokken 06:59
"Ny" TMX:
LR: 580km, 3,9s, 250km/t.
P: 547km, 2,6s, 262km/t.

TMY:
LR: 505km, 5,1s og 217km/t.
P: 480km, 3,7s og 241km/t.

Nå er ikke rekkevidden på Y oppdatert i Europa som i USA. Forskjellen mellom X og Y i USA er 340 og 326 miles, dvs ca 25km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA