Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en refresh/rykte/ønske tråd

Startet av np, mandag 18. januar 2021, klokken 23:44

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:47

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:39
Sitat
Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del

Ja, da har du ganske stor vogn i forhold. Vi har bestilt en Adria Action 391 LH, den har egenvekt på 1000kg (maksvekt på 1300kg) og er 220cm bred. Bør gi vesentlig lavere forbruk. Håper jeg ;)
Hehe ja. Det er litt forskjell på vognene. Og forbruket blir nok betydelig lavere.

geear

... samtidig så vil nok en liten vogn også merkes godt. Jeg ser stor forskjell på å kjøre kapellhengeren som bare flak eller med kapell, selv tom. Har også hestehenger, og det drar godt med strøm med en gang det bygger i høyden over bilen. Jeg har ikke akkurat gjort noen vitenskapelige tester på dette, men ser for meg at Teslaen lager en god luftstrøm som aksellerer over taket og følger bakvinduet ned igjen, med det resultat at den treffer rett i fronten på hengere med litt høyde bak. Mulig en aero vogn med veldig skrå front vil klare seg brukbart, men har skrå topp både på kapellhengeren og hestehengeren, og sistnevnte er jo også skrådd på sidene. 15 mil fra 80 til 0 på 75 vil vel bety ca. 350Wh/km, og det er nok ikke urealistisk, men avhenger helt av fart/kjørestil. Noe gjør en vel også med minst mulig hjul på bilen, jeg tror aldri jeg har prøvd X med 19", og noe utgjør det nok.

Stig-Arne

Sitat fra: geear på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:55
... samtidig så vil nok en liten vogn også merkes godt. Jeg ser stor forskjell på å kjøre kapellhengeren som bare flak eller med kapell, selv tom. Har også hestehenger, og det drar godt med strøm med en gang det bygger i høyden over bilen. Jeg har ikke akkurat gjort noen vitenskapelige tester på dette, men ser for meg at Teslaen lager en god luftstrøm som aksellerer over taket og følger bakvinduet ned igjen, med det resultat at den treffer rett i fronten på hengere med litt høyde bak. Mulig en aero vogn med veldig skrå front vil klare seg brukbart, men har skrå topp både på kapellhengeren og hestehengeren, og sistnevnte er jo også skrådd på sidene. 15 mil fra 80 til 0 på 75 vil vel bety ca. 350Wh/km, og det er nok ikke urealistisk, men avhenger helt av fart/kjørestil. Noe gjør en vel også med minst mulig hjul på bilen, jeg tror aldri jeg har prøvd X med 19", og noe utgjør det nok.
Jeg regner unyttbar 65 kWh på Xen, vell og merke uten henger. Men med min vogn så er jeg nok nede i 60 kWh.
Så da kommer man seg 17 mil med 350 Wh/km.

Lurer på å bytte til 19" på sommer, slik at jeg kommer meg bort ifra staggered i tillegg til lavere forbruk. Lurer litt på hvor mye det er å spare på 19 kontra 20"

np

Og plutselig var dette en tråd om campingvogner, ja, ja...

En ting jeg glemte, skulle gjerne hatt samme åpning av Frunken som Trunken. Det er blitt sagt at det ikke er lov, men jeg ser at Rivian kommer til å tilby dette. Hadde brukt den veldig mye mer om jeg slapp å iallfall lukke den manuelt.

Stig-Arne nevnte innfellbart hengerfeste. Yepp, sterkt ønsket, helst elektrisk, som andre merker tilbyr!
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Øyvind.h

Elektrisk frunk kan ettermonteres :) Mange som har gjort det, og det ser strøkent ut!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:32
Sitat fra: kodax på mandag 31. august 2020, klokken 19:59
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Det som har hindret meg i å kjøpe X:

Pris
støy
lys
setene
dårlig svingradius
mangler 360 kamera

spent på om det kommer en ny modell!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

np

Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:08
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:32
Sitat fra: kodax på mandag 31. august 2020, klokken 19:59
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2

Kult. Om det ikke kommer med i en refresh, må det bli noe sånt, ja!
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

tut


daktari

Mangler foreløpig bilder av baksetet. Startpris 949000! ser ut som forsetene ikke er byttet (dessverre). Ikke klart om det kommer CCS-kontakt. Samme rekkevidde. Samme firkantede ratt som i ny S. Litt usikker på om frontlyktene er nye? Jeg liker i grunn nye midtkonsoll og dørene, og de har jo beholdt IC.

Det beste her er kanskje "aktiv støykansellering".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Kan virke som det som er på nettsiden er USA versjonen, og det kan være noe forskjeller på EU versjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TeslaModelX

Ca 70 000,- dyrere dersom jeg skulle gå for samme oppsett som i dag (6-seter + FSD, levert desember 2020).
Begynner å bli priser over all fornuft.

oroar

Synd den fortsatt mangler midtarmlene bak og skiluke eller 3-delt baksete. Hadde forventet det ettersom det har kommet på Y.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

np

Levering først i September. Tror jeg avventer tester av bilen. Liker interiøret, mye av ønskelisten er krysset av. Men rekkevidden :( (Er iallfall oppdatert for raskere lading.)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Busa

Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA