Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en refresh/rykte/ønske tråd

Startet av np, mandag 18. januar 2021, klokken 23:44

« forrige - neste »

np

Nok en gang er det snakk om en refresh av Model S/X og spekulasjonene raser. Siden det er litt stille her på forumet, tenkte jeg å komme med mine 2 cents. Jeg har hatt min X i litt over to år, og husker frykten jeg hadde da jeg bestilte den om at den når som helst ville bli oppdatert. Vel, den gikk ned 80K i pris ikke lenge etter jeg fikk den og litt senere kom det ny motor og oppdatert luftfjæring. Det har ikke vært nok for meg å gå inn i forhandlinger med min bedre halvdel om en evt. oppgradering. Så hva skal til for at en random X eier som hadde planlagt å beholde bilen i minst 10 år, plutselig får såpass rykninger at det ender opp med en ny bestilling?

Must haves – dette må bilen ha for at jeg skal vurdere en bestilling

  • Nytt batteri. 18650 batteriene har vel nå gått ut på dato. Lages bare av Panasonic i Japan. Selv om de oppgraderes med ny kjemi, føles de noget ancient. 2170 er bedre, støtter raskere lading etc. og ville vært en OK oppgradering. Men nå er 4680 produksjonen godt i gang, selv om det fortsatt kanskje kan defineres som en «pilot». Når det er sagt, med det som er såpass få (i forhold til 3/Y) batteripakker, burde de nå være klare for å bytte til 4680 for S/X. De måtte jo uansett ha endret karosseriet for 2170, men det maker jo no sense når alt nå dreier seg om 4680. Konklusjon: Ny batteripakke med 4680 batterier.
    (Jeg har en aldri så liten reservasjon. Man leser ikke så mye om grundige tester av Tesla-teknologi i andre klimaer enn på vestkysten i USA. Mens Audi og andre turer rundt fra Kalahariørkenen i sør til Arjeplog i Nord, kan det virke som om Tesla-ingenørene stikker bort på nærmeste Donutsjappe når det regner og da sjekker av lista for ekstrem klimatesting. Vi leser rapporter om at de jernbaserte batteriene i Kina sliter når det blir kaldt. I hvilken grad ble det testet på forhånd? Så hva da med 4680 batteriene? Ja, de har en annen kjemi, men hvordan funker mye tykkere batterier i kulda? Tar de lengre tid å varme opp? Har ingen aning, time will tell, I guess.)
  • Større batteri (i kWh). Gitt nytt batteri, trenger vi større kapasitet. (Dvs. jeg.) Konkurrenter er på vei inn. Men du kan jo bare lade! Nei, jeg vil ha størst mulig batteri. Håper på 130kWh. Da kommer jeg meg kanskje fra Skedsmokorset til Kristiansund uten å lade, ihvertfall på sommeren. Ja, det betyr at jeg må drasse rundt på masse ekstra vekt, but I don´t care.
  • Varmepumpe. Vi bor i et land som dessverre innen jeg ble født hadde forskjøvet seg alt for langt nord. Octovalve er visstnok et flott nyvinning, selv om det stadig rapporteres om problemer. Det fine med Tesla (uh, ref. lenger opp) er at de stadig justerer på HW, så etterhvert som det kommer inn mer erfaringer fra andre steder enn California, håper jeg den blir justert nok til at den blir helt stabil. Men rekker de det til i Mars, om det er da de nye dukker opp? Kan være grunn nok for meg til å vente noen måneder, og med andre ord ikke stå først i køen når nye biler dukker opp.
  • To skjermer. Jepp, du kan si hva du vil om 3/Y sin fine landscape skjerm, men jeg vil fortsatt ha en skjerm jeg kan se gjennom rattet. Kall meg gammeldags. Skjermene må gjerne henge sammen, men ikke ta helt av som f.eks. Byton og Mercedes. Det blir litt for mye. De ansatte XC40 interiørdesigneren Ian Kettle fra Volvo, han må da drive med noe. 3/Y interiøret er vel på tegningen bare 4 striper. Han må da ha gjort noe mer? Satser på at det kommer noe som ikke bare et større 3/Y dashboard.
  • Mindre støy. Mulig det er blitt bedre med Raven utgaven, men er temmelig sikker på de kan dra den enda lenger. Jeg gir gjerne 5 km rekkevidde om turen dit kan bli enda mer behagelig (altså vekten til støydempingen). Og være så snill, bli kvitt alt av knirkelyder. Det kan faktisk være en del av designoppgaven.
Nice to have – Må ikke ha disse, men de hadde vært nice to have, ikke i sortert rekkefølge

  • HUD. Elon kan legge ut i det vide og det brede om hvor flott selvkjøringen kommer til å bli. Jeg tviler. Selv en enkel ting som at bilen etter over to år fortsatt bremser kraftig på enkelte GPS koordinater er for meg et mysterium. Er det ingen i Tesla Norge som kjører Tesla? Kan de ikke få meldt slikt ting og få oppdatert kartene? Anyways, et head-up-display gjør MYE for trafikksikkerheten. Å slippe å se ned for å sjekke speedometeret etc. betyr nok for meg til at jeg virkelig ønsker meg HUD. De ansatte jo en spesialist på HUDs for noen år siden, men det ryktes dessverre at han driver med andre ting.
  • Nye lys foran. Matrix lys, laser lys, bla bla. Bare gi meg noe som lyser litt bedre enn dagens lys. Har ikke lyst å montere en Redneck LED-bar foran under fronten på bilen.
  • Behold Falcon Wing dørene. Personlig synes jeg de er kjempepraktiske og jeg har ikke hatt noen problemer med dem. (Vel, et lite servicebesøk for en justering.)
  • CCS kontakt. Andre har nevnt dette. We´re moving on, la oss slippe å drasse med oss dette CCS adapteret.
  • Nytt design utvendig. Tja, nå er jo Model X bare 5-6 år gammel, og dermed på langt nær så gammel som Model S. Men tar gjerne et oppdatert design, litt mindre hval, litt mer sleek. (Uten at det går ut over plassen innvendig....)
  • Ingen sidespeil. Dette hadde vært kult å få på plass. Men jeg har enda ikke sett en god løsning til hvordan erstatningen skal presenteres for sjåføren, og er usikker på hvor langt unna EU er å godkjenne all typer erstatninger. Audi har jo en løsning, men den er ikke helt bra, samt at kameraløsningen inviterer til at den gjengse Teslahateren ville sparket de av når de går forbi.
  • Bedre fit og finish. De har laget biler i mange nok år nå, til at de kan få kontroll på lakkering, panel gaps etc. Please!
  • Skulle gjerne hatt en 6-seter løsning, hvor det går an å legge andre rad. Har 6 seter nå, men neste gang blir det nok 5 eller 7.
  • Justerbare hodestøtter, hvorfor fjernet de det?
Please don´t – Dette vil jeg ikke se

  • Noen har fått det for seg at Plaid S versjonen blir en del bredere OG at dermed både S og X standardversjoner også kommer til å bli det. Det håper jeg virkelig ikke. Bilen er bred nok som den er, trenger ikke en bredere bil!
Blir spennende å se hva som kommer, om noe. Det kommer jo en del snacks på markedet nå og utover, så jeg tror Tesla gjør lurt å å oppdatere begge bilene snart. Nei, de er ikke volumprodukter, men alle merker har «high-end» modeller, med den beste/siste teknologien.
Jeg er fornøyd med bilen som den er, den er rett og slett drømmebilen, men er også ihuga gadgetfreak og har et unaturlig behov for det siste av ting med knapper. Kona var veldig skeptisk til bilen når den ankom, mente det var totalt galskap. Men nå har pipa fått en annen lyd. For å si det sånn, om jeg skal ut en tur nå, kjører jeg stort sett e-Golf. Derfor kan det tenkes at i de forestående stearinlysdiskusjonene nevnt i en annen tråd, at ikke alt for mange lokkemidler/bestikkelser må legges i potten for å få godkjent en oppgradering. Hope springs eternal! (Handle noe annet en Tesla? Nope!)

Anyways, andre har sikkert andre prioriteringer enn meg!
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tut

Jeg synes det er helt på sin plass at Model X diskuteres på Model X forumet. :)

THE

Model X og Model S er vesentlig forskjellige biler pga. tilhengerkjøring med X og høyere luftmotstand.

Mine krav for å vurdere å bytte ut min 2017 X100D er 150 kWh netto batterkapasitet. Lading på 300 kW peak, og minst 180 kW i snitt  på en ladesesjon fra 10-70 % SOC. Jeg vil også fremdeles ha et instrumentcluster ved rattet. Andre krav i tillegg til oppgraderingene som Raven har i forhold til min er vesentlig bedre lys, et knirk/knak/gnissefritt interiør, bedre seter med ventilasjon og massasje. I tillegg er jeg ikke interessert i høyere vekt enn min gamle bil har.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sjokomelk

Da tror jeg du må vente lenge, THE.
"Jeg vil at bilen skal ha 200kg mer utstyr innvendig, og så skal den ha 300kg mer batteri, men helst skal den veie mindre enn dagens modell." Det regnestykket går ikke opp.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

keepitsimple

Jeg liker X og hadde kjøpt den om den var rimeligere. Det er for stor forskjell fra Y til X. Så jeg håper på en rimeligere X.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Stig-Arne

Dagens X75 blir nok behold til Tesla kommer med noen oppgraderinger på modellen

Min liste er som følger:
Større batteri på innstegsmodell, gjerne 100 kWh til samme pris som jeg handlet min X75 for i 2018.
Høyere ladehastighet, lik Model 3 eller bedre
CCS port
Bedre lys, helst Matrix
Varmepumpe, min bil snitter idag på rundt 3 kW, ved forvarmet bil i -2 grader. Noe som gjør at min lille tur hjem fra jobb, så forsvinner 2 % kun i varme. Her tipper jeg en varmepumpe hadde hjulpet godt på.
Innfellbar hengerfeste, tungvint løsning de har idag.
Gjerne liggende skjerm, lik Model 3. Fungerer greitt nok. Men hadde gjerne sett at det var head up display i tillegg.


Ikke alle krav som er absolutt must for meg. Men bedre lys, varmepumpe og større batteri på en innstegsmodell er viktig.
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.

tut

Vurderer Model X da jeg skal bytte bil til sommeren. Timingen for refresh kan derfor være perfekt :)

Ønsker meg først og fremst mer rekkevidde, matrixlys, CCS og premium interiør med flere valgmuligheter.
Elektrisk hengerfeste og god lyddemping er jeg også blitt bortskjemt med i bilen jeg har idag....

turfsurf

Kommer TMX med 4680 batteri, ladehastighet med linje på TM3 (i km/t), 30-50% lengre rekkevidde og pris ikke høyere enn i dag så frister det. Må fikse vibrasjonen ved pådrag dog. Og så er Matrix LED veldig høyt ønsket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kjenner at det egentlig ikke er så mye ved Model X som er viktig for meg å endre, men skulle jeg lage en liten ønskeliste blir den omtrent følgende:
- Bedre støydemping. Relativt stille, men skulle gjerne hatt den opp på Mercedes nivå
- Færre konstruksjonstabber - dvs. gode holdbare løsninger rundt baut
- Bedre understell - men det er vel allerede på plass i de nyeste bilene har jeg inntrykk av
- Bedre lys
- HUD
- 360 view og kameraer som skjermes bedre for sprut eller kan vaskes fra førerplass. 360 er delvis på plass, men ikke helt ideell
- Skulle nok også ønske de løftet autopilot`en videre, eventuelt innførte enkelte funksjoner andre merker har som muligheten til å styre manuelt hvorpå AP overtar automatisk.
- Mulighet til å justere regenerering fra rattet
- Bedre seter med flere justeringsmuligheter samt ventilering og massasje.

Og sist, men ikke minst - pris. Rekkevidden til X100D/LR holder lenge for min del, ladehastigheten like så. Men når jeg nærmer meg millionen i ønsket konfig er det en ganske dyr bil.
Hadde de fått inn et mellomsteg rundt X90D-batteristørrelse, men med nyeste batteriteknologi, lever jeg fint med det. 75`en får litt kort rekkevidde for mitt behov mtp degradering over tid.

Model Y treffer helt greit på en del parametere og er størrelsesmessig mer rett for oss per i dag. Men det er punkter den ikke leverer på den heller, så valg av neste bil er ikke helt rett frem :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:41
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.

Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:43
Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet.
Det kommer nok an på tempo og vogn. Jeg har bare en helgetur med campingvogn med X90D (da ca 77-78kWh netto kapasitet 100-0 da) og klarte på håret 210km med 100% kapasitet (Oslo-Karlstad)
Det var en liten vogn (900kg liten 370*210cm) og forbruket ble rundt 364Wh/km. Kjørte nok litt raskt i starten, men ditto sakte mot slutten av det legget. Noe regn på veien, men for det meste ok.

Snitt for helgeturen ble vel noe sånt som 370-380, med en topp på ene legget på 420Wh/km selv om tempo var relativt moderat.

15 mil er nok i grenseland med 80%, med mindre du kjører veldig økonomisk og har bestilt en liten vogn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig-Arne

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:41
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.

Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del

Øyvind.h

#13
Utnyttbar kapasitet faller litt med så høyt forbruk ja. Uten å ha helt konkrete tall var nok utnyttbar kapasitet på min tur et par kWh lavere enn den burde vært.
Jeg forstod ikke helt hvorfor siste legget på vei til destinasjon for min del endte så høyt som 420, for det er ikke spesiell endring i høyde og kjørte heller ikke spesielt fort. Men kan ha vært utetemp som falt til ca 10 grader ettersom vi ankom sent på natta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

#14

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:39
Sitat
Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del

Ja, da har du ganske stor vogn i forhold. Vi har bestilt en Adria Action 391 LH, den har egenvekt på 1000kg (maksvekt på 1300kg) og er 220cm bred. Bør gi vesentlig lavere forbruk. Håper jeg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA