Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snø som fryser på vindusviskerne/ruta

Startet av TeslaModelX, onsdag 10. februar 2021, klokken 07:46

« forrige - neste »

TeslaModelX

Hei,

Hadde i dag store problemer med sikt når jeg kjørte til jobb (rundt -2 grader og snø).
Vindusviskerne klabbet seg etter knappe 1 minutt og jeg måte stoppe flere dager langs veien for å skrappe bort is/snø. I tillegg hjalp det ikke at snøen frøs seg fast på frontruta.
Vindusviskerne er orginal fra Tesla (desember 2020).

Noen som har tips mot dette problemet?

Roshmann

Enten mer varme eller mindre varme på frontruten.

Thomas Parsli

Prøv å smøre vindusviskerne med spylervæske.
(sett de i "service mode", så kommer du til de)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Du vet det er en egen knapp i klima for oppvarming av vindusviskerne?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:57
Du vet det er en egen knapp i klima for oppvarming av vindusviskerne?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Forutsatt vinterpakke. Den var en separat pakke til august 2017, så ble det en del av premiumpakken, og så i 2018 ble premiumpakken standard, men før dette er det altså utstyrsavhengig.

kodax

Ah, hadde glemt det. (Burde ikke være lov å selge biler i Norge med vinterpakke som tilvalg;)
Hvis man ikke har den, så er vel den preventive løsningen å sette vindusviskerne i service-modus når man stanser, slik at det kommer mer varmluft på dem når man bruker defrost. (Men det er jo for sent dersom man oppdager problemet etter at man har startet.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Jeg hadde disse viskervarmerne i min X, og helt ærlig synes jeg ikke det utgjorde særlig forskjell under kjøring.
Greit nok at de kanskje sørger for å løsne viskerne fra vinduet (varmetråder der viskerne ligger) før en kjører, men å ta unna sludd og snø/is som bygger seg opp under kjøreturen hadde de ikke sjans til å hjelpe mot.
Slo varmetrådene på innimellom, men følte som oftest at det var mer psykologisk enn reell nytte.

Defrost på ruta hjelper en del det også i de tilfellene en vil ha oppvarmet rute.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: TeslaModelX på onsdag 10. februar 2021, klokken 07:46
Hei,

Hadde i dag store problemer med sikt når jeg kjørte til jobb (rundt -2 grader og snø).
Vindusviskerne klabbet seg etter knappe 1 minutt og jeg måte stoppe flere dager langs veien for å skrappe bort is/snø. I tillegg hjalp det ikke at snøen frøs seg fast på frontruta.
Vindusviskerne er orginal fra Tesla (desember 2020).

Noen som har tips mot dette problemet?

Mulig du har defekt varmeapparat siden det tok flere dager å skrape rutene...

Hehehe!

Klarte bare ikke å ikke dy meg. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cstromme

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:17
Slo varmetrådene på innimellom, men følte som oftest at det var mer psykologisk enn reell nytte.

Som ikke burde undervurderes. 😂
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

oto

Det finnes tredjeparts viskerblader med integrerte varmetråder som man kobler til 12V-anlegget. Jeg har imidlertid ikke funnet dette kombinert med spylervæskedyser i viskerbladet, noe vi med X dessverre trenger. Om noen finner slike på markedet, er info velkommen.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:05
Ah, hadde glemt det. (Burde ikke være lov å selge biler i Norge med vinterpakke som tilvalg;)
Hvis man ikke har den, så er vel den preventive løsningen å sette vindusviskerne i service-modus når man stanser, slik at det kommer mer varmluft på dem når man bruker defrost. (Men det er jo for sent dersom man oppdager problemet etter at man har startet.)
Har kjørt biler både med og uten og har ikke merket noen effekt av viskervarmen. Har ikke sett noen forskjell/problem den ene eller andre veien..
Vinterpakken kunne med fordel hatt fremdører med ramme rundt vinduene, det hadde vært merkbart..  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA