Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innvendig kamera, kan det være i bruk?

Startet av Handyman, mandag 18. januar 2021, klokken 22:51

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:44
Hvis kameraet er i bruk så samles inn data.
Der er jeg ikke nødvendigvis enig. Det må lagres for at det skal kunne kalles innsamling. "En kikkert samler ikke inn data siden det ikke lagres noe sted".
Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:44
Data behandles og angir "oppmerksom" eller "uoppmerksom". Dette databehandles videre i FSD-systemet. overveiende sannsynlig har Tesla tilgang til bilens aggregerte data som over, i verste fall alle bilder fra kupeen. Det er dette de må opplyse eierne om. At data bare lagres eller mellomlagres i bilen, men Tesla aldri kan få tilgang, ei heller via logger, må de opplyse om.
Tror dette kan bli et definisjonsspørsmål om hva som er lagring. Jeg mener at prosessering ikke nødvendigvis ikke er lagring.
Uansett så er jeg helt enig i at Tesla tydelig må informere dersom de LAGRER (i bilen) eller sender bilder fra bilen til sine systemer. Foreløpig er det vel bare spekulasjoner?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

For de som lurer på hva det innvendige kameraet i Model 3 ser, så har "greentheonly" klart å hente ut video fra det og lagt ut på Youtube nå i dag.

Kjøring på kveld/natt: https://www.youtube.com/watch?v=wyGD4zpGHyk
Kjøring på dagtid: https://www.youtube.com/watch?v=mZ9XvGm4DPo
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Så den tidligere i dag, men reagerte på at man ikke ser om henda er på rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Da er det utvilsomt dokumentert at kamera kan brukes og film kan hentes ut.

Hvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.

Må  si at det som er overraskende er hvor dårlig det er og hvor skjermet det blir av speilet.

hELgenen

Videoen beviser jo at det lagres ned data . Dette vil jeg tro kunden må samtykke i. Ellers vil jeg anse det som ulovlig overvåkning. Ikke uvanlig med kamera i buss,taxi osv,men i private biler uten at eieren gir eksplisitt samtykke til det er litt 1984 spør du meg. Bare venter i spenning til noen begynner å skrive om det i riksavisene med fete typer hvorpå Roland igjen vil legge frem undersøkelser at Tesla eierene er mest fornøyd i landet noe de nå kan fremvise med videobevis...

Motorwatt

SitatHvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.

Overraskende fordi mange mente at kamera skulle brukes for å kontrollere at sjåføren hadde kontroll med henda på rattet, og øynene rettet den riktige veien:

In order to keep drivers attentive, IIHS says there are three things that driver-assist systems need to include: multiple methods to monitor the driver, such as a driver-facing camera; the ability to sense manual adjustments of the steering wheel and how quickly the driver responds; and, if the system senses that the driver isn't paying attention, a series of alerts should go off depending on whether the driver regains focus on the road.


"Cadillac uses infrared cameras facing the driver to power its advanced driver assist system, Super Cruise. The camera tracks the driver's eye movements, allowing for a "hands-free" driving experience. If the driver's attention wanders, Super Cruise uses an escalating series of audible and vibrating alerts to ensure the driver keeps their eyes on the road."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Leste mye av tråden til @greentheonly tidligere og vi kan nok fastslå at Tesla i alle fall lagrer bilder på biler i USA.
I min bil kan jeg kun samtykke til at "anonymiserte" bilder fra de eksterne kameraene lagres og sendes til Tesla. Jeg finner ikke noe samtykke til bruken av det innvendige kameraet.
Min foreløpige konklusjon:
- enten er bruken av det innvendige kameraet ikke slik i EU som i USA,
- eller så har Tesla ungått å opplyse om, og derfor ikke innhentet nødvendige samtykker til bruken av kameraet, og derfor antakelig brutt GDPR-regelverket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Fekk jo spørsmål for ei tid sid om lagring av bilete frå det interne kameraet i tilfelle ulukker?

"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.

Merk: Bilder og videoklipp fra kupékameraet blir ikke knyttet til understellsnummeret til kjøretøyet ditt, slik at personvernet opprettholdes."

https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2020.24.6.1/utgivelsesnotater

Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
Fekk jo spørsmål for ei tid sid om lagring av bilete frå det interne kameraet i tilfelle ulukker?

"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.

Merk: Bilder og videoklipp fra kupékameraet blir ikke knyttet til understellsnummeret til kjøretøyet ditt, slik at personvernet opprettholdes."

https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2020.24.6.1/utgivelsesnotater
Er du sikker på at dette gjelder EU-biler? Valget/samtykket som beskrives finnes ikke i min bil (2020.4.12). Sjekket i går kveld siden @greentheonly nevnte dette i et av sine svar på Twitter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Hmm, ser ut som du har rett. Syntest å minnast at eg fekk spørsmål om det då den versjonen kom, men kan vera eg surrar  ;). Uansett interessant forskjell EU-USA her i så fall.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. april 2021, klokken 23:04
SitatHvilket er veldig lite overraskende, da det må være hele poenget med kamera.

Overraskende fordi mange mente at kamera skulle brukes for å kontrollere at sjåføren hadde kontroll med henda på rattet, og øynene rettet den riktige veien:
Tesla har vel vært temmelig vage med hva dette kameraet skulle brukes til.

Først sa de at det ikke var i bruk og nå er det forskjellige samtykker (og kanskje bruk) på forskjellige sider av Atlanterhavet.
Mulig det er for kontroll av føreroppmerlsomhet, men kan også være kupeovervåkning for type robotaxi (nevnt av Elon) eller sentryovervåking (ønsket av mange brukere).

SurSnasen

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.

Hvordan løses dette når det er flere brukere av bilen? Samtykket (som popper opp på skjermen) kommer vel bare opp en eneste gang, for en eneste bruker?
Hva da med de som låner ut bilen til andre (nabobil og andre tilsvarende løsninger)?

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. april 2021, klokken 11:29
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 06. april 2021, klokken 09:48
"Hjelp Tesla til å utvikle stadig tryggere kjøretøy ved å dele kameradata fra kjøretøyet ditt. Denne oppdateringen lar deg aktivere kupékameraet, som befinner seg over bakspeilet. Hvis det er aktivert, vil Tesla automatisk lagre bilder og et kort videoklipp rett før en kollisjon eller sikkerhetshendelse. Disse klippene bruker ingeniørene til å utvikle sikkerhetsfunksjoner og gjøre forbedringer. Som vanlig kan du endre på innstillingene for deling av data ved å trykke på Kontroller > Sikkerhet > DELING AV DATA > Tillate analyser av kupèkameraet.

Hvordan løses dette når det er flere brukere av bilen? Samtykket (som popper opp på skjermen) kommer vel bare opp en eneste gang, for en eneste bruker?
Hva da med de som låner ut bilen til andre (nabobil og andre tilsvarende løsninger)?
Som med alle andre dingser med samtykke. Den som slår på funksjonen eller setter opp dingsen samtykker. I Tesla kan det være et samtykke for hver profil. Eier plikter å informere brukerne, evt ved bruk av skilt, som i drosjer ol.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

"greentheonly" leker seg videre med bilen sin, og ser nå på output fra algoritmene som ser på bildene fra det innvendige kamera. Og for å prøve å "lure" bilen, henger han opp et bilde av seg selv tatt i samme vinkel foran kamera. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=pZWR4MQBI4M
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA