Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av batteri via app

Startet av tgmachine, mandag 18. januar 2021, klokken 15:11

« forrige - neste »

tgmachine

Hei,


Dette har kanskje blitt spurt om før. Men jeg prøver likevel:

Forvarming av batteriet kan kun gjøres fra app hvis jeg forstår det rett. Må man da kun slå på klimaanlegg "Turn on", eller må man velge knappen at den skal blåse opp mot vinduet? Heter ikke den defrosting eller noe?

Erfaringsmessig hvor lenge må dette stå på hvis man vil ha full regenerering?


-tgmachine

trykkertor

#1
Hva er vitsen med å bruke masse strøm for å så kunne få regenerere etterpå? Det blir jo som å ta opp lån for å ha kontanter.

Tom

Kan og gjøres fra bil,sett til klima på(ikke camp mode).
På appen så ser du et batteri icon helt oppe til høyre når batteriet varmes.

Ellers sjekk bjørn
https://www.youtube.com/watch?v=VPudpniOmxY&t=817s



thebadger

Sitat fra: tgmachine på mandag 18. januar 2021, klokken 15:11
Erfaringsmessig hvor lenge må dette stå på hvis man vil ha full regenerering?
Såvidt meg bekjent vil du aldri få det på oppvarming. Når batteri kommer opp i fornuftig brukstemperatur (10+) så slutter den å aktivt varme opp batteriet og bruker overskuddsvarmen til andre ting.
Dette er fordi regen gir deg betydelig mye mindre i retur enn det som brukes på oppvarming.

jorgenask

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: tgmachine på mandag 18. januar 2021, klokken 15:11
Erfaringsmessig hvor lenge må dette stå på hvis man vil ha full regenerering?
Såvidt meg bekjent vil du aldri få det på oppvarming. Når batteri kommer opp i fornuftig brukstemperatur (10+) så slutter den å aktivt varme opp batteriet og bruker overskuddsvarmen til andre ting.
Dette er fordi regen gir deg betydelig mye mindre i retur enn det som brukes på oppvarming.

Jeg har ihvertfall sett at når jeg har brukt forvarming med batterivarme så har alle regen "prikkene" forsvunnet før kjøreturen startet.
På dager med samme temp uten bruk av forvarming er det prikker der. Så jo man får det på "oppvarming", ihvertfall er det min erfaring.

Begge tilfeller var der bilen har stått over natten.
2021 modell LR

tgmachine

Er det det lille rød batterikonet som er tent øverst til høyre i appen inne på "Klima" som indikerer at batteriet forvarmes så lenge den er tent? Det er snøkrystall ikon inne i batteriet.

Det står også bilde av forruten med varmetråder (rød farge).

Prøvd å google dette men finner ikke fornuftig svar på det.

-tgmachine

jorgenask

Sitat fra: tgmachine på tirsdag 19. januar 2021, klokken 14:00
Er det det lille rød batterikonet som er tent øverst til høyre i appen inne på "Klima" som indikerer at batteriet forvarmes så lenge den er tent? 

Såvidt jeg har fortstått, ja , når man ser det lille røde batteri-symbolet så varmer den opp batteriet :+1:
Det symbolet med vinduet mistenker jeg er frontruten, altså at den fjerner dugg/frost fra frontruten (symbolet ligner mest på frontrute-defrosteren) . Vet ikke om den også varmer på bakruten.

marcob

Riktig som Jorgenask sier. Og kan bekrefte at varmetrådene på bakruta også skrur seg på.

sjokomelk

Jeg vet ikke hvordan det ser ut på Model 3, men for Model X blir bakruta på bildet av bilen i appen rød når bakrutevarmeren står på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA