Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lovverk og Regler Møllerbil

Startet av APY, mandag 18. januar 2021, klokken 13:44

« forrige - neste »

APY

Jeg har signert kontrakt i november 2020 og antatt levering i mars 2021 står på kontrakten. Men nå de sier at levering vil skjer i april for min bestilling. Jeg ønsker å bytte min kontrakt til 4 hjulsdrift men de sier at jeg kan ikke fordi det er ikke lov til det. Jeg hørt om juridisk mulighet at man kan kansellere kontrakten hvis levering er sent enn som står på kontrakten. Kan noen gi råd?

hELgenen

Sitat fra: APY på mandag 18. januar 2021, klokken 13:44
Jeg har signert kontrakt i november 2020 og antatt levering i mars 2021 står på kontrakten. Men nå de sier at levering vil skjer i april for min bestilling. Jeg ønsker å bytte min kontrakt til 4 hjulsdrift men de sier at jeg kan ikke fordi det er ikke lov til det. Jeg hørt om juridisk mulighet at man kan kansellere kontrakten hvis levering er sent enn som står på kontrakten. Kan noen gi råd?

https://www.biladvokat.no/forbrukerkjopsloven-6/#:~:text=Tingen%20skal%20leveres%20uten%20un%C3%B8dig,viser%20at%20valget%20er%20forbrukerens.

30 dager forsinkelse...

Jeg mener 6 uker er vanlig praksis - dvs blir bilen forsinket mer enn 6 uker - så er det helt ok å trekke seg.
Et annet alternativ er å legge den rett ut på finn.no

Jeg vil tro bilen er lettsolgt dersom du legger den ut til innkjøpspris. Det er alltid noen som legger ut til 10-20k over innkjøpspris.

Olemann

#2
Møllers kontrakter følger forbrkjl. og du må da gi dem en rimelig tilleggsfrist.  Er du lovet levering i mars, så vil en rimelig tilleggsfrist være ut april. Som er det samme de nå har lovet deg.
Du kan kreve erstatning for forsinkelsen, om du f.eks. har solgt din egen bil og må leie bil den tiden forsinkelsen varer.

Tipper mange som deg ønsker å bytte fra RWD til AWD dersom prisforskjellen blir liten, og tidsforskjellen på leveranse blir liten.  Dermed vil Møller være lite interessert i å ta inn RDW bilene, det vil også kunne komme en del på FINN, slik at kjapp flipping ikke blir spesielt gunstig heller.

Sitat fra: APY på mandag 18. januar 2021, klokken 13:44
Jeg har signert kontrakt i november 2020 og antatt levering i mars 2021 står på kontrakten. Men nå de sier at levering vil skjer i april for min bestilling. Jeg ønsker å bytte min kontrakt til 4 hjulsdrift men de sier at jeg kan ikke fordi det er ikke lov til det. Jeg hørt om juridisk mulighet at man kan kansellere kontrakten hvis levering er sent enn som står på kontrakten. Kan noen gi råd?

Trond.m

#3
Det er ulike varianter av kontrakter og ordlyd vedrørende levering. Hvordan skal det tolkes når det står antatt leveringsuke 4 / seneste leveringuke 8. Da mener jeg vel at den «rimelige» tilleggsfristen er tatt hensyn til ved at det er oppgitt uke 8. Hvis seneste levering ikke betyr «seneste levering» uke 8, men ca uke 12, , så er kontrakten ikke i samsvar med min forståelse. Men jeg ser jo at dette ikke er forhandlerens feil, så med mindre jeg taper penger på det, så kommer jeg ikke til å lage noen sak av det 👍

Jeg er forøvrig overrasket over at en forhandler ikke godtar en kansellering uten kostnad mot at man skiver kontrakt på en dyrere bil. Det har jeg aldri opplevet.

Bjoris

Det med tilleggsfrist gjelder seneste levering. Du kan trekke deg om du ved signering sa fra at levering var avgjørende, da slipper du tilleggsfristen!

Merkelig om du ikke får signert på AWD og kansellert RWD bilen, men jeg tror dette viser hvor press det er hos Møller på å levere biler. Redd de har lovet for mange biler overfor fabrikken når det nå har blitt så mye problem med ID3. Samtidig er det merkelig at de ikke får inn visningsbil slik Skoda gjør...

Skal å se på Skoda igjen 26.1 ifht AWD. ID4 kan hende jeg selger til høsten til fordel for AWD. Dersom verdifallet blir stort til tross for gode priser på ID4 så er det bare å beholde tenker jeg så ikke stress. Skal prøve XC40 også😂

Chimp

Finnes det evt en mulighet for han til å angre kjøpet da? Hvis man ikke har hatt mulighet til å demokjøre bilen går vel dette inn som et rent nettkjøp, og da har man 14 dager ubetinget angrerett?
Eller er jeg på jordet?

Orbit

Møller har policy med at kontrakt signeres hos forhandler. Dermed er det ikke nettkjøp. Mulighet for prøvekjøring er juridisk ikke relevant her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA