Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3P 2021 - reduced power

Startet av TM3P2021, mandag 18. januar 2021, klokken 10:15

« forrige - neste »

TM3P2021

Hei, helt ny med Tesla og på forumet.

Hentet min TM3P (VIN 838, SW2020.48.30...bad) på Lillestrøm i romjulen og har vært strålende fornøyd med bilen.
Er nøye, men ikke funnet feil på bilen enda. Dvs sidekameraene blir dugget og bilen gir beskjed om det. Usikker på om de klarer å fikse det?

Bor på østlandet og når været er 0 eller kaldere får jeg "dotted line" på power og bilen mister mye krefter. Hjelper ikke å kjøre en times tid, men etter hurtiglading er den tilbake igjen! Skjønner at det har noe med temperatur i batteriet å gjøre, men synes kanskje den er vel sensitiv...

Ikke et veldig stort problem, men er det normalt?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TM3P2021

Takk for svar. Jeg har lest manualen og forstått det tekniske.

Synes bare dette inntreffer litt vel raskt (0 grader er ikke sååå kaldt) og synes det er rart at batteriet ikke varmes opp, selv etter lang tids kjøring.

(Regenerering har jeg aldri hatt "dotted lines" på.)

thebadger

Sitat fra: TM3P2021 på mandag 18. januar 2021, klokken 10:27
Takk for svar. Jeg har lest manualen og forstått det tekniske.

Synes bare dette inntreffer litt vel raskt (0 grader er ikke sååå kaldt) og synes det er rart at batteriet ikke varmes opp, selv etter lang tids kjøring.

(Regenerering har jeg aldri hatt "dotted lines" på.)
Det er mange som har rapportert det samme. Basert på data fra forskjellige forumer og Bjørn Nyland sine vintertester ser det ut som at varmepumpen henter for mye energi fra motor og batteri-sløyfen. Selv etter å ha kjørt lenge så holder den bare 10 grader, som ikke er nok til å få "full pupp". Dette kan man også se hvis man kjører med "precondition for supercharging", der bilen ikke blir varm nok til å få toppsjiktet ladefart selv etter 30 minutter.
Det gir høyere komfort i bilen med lavere forbruk, men har en ganske negativ effekt på ytelsen (og superlading).
Det som da spekuleres i er om Tesla kommer til å omprogrammere dette, spesielt for TM3P.
Hvis jeg husker rett mener Nyland at dette fungerer bedre på LG-batteriene enn Panasonic, men selv om han har mye bra data så er det opplevelsene til 1 person basert på 2 forskjellige biler med varmepumpe.

Helt ved siden så kunne jeg gjerne tenke meg et valg i menyen: "Prioriter rekkevidde" eller "Prioriter ytelse"

TM3P2021

Takk for utfyllende svar.
Når du sier det så oppnår jeg heller ikke imponerende hastigheter på superlading - selv om jeg velger laderen i kartet i god tid før ankomst.

Den starter på over 100, men stabiliserer seg straks på rundt 60kw. Der blir den. Har ladet fire ganger på tre ulike steder. Alle med samme resultat.

jkirkebo

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 10:42
Helt ved siden så kunne jeg gjerne tenke meg et valg i menyen: "Prioriter rekkevidde" eller "Prioriter ytelse"

Mao. det som blir kalt "Range Mode" hos oss som har pre-Raven S eller X. Fungerer bra på vår  75D, enig i at det birde vært et valg på Model 3 også. Selv har jeg Range Mode påslått nesten hele tiden på vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 10:42
Helt ved siden så kunne jeg gjerne tenke meg et valg i menyen: "Prioriter rekkevidde" eller "Prioriter ytelse"

Mao. det som blir kalt "Range Mode" hos oss som har pre-Raven S eller X. Fungerer bra på vår  75D, enig i at det birde vært et valg på Model 3 også. Selv har jeg Range Mode påslått nesten hele tiden på vinteren.
Synes du det? Range Mode gjør ikke noe ift batterivarming og affekterer kun varmeapparat ytelse så vidt jeg har klart å se. S'en vår varmer i alle fall batteriet åkke som. Har sluttet å bruke innstillingen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sjokomelk

Range Mode varmer batteriet, men kutter ut varmekolben ved lavere temperatur enn ellers.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jejl

Sitat fra: TM3P2021 på mandag 18. januar 2021, klokken 14:28
Takk for utfyllende svar.
Når du sier det så oppnår jeg heller ikke imponerende hastigheter på superlading - selv om jeg velger laderen i kartet i god tid før ankomst.

Den starter på over 100, men stabiliserer seg straks på rundt 60kw. Der blir den. Har ladet fire ganger på tre ulike steder. Alle med samme resultat.
Du har tastet inn superladeren i navigasjonen? Må også kjøre en god stund for å få opp rette temperaturen på batteriet, og ladingen bør startes på lav soc.

jkirkebo

Sitat fra: Contango på mandag 18. januar 2021, klokken 15:09
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 10:42
Helt ved siden så kunne jeg gjerne tenke meg et valg i menyen: "Prioriter rekkevidde" eller "Prioriter ytelse"

Mao. det som blir kalt "Range Mode" hos oss som har pre-Raven S eller X. Fungerer bra på vår  75D, enig i at det birde vært et valg på Model 3 også. Selv har jeg Range Mode påslått nesten hele tiden på vinteren.
Synes du det? Range Mode gjør ikke noe ift batterivarming og affekterer kun varmeapparat ytelse så vidt jeg har klart å se. S'en vår varmer i alle fall batteriet åkke som. Har sluttet å bruke innstillingen.

Javel? Jeg merker ikke noe videre forskjell på varmeapparatet men vår X75D fra 2017 varmer ikke batteriet med Range Mode påslått. Sist jeg kjørte fra hytta hadde jeg ikke noe som helst regen før det hadde gått en time. Med batterivarmeren påslått hadde jeg fått den første, tynne, grønne stripa etter maks 10-15 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på mandag 18. januar 2021, klokken 15:13
Range Mode varmer batteriet, men kutter ut varmekolben ved lavere temperatur enn ellers.

Rart det tok en drøy time før jeg fikk en eneste kW med regen sist jeg kjørte fra hytta da. Tar ikke så lang tid å varme batteriet opp til i hvert fall 5kW regen? Eller stopper varmeren på så lav temperatur at man ikke får regen i det hele tatt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Dette er hva Tesla selv sier:
« Hva er Range Mode?
I Model S og Model X, sparer Range Mode energi ved å begrense effekten til klimakontrollsystemet. Når denne modusen er på, blir mindre energi brukt ved oppvarming eller kjøling av kabinen. Når den er slått på i en bil med firehjulsdrift, er dreiemomentfordelingen mellom motorene optimalisert for å maksimere bilens rekkevidde. Du kan slå på denne innstillingen ved å gå til Controls > Driving > Range Mode.»
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaJohan

Sitat fra: TM3P2021 på mandag 18. januar 2021, klokken 10:15
Hei, helt ny med Tesla og på forumet.

Hentet min TM3P (VIN 838, SW2020.48.30...bad) på Lillestrøm i romjulen og har vært strålende fornøyd med bilen.
Er nøye, men ikke funnet feil på bilen enda. Dvs sidekameraene blir dugget og bilen gir beskjed om det. Usikker på om de klarer å fikse det?

Bor på østlandet og når været er 0 eller kaldere får jeg "dotted line" på power og bilen mister mye krefter. Hjelper ikke å kjøre en times tid, men etter hurtiglading er den tilbake igjen! Skjønner at det har noe med temperatur i batteriet å gjøre, men synes kanskje den er vel sensitiv...

Ikke et veldig stort problem, men er det normalt?

Jeg har samme problem på min nye TM3P.

Vet det er noen som har hatt inn sin bil til testing ved Tesla servicesenter, hvor det er gitt tilbakemelding om at Tesla er kjent med problemstillingen, og at det vil komme en fiks. I innlegget fremkom det imidlertid ikke noe om estimert tid eller hvordan det er planlagt løst.

Etter at jeg fått byttet sensorer for problem med oppvarminga så ser jeg noen "prikker" på power-linja hele tiden, også ved +80 % SoC. Før jeg fikk byttet sensorene så kan jeg ikke huske at prikkene dukket før rundt 53-55 % SoC.

At det redusert ytelse for å bedre på rekkevidde er noe som er bevist programmert tror jeg ikke er tema, det er mer sannsynlig at det er en feil som følge av for lite testing.
Bilene er solgt med både ytelse og rekkevidde så tenker at en bare må vente til det kommer en OTA-update eller innkalling til servicesenter :)

TeslaJohan

Er det noen som hørt noe mer ang software-fix på ytelsesproblemene på de nye performancemodellene?

Jeg var innom servicesenteret i forrige uke og fikk beskjed om at det jobbes med saken. De var dog tilbakeholdne med estimat på når saken kunne forventes å bli fikset.

Hodetelefoner

Kommer så fort vi får kjørt mange kilometer, så tesla får data på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA