Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye får dere effektivt ut av batteriet når det er kaldt?

Startet av Øystein Hermansen, mandag 18. januar 2021, klokken 09:22

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: ardevd på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:38
Det plager meg mye at Jaguar ikke gidder å fikse opp i mylderet av feil og mangler som gjør at verdiene API'et rapporterer enten er upresise eller generelt sett feil. Etter å ha mast en del på alt jeg har fått av kontaktnettverk i JLR har jeg landet på konklusjonen at JLR ikke har viljen til å rette opp i slike feil. Alle inntrykk jeg får tilsier at de er helt på felgen hva gjelder utviklingsressurser og at feil og mangler på SW-siden som ikke er kritiske ignoreres. Jeg har et hav av utrolige sitater jeg dessverre ikke får delt, men jeg synes det er trist at JLR, som skal satse såpass tungt på BEV, ikke fokuserer mer på å imøtekomme elbil-entusiastene. Det startet bra med flere besøk og events i 2019, men nå er det ganske stille. De har hatt en grei flukt fra de forskjellige sw-teamene også forøvrig.

Det matcher vel med inntrykket de fleste av oss sitter med. Et allerede dårlig utviklingsteam droppet Touch Pro Duo og har nå brukt det de har av ressurser til å utvikle Pivi Pro fra scratch - ut fra meldingene som kommer der er vel det eneste positive at ytelsen er bedre, ellers er det bugs bugs bugs opp og i mente.

Naturligvis koker alt ned til mangel på ressurser - og jeg synes det er skikkelig ille at det ikke legges mer i dette - mange av forbedringsønskene man sitter med er jo bagateller.

Maxwell_400

Nå vet jeg ikke hvor utviklerne sitter men jeg har vært borti programmeringsmiljøer i flere land, (Polen, India, Tyskland, Frankrike, England, USA, Norge) og uten å generalisere så var det flinke og hyggelige folk i England, godt utdannet men kulturen og miljøet var "giftig" og ga egentlig ikke mye rom for kreativitet og de var redde for å gjøre feil, typisk ledelses problem. Dyre er de og.

De skulle hatt et lite team i Norge som lytter til kunder, 3-5 flinke programmerere hadde gjort susen, I-Pace er tross alt Jaguars best selgende bil. Å rette opp i API'en bør være en enkel sak.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ardevd

Husk at det hele er ganske fragmentert. Infotainment er outsourcet til Panasonic (eller Blackberry for Pivi Pro) og at JLR utvikler lite selv. Connected Car teamet til JLR jobber på API'et til InControl men det er ikke de som skriver koden til TCU'en eller andre I-Pace spesifikke komponenter.

Et artig eksempel er bug'en hvor du logges ut av Here Maps-kontoen din i bilen hele tiden. Utviklerne hos JLR ser til Panasonic men de skylder på Nokia (Here) som igjen peker på at JLR ikke har betalt dem nok til at de skal fikse problemet. Herlig.

Det er her Tesla's enorme fortrinn i stor grad ligger. De har mer eller mindre alt av software-utvikling in-house. Da slipper man det enorme antallet ulike permutasjoner av aktører og forskjellige versjoner av ulik programvare som skal jobbe sammen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ardevd på tirsdag 26. januar 2021, klokken 06:57


Det er her Tesla's enorme fortrinn i stor grad ligger. De har mer eller mindre alt av software-utvikling in-house. Da slipper man det enorme antallet ulike permutasjoner av aktører og forskjellige versjoner av ulik programvare som skal jobbe sammen.

Godt poeng :+1:

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 26. januar 2021, klokken 07:09
Sitat fra: ardevd på tirsdag 26. januar 2021, klokken 06:57


Det er her Tesla's enorme fortrinn i stor grad ligger. De har mer eller mindre alt av software-utvikling in-house. Da slipper man det enorme antallet ulike permutasjoner av aktører og forskjellige versjoner av ulik programvare som skal jobbe sammen.

Godt poeng :+1:

Men kanskje det eneste fortrinnet....

Men, det er vel avdelinger der og som skal dele på utvikling av forskjellige deler på budsjett og da får man fort samme problemet. Det er vel ikke problemfritt for Tesla heller - ref den nye varmepumpa, infoskjermen i S/X osv
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Er litt forskjell på at det koster lønn og administrasjon for at egne folk skal tukle med kode for å løse et prpoblem, mot at man skal involvere et eksternt selskap som skal tjene penger på timene til de ansatte.


Den kostnadsforskjellen, sammen med mindre kontroll på prosessen, gjør at det blir stor forskjell på hva man faktisk setter i gang utbedring på. Må man outsource eller sette til en annen produsent, så blir det fort til at det heller blir innspill til neste versjon om noen år frem i tid, fremfor "fiks så fort som mulig".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA