Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance på vinteføre

Startet av emmern, mandag 18. januar 2021, klokken 01:40

« forrige - neste »

Randeboy

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Hva er det du mener? Det handler da ikke om noen fysiske lover, men at bilen slipper lett på bakhjulene pga regen.

Regen i kombinasjon med at bilen går så mye den klarer på kun bakhjulene gjør at bilen føles mye mer usikker enn en bil med gjevnere fordeling, kanskje også biler som er litt raskere med å hente inn framhjulene.
Dette har det vært snakk om mange ganger og teslabjørn har vel noen videoer om det også. Det er selvfølgelig piggdekk på bilen.

olekvi

Sitat fra: Randeboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.

Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.

Jeg mener det basert på at jeg har kjørt biler med 4x4 i langt flere vintre enn jeg har kjørt Tesla Model 3 Performance.  Motorbrems på en annen bil "hugger hardt" det også dersom man bråslipper gassen, og det er førerfeil.
'19 TM3P

Randeboy

Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Randeboy på tirsdag 19. januar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:45
Det er jo faktisk farlig å slippe gassen i en del svinger.

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.

Hvordan kan du mene det er likt andre biler med AWD? Problemet folk mener er regen som hugger hardt i svingen og vil føles veldig skummelt for noen.
Det er absolutt ingen førerfeil. Problemet er at de ikke har en egen vintermodus som ville løst alle problemer.

Jeg mener det basert på at jeg har kjørt biler med 4x4 i langt flere vintre enn jeg har kjørt Tesla Model 3 Performance.  Motorbrems på en annen bil "hugger hardt" det også dersom man bråslipper gassen, og det er førerfeil.

Hvilke andre biler? Snakker du om elbiler?
Har en 2018 530 x-drive der dette slett ikke er noe problem, eller noe som merkes, nettopp pga at den ikke har regen som en elbil, OG drar gjevne på alle hjula, så hvis du faktisk gir litt gass i slutten av svingen så akselerer den rett fram og ikke hopper ut med rumpa før framhjula tar tak som Model 3 gjør.

trykkertor

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.

Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)

Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?

Kim-

Fra å gå fra Model X til Model 3 på vinterføre ga meg en noe aha opplevelse. Fra Model X som nesten var umulig å få ut i sladd eller hjulene til å låses i sving med noe hard regen til Model 3 overrasket. X er en større og tyngre bil, men savner den konstante 4x4 som ligger aktiv på X'n under 3-4 grader.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sjokomelk

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.

Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)

Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Hverken ABS, ESP eller antispinn kan oppheve fysikkens lover, men de kan hjelpe deg med å utnytte disse til det maksimale.
Hvis hekken på bilen slår ut i en sving, så har allerede ESP begynt å jobbe med saken og prøver å redde skinnet ditt. Så det man må passe på her er at man ikke kommer i den situasjonen der ESP må slå inn. Og da må man kjøre etter forholdene, og vite hvordan en bil oppfører seg under gitte forhold.

Kommer du for fort inn i en sving på glatta (eller en annen situasjon hvor du er på grensen til null friksjon mellom dekk og bakken) og gjør store endringer i dreiemoment på drivhjulene, så vil alle biler begynne å seile uansett drivhjul. En bakhjulstrekker vil slippe hekken, mens en forhjulstrekker vil understyre deg rett frem.
Utfordringen for mange her er nok at de har lite erfaring fra en bil med så mye dreiemoment som Model 3 har. Kanskje Chill-mode er tingen for uerfarne sjåfører på glatta?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thebadger

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.

Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)

Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Før ABS måtte man pumpebremse og slippe bremsen for å styre unna ting. Hvis du pumpebremser med ABS og slipper bremsen for å svinge unna så går det galt.
Uten TC så må du ha lavere fart men det kan være lettere å komme seg opp bakker. Med TC/ESP har du bedre grep i håndterbare situasjoner, men du må fortsatt avpasse fart etter forholdene.
Med airbags er det lavere sannsynlighet for å dø, men det er ikke umulig å dø. Hvis du ikke slår av airbags med bakovervendt bilsete så kan airbags drepe barnet ditt i en ulykke.
Så i likhet med alle tingene du lister opp må du også lære deg å kjøre bilen din, for du kan ikke bare slippe ratt og pedaler og forvente at en Tesla skal få drømmer til å gå i oppfyllelse.

Det er mange som tar Tesla i forsvar litt for ofte, men det er langt flere som griner over hver eneste ting Tesla ikke er absolutt perfekt på.
Tesla er ikke perfekt, derfor må folk tilpasse seg.
Jeg er ærlig talt mer bekymret for at idioter som slipper gasspedalen eller kjører på glatta med autopilot har en bil med 4-500 hestekrefter enn noe annet.

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:09
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:09
Fysikkens lover kan man ikke programmere seg vekk fra. Man må som sjåfør vite hvordan de fungerer og justere kjørestilen sin etter forholdene.
I ditt tilfelle er det kanskje blanding av kjørestil og feil dekk for forholdene der du ferdes?
Med slik argumentasjon hadde vi ikke hatt ABS, traction control, airbags m.m.

Et enkelt vintermodus som gjør det lettere for føreren kan da aldri være feil. (?)

Eller er vi tilbake til "Tesla er perfekt og folk må tilpasse seg"?
Hverken ABS, ESP eller antispinn kan oppheve fysikkens lover, men de kan hjelpe deg med å utnytte disse til det maksimale.
Hvis hekken på bilen slår ut i en sving, så har allerede ESP begynt å jobbe med saken og prøver å redde skinnet ditt. Så det man må passe på her er at man ikke kommer i den situasjonen der ESP må slå inn. Og da må man kjøre etter forholdene, og vite hvordan en bil oppfører seg under gitte forhold.

Kommer du for fort inn i en sving på glatta (eller en annen situasjon hvor du er på grensen til null friksjon mellom dekk og bakken) og gjør store endringer i dreiemoment på drivhjulene, så vil alle biler begynne å seile uansett drivhjul. En bakhjulstrekker vil slippe hekken, mens en forhjulstrekker vil understyre deg rett frem.
Utfordringen for mange her er nok at de har lite erfaring fra en bil med så mye dreiemoment som Model 3 har. Kanskje Chill-mode er tingen for uerfarne sjåfører på glatta?
Du kompliserer dette alt for mye.
Folk ønsker bare at bilen ikke drar "på brekket" (les hard regen) når du slipper wattpedalen i en sving på glatta. Man bør lage bilene slik at selv de minst erfarne sjåfører ikke klarer lett trigger stabilitetssystemet.
Dette kan Tesla løse enkelt i SW, enten automatisk eller via manuelle innstillinger. Selv kjører jeg med chill og low regen, og liker bilen på glatta. Men jeg har forståelse for dem som synes den oppfører seg uvant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: olekvi på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:55

Akkurat som det er med andre biler med 4x4?

Om det er glatt så bråslipper man selvsagt ikke gassen i en sving, det er å be om trøbbel. 

For meg høres alt som er beskrevet her ut som førerfeil - folk får enten kjøpe seg en "kjipere bil" eller lære seg å kjøre den de har kjøpt.  På godt og vondt.

Jeg hadde en S før, og den var ikke så aggressiv i regen som denne. Og det finnes ingen mellomting. Helt klart en tilvenningssak. Førerfeil my ass. Det burde være en mulighet til å minke regen uten om å være ørforsiktig med å slippe opp gassen!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

sjokomelk

Hvis du trigger ESP, så settes også motoren i "nøytral" hvis du har sluppet gasspedalen helt.
Men dette er ikke et spesielt fenomen for Model 3. Dette gjelder alle biler med sterk motorbrems. Og folk har nå klart å kjøre disse på vinterstid i mange tiår allerede. Man må bare lære seg hvordan bilen oppfører seg, og kjøre den etter forholdene. Dette innebærer da å ikke slippe gasspedalen helt hvis man kommer inn i sving med for stor fart på glatta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:55
Hvis du trigger ESP, så settes også motoren i "nøytral" hvis du har sluppet gasspedalen helt.
Men dette er ikke et spesielt fenomen for Model 3. Dette gjelder alle biler med sterk motorbrems. Og folk har nå klart å kjøre disse på vinterstid i mange tiår allerede. Man må bare lære seg hvordan bilen oppfører seg, og kjøre den etter forholdene. Dette innebærer da å ikke slippe gasspedalen helt hvis man kommer inn i sving med for stor fart på glatta.
Det er nettopp dette mange mener er helt unødvendig. Hvorfor er du så ivrig av å forsvare egenskaper som krever ekstra av sjåførene, når dette ikke er vanskelig å løse?
Jeg synes argumentasjonen din er bakstreversk og gammelmodig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Kim- på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:21
Fra å gå fra Model X til Model 3 på vinterføre ga meg en noe aha opplevelse. Fra Model X som nesten var umulig å få ut i sladd eller hjulene til å låses i sving med noe hard regen til Model 3 overrasket. X er en større og tyngre bil, men savner den konstante 4x4 som ligger aktiv på X'n under 3-4 grader.

Ja det er nok dette. Samme med S.
Teslabjørn argumenterte for "Winter Mode", der 4x4 var aktivert hele tiden.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

lars667

Moderne biler har aktive sikkerhetssystemer som gir sjåføren bedre marginer, også, og kanskje spesielt, når sjåføren har en dårlig dag eller gjør en feil. Mennesker er notorisk feilbarlige, selv de aller beste av oss har en dårlig dag. Derfor designer de ikke biler som er sikre når de kjøres av brødrene Solberg, elller bare når det er tørt på veien og sjåfør er ferdig uthvilt.

Selv i flybransjen, hvor utgangspunktet er to kompetente piloter, går de i alle ledd ut fra at piloten kan gjøre feil. En innfører derfor flere sikkerhetsbarrierer for at "hullene i sveitserosten" ikke skal komme i rekke  og skape en "utenkelig" ulykke. Det er mange år siden en hvilte seg på at erfarne jagerpiloter og Top Gun-emner skulle være en viktig del av flysikkerheten.

Når det gjelder dette med regen og sladd, så er det én ting. I enkelte tilfeller kan regen være så krass at du får en liten sladd før bilen redder seg opp. I 99,9% av  tilfellene er dette ok. Men en aldri så liten sladd vil bruke mer av grepet ditt til oppretting enn om det ikke var en sladd. Så har du bare det lille grepet i utgangspunktet, kan det føre til at du mister kontrollen. Vi så nettopp en slik ulykke på facebook-gruppa, uten at jeg vet alle detaljer. Fra min erfaring er det noe magi i styringa til Tesla som gjør at regen blir justert ned noe etter flere slipp, så det er ikke et stort problem i hverdagen, men den ene gangen hvor du bare har 0,1 friksjon og du plutselig trenger 0,2 friksjon for å rette opp dine 1.9 tonn med bil etc, sliter du. Med noe drift på framhjulene hadde du hatt en sjans, siden en bakhjulsdrevet bil allerede bruker en del av grepet på framhjulene til å drive hjulene rundt.

En annen ting er det å kjøre i oppover på snø-/isføre. Dette oppleves med min LR som veldig vinglete. Jeg fishtailer meg opp på fjellet. Dette både i chill og normal mode. Den husker nemlig ikke at det er glatt så veldig lenge. Så først slipper det, du får en sladd, den korrigerer, det går noen sekunder, ny sladd og ny korreksjon. Ser for meg at dette blir ganske ubehagelig for den bak i bilen. En hadde unngått det bare med 10-20% drift på framhjulene. Husk at bakhjulene på bruke ekstra grep også på å dytte framhjulene fram og rundt.

Til sist, må jeg si at antispinn-systemet føles litt tregt på Tm3-en. Jeg har kjørt en gammel BMW 316 fra rundt 2000 som føltes som den hang bedre på, det var nesten uulig å få til en merkbar sladd før ABS/ESP hva nå slo inn. 

Med "AWD" hadde jeg nok forventet litt mindre spennende kjøring på vinterføre, en hadde kommet langt med 10-20% drift på forhjulene om vinteren. Men dere som har performance, kan vel sette opp forskjellige kjøreprofiler med skreddersydd kraftfordeling? Da er jo problemet løst...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

magnetic

FWD vs RWD vs AWD on snow is a question I get asked a lot about, and as the Tesla Model 3 Performance can (sort of) be all three, I took some time out of a Michelin test to see what the differences are. The Tesla is fitted with the excellent Michelin Pilot Sport All Season 4 which is one of the best ultra high performance all season tires in snow.

https://www.youtube.com/watch?v=d_LPlYxhweY

El Rolfo

#44
Synes min er nokså fin på glatt føre jeg. Ja rompa kommer litt i nesten alle svinger enten en prøver eller ikke. Regen funker veldig bra. bremser jevnt og fint på alle hjulene i glatte nedoverbakker og den justerer seg raskt etter underlaget. Dog vil den ikke justere ned regen før den merker at den sklir og da kan det allerede være for sent i det aller mest ekstreme tilfellene. Men til alle normal kjøring så funker det helt fint. Jeg har ikke hatt bilen så lenge, men jeg bevisst forsøkt å lære den å kjenne ved å oppsøke is og snø der det er.

En egen "winter mode" med konstant 4x4 og litt svakere default regen kunne kanskje vært godt på det aller glatteste veiene.

Merker godt at bilen er stiv, lav profil dekk og kanskje litt stram "diff" før den juster seg selv. Derav rompa som heletiden slipper litt før den henter seg inn igjen.

Foreløpig fersk tesla eier så merker godt at jeg er litt ekstra forsiktig i svingene pga usikkerhet rundt regen, elektronikk som juster og ordner ting selv. Kunne kjøre mye mer aggressivt på snø og is med mine tidligere biler (foreløpig i alle fall)

En annen sak som irriterer meg (ang manglende ekte awd) er når jeg parkerer i nedoverbakke på snø og is så sklir bilen sikkert drøye 10-20cm  før den kobler inn resten av drivlinjen og tar tak. Selvsagt hadde jeg parkert nær en betongkloss når jeg skulle rygge ut og følte et øyeblikk at jeg kom til å skli rett i den. Konstant 4x4 hadde klart vært å foretrekke i mange tilfeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA