Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig vintervei, kommer jeg til hytta med en m3?

Startet av Rayray, søndag 17. januar 2021, klokken 18:47

« forrige - neste »

Rayray

Hei,

Ny firmabil skal på plass ila våren, og jeg ser på Model 3 som en veldig aktuell kandidat. Ønsker meg Y, men bilen jeg har leveres i april, så timingen er relativt off der. Men når jeg evt har vent meg til koffertlokket håper jeg der meste annet skal være til å leve med.

Men jeg håper at noen her vil dele litt erfaringer på følgende;

Jeg er på fjellet nesten hver helg og har en relativt bratt, smal hyttevei siste par km opp. Veien holder ok standard, men den er bratt og relativt glatt ved væromslag osv. nov des er det typisk gjennomslagsføre med tung slaps. Uten at dere har sett veien, er dette noe en m3 vil krabbe opp, eller er det bare å gi opp? Hvordan er generelt opplevelsene på dårlig føre osv?

Hvordan er erfaringene med å kjøre med takboks ift strømforbruk, påvirker det mye? Og evt takstativ/sykkelstativ om sommeren.

Annet en pendler med 60k kjørte km pr år bør tenke på ved anskaffelse av en m3?

knegg

#1
Bakkeklaring er ca 14cm, så lenge det er godt nok vil ikke bilen stoppe opp  :+1:

Redigert: var visst 14, ikke 15.
2020 Model 3

Rayray

Sitat fra: knegg på søndag 17. januar 2021, klokken 18:55
Bakkeklaring er ca 15cm, så lenge det er godt nok vil ikke bilen stoppe opp  :+1:

Høres bra ut.

15cm er jo relativt tett på de fleste personbiler i dag, og bortsett fra når det ligger en skikkelig brøytekant ved hovedveien, skal det holde. 👍👍

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jlan

Tester jeg har sett med takboks viser mindre enn 15% ekstra forbruk.  Vinterforhold er nå så mangt, men 300 km bør en LR klare med takboks, selv med endel høydeforskjell.

Så lenge bilen blir forvarmet godt før kjøring så er det en bra vinterbil. Jeg har hatt litt problemer med å få opp bagasjelokket etter mildvær og så frost. Hvis en har tilgang på varmt vann så løses det enkelt.

Det er veldig nøye å montere takbøylene riktig, spesielt i kaldt vær.  https://youtu.be/gdxo42elpv8
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

pekle

Hva slags bil bytter du fra? Kan jo hende noen har sammenligningsgrunnlag på framkommelighet.

MooCow


Rayray

Sitat fra: pekle på søndag 17. januar 2021, klokken 20:02
Hva slags bil bytter du fra? Kan jo hende noen har sammenligningsgrunnlag på framkommelighet.

Er nok ikke helt fair å sammenligne, men ruller i dag i en Subaru outback. Den har jo over snittet fremkommelighet, så forventer ikke at en m3 slår den akkurat, men må ha en bil som klarer en seig hyttevei i det minste 👍

En m3 parkerer jo subaruen på relativt mange andre områder, så blir vel litt gi og ta.

Handyman

Der vi har hytte er det nå svært mange TM3. Til dels bratte hytteveier. Ikke asfaltert standard.
TM3 står ikke tilbake fro andre personbiler... tvert imot. Så hvis du ikke skal brøyte veien selv med bilen så kommer du nok til å bli fornøyd. Som sagt så er bakkeklaringen noe lav, men den drar seg sykt bra frem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Rayray på søndag 17. januar 2021, klokken 18:47
Hei,

Ny firmabil skal på plass ila våren, og jeg ser på Model 3 som en veldig aktuell kandidat. Ønsker meg Y, men bilen jeg har leveres i april, så timingen er relativt off der. Men når jeg evt har vent meg til koffertlokket håper jeg der meste annet skal være til å leve med.

Men jeg håper at noen her vil dele litt erfaringer på følgende;

Jeg er på fjellet nesten hver helg og har en relativt bratt, smal hyttevei siste par km opp. Veien holder ok standard, men den er bratt og relativt glatt ved væromslag osv. nov des er det typisk gjennomslagsføre med tung slaps. Uten at dere har sett veien, er dette noe en m3 vil krabbe opp, eller er det bare å gi opp? Hvordan er generelt opplevelsene på dårlig føre osv?

Hvordan er erfaringene med å kjøre med takboks ift strømforbruk, påvirker det mye? Og evt takstativ/sykkelstativ om sommeren.

Annet en pendler med 60k kjørte km pr år bør tenke på ved anskaffelse av en m3?


Få deg i tilfelle bil med krok, så kan du ha sykler bakpå, istedet for på taket. Det gir definitivt mindre luftmotstand, og lengre rekkevidde. Om skiene ikke er for lange, kan alternativt en bagasjeboks for kroken benyttes om vinteren. Også det vil være bedre for rekkevidden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

I forhold til fremkommelighet er AWD programmert veldig bra i TM3. Jeg kommer meg opp bakken hjemme uten tegn til å streve der naboen med Skoda ofte må gi tapt. Vi kjører begge piggfri premium-dekk. Her er det bare bakkeklaring du trenger å tenke på (med mindre det er noe helt ekstremt).

Vær obs på at takstativet til TM3 står i "cheetah stance", altså er den fremre lavere enn den bakre.
Avhengig av hvilken takboks du har gjør dette en STOR forskjell på forbruk.
Jeg hadde 2020 Model 3 performance, kjørte hjemmefra til hytta på sommeren med Thule Flow. Det er 299,7km til hytta, da hadde jeg cirka 40km (oppgitt) rekkevidde igjen.

trykkertor

Sitat fra: thebadger på mandag 18. januar 2021, klokken 09:53

Vær obs på at takstativet til TM3 står i "cheetah stance", altså er den fremre lavere enn den bakre.
Gjør det?
Jeg kjører med en kajakk som er over 5 meter lang, og den står i vater på min Model 3 med originalt takstativ.

thebadger

Sitat fra: trykkertor på mandag 18. januar 2021, klokken 15:58
Gjør det?
Jeg kjører med en kajakk som er over 5 meter lang, og den står i vater på min Model 3 med originalt takstativ.
Hmm... da må jeg nesten få testet det selv. Er flere som mener at dette er årsaken til at man får så dårlig rekkevidde på TM3 med takboks.
Da må jeg bare finne et sted der det er helt flatt, så montere takstativ, så legge vater over...
Kanskje i 2022

TøddiVedder



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA