Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming og lydnivå

Startet av eadie, søndag 17. januar 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

eadie

Forvarmingen av nye Model 3 gir en voldsom lyd. Høres ut som et jetfly fra utsiden. Min bil står i fellesgarasje, og folk reagerer når dette forbannede treskeverket setter i gang under forvarmingen.
Må si jeg er mer og mer misfornøyd med denne varmepumpa. Bedre med resistiv heating, slik 2019-modellen hadde.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

sjokomelk

En bil med Webasto som jobber er ikke helt stille den heller. Men hvis naboene dine bruker all energien sin på å stå i garasjeanlegget og høre etter lyder fra andre sine biler, så er det de som har problemer og ikke du. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

trykkertor

Det er markant forskjell mellom en Webasto sin støy og "Tesla jetfly". Og folk står jo ikke å bare lytter. De tror det er noe gale med bilen.
Blir for lett å si "folk er problemet og bilen er perfekt."

jlan

#3
Dette må vel være radiatorviftene. Og Tesla kunne enkelt gjort det valgfritt å bruke disse, uten noen endringer av hardware. Det er jo allerede en løsning for veldig lave temperaturer, hvor de bruker motorviklingene til å generere varme. Det er egentlig bare å gjøre denne tilgjengelig også ved mer moderate temperaturer. Kanskje en kan gjøre et triks med utetemperatursensoren? Jeg har en slik løsning på bergvarmepumpen hjemme, hvor Ngenic Tune tar kontroll ved å gi varmepumpen falske utetemperaturverdier.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Det var det samme når eGolf kom med varmepumpe. Folk klagde på støy, med rette eller ikke. Men Tesla har ihvertfall større muligheter til å gjøre noe med det, f.eks ved brukervalg i sw som sistnevnte er inne på. eGolf eiere klagde jo også på støy under kjøring, tror de endte opp med en løsning som gjør at VP jobber mer i takt med bilens hastighet. Slik vil støyen fra vp drukne i annen støy.
Bare obs på at ved å gi avkall på støy gir man også avkall på effektivitet, da bilen tillates å høste mindre varme av omgivelsene.

Sitat fra: jlan på søndag 17. januar 2021, klokken 17:30
Kanskje en kan gjøre et triks med utetemperatursensoren? Jeg har en slik løsning på varmepumpen hjemme, hvor Ngenic Tune tar kontroll ved å gi varmepumpen falske utetemperaturverdier.

Hvordan fungerer dette i praksis? Faker den høyere temperatur ute for å lure varmepumpen til å jobbe mindre?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kjettern

Vet du hva, jeg har tenkt akkurat det samme som deg!
Blir nesten flau av å stå i felles garasje når den setter i gang.. Høres ut som en flyhangar i garasjen min.
Den vifta rister også så mye at man merker det i rattet og hele bilen. Savner mer og mer min gamle 2019 LR.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Handyman

Sitat fra: Kjettern på søndag 17. januar 2021, klokken 23:39
Vet du hva, jeg har tenkt akkurat det samme som deg!
Blir nesten flau av å stå i felles garasje når den setter i gang.. Høres ut som en flyhangar i garasjen min.
Den vifta rister også så mye at man merker det i rattet og hele bilen. Savner mer og mer min gamle 2019 LR.
Det er nok kompressoren som vibrerer, ikke viftene.
Viftene støyer også enormt når man superlader på sommeren med varmt batteri.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: jlan på søndag 17. januar 2021, klokken 23:03
Sitat fra: stefse på søndag 17. januar 2021, klokken 22:35
Hvordan fungerer dette i praksis? Faker den høyere temperatur ute for å lure varmepumpen til å jobbe mindre?
Ja, hvis vi reiser bort kan vi f.eks.senke temp.  ved å fortelle vp. at det er  sommer.
Det kan du jo gjøre med å senke innetemperaturinnstillingen, noe de fleste sånne appgreier gjør. Men ved å manipulere utetemperaturen, vil den kunne tro at det ikke er behov for avriming og slikt, og ting havner på villspor.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eadie

La oss ikke våse bort denne diskuksjonen med ørkesløse utredninger om hvordan man faker en varmepumpe på veggen hjemme, for å slippe å forholde seg til fakta, nemlig at Tesla har tabbet seg loddrett ut med denne varmepumpa.
Dette er håpløst elendig.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Handyman

#9
Sitat fra: eadie på mandag 18. januar 2021, klokken 08:15
... nemlig at Tesla har tabbet seg loddrett ut med denne varmepumpa.
Dette er håpløst elendig.
Kanskje litt tidlig å konkludere slik? At løsningen burde ha vært testet bedre i forkant er nok klart. Jeg vil uansett gi dem litt mer tid til å fikse problemene før jeg er like bombastisk.
Hvis ikke det bare er for å trigge en diskusjon da.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: eadie på mandag 18. januar 2021, klokken 08:15
La oss ikke våse bort denne diskuksjonen med ørkesløse utredninger om hvordan man faker en varmepumpe på veggen hjemme, for å slippe å forholde seg til fakta, nemlig at Tesla har tabbet seg loddrett ut med denne varmepumpa.
Dette er håpløst elendig.
Ja - Tesla burde ikke lage biler i det hele tatt. Alt er helt håpløst.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

eadie

Sitat fra: DagfinnN på mandag 18. januar 2021, klokken 08:30
Ja - Tesla burde ikke lage biler i det hele tatt. Alt er helt håpløst.

Øøøhhh...drar den litt langt her, kanskje?
Å kreve at Tesla hadde kvalitetssikret denne varmepumpa bedre før de pumpet (no pun intended) ut biler i rekordtempo for å tilfredstille Musks kvartalsrapportering til aksjemarkedene er neppe mye forlangt.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Handyman

Sitat fra: eadie på mandag 18. januar 2021, klokken 09:10
Sitat fra: DagfinnN på mandag 18. januar 2021, klokken 08:30
Ja - Tesla burde ikke lage biler i det hele tatt. Alt er helt håpløst.

Øøøhhh...drar den litt langt her, kanskje?
Å kreve at Tesla hadde kvalitetssikret denne varmepumpa bedre før de pumpet (no pun intended) ut biler i rekordtempo for å tilfredstille Musks kvartalsrapportering til aksjemarkedene er neppe mye forlangt.
Nå endrer du jo fokus. Det var jeg som skrev om testing. Du skrev: ...nemlig at Tesla har tabbet seg loddrett ut med denne varmepumpa.
Dette er håpløst elendig.

Du antyder svært lite om aksjekurs og testing i de setningene. Og det er etter min mening en mer interessant diskusjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dieselgubben

Bråker varmepumpen mer enn sammenlignbare biler? Har en Kia Soul, varmepumpen bråker en del. Høres ut som et kjøleskap (slags summing), men jeg lurer på om det er noe annet som bråker mer enn pumpen - når bilen står i forvarming høres en høy viftelyd. Denne viftestøyen er ikke der når bilen har blitt varm og vi f.eks har kjørt litt, da høres kun kjøleskaplyden(kompressor).

For trådstarter er det jo bare å ta opp lyden og dra innom et verksted.

Handyman

Man må helt klart skille på støyen fra kompressoren, og fra viftene til radiatoren som ligger under frunk. Det er spjeld inni åpningen i støtfangeren og her hører man viftene godt. Dersom VP henter varme fra batteri vil ikke viftene gå, men dersom batteriet er kaldt vil den nok hente varme fra utelufta (forutsatt at denne ikke er for kald), og da må må viftene gå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA