Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bjørn sover i elbiler i Folldal

Startet av OhmPaPa, søndag 17. januar 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

OhmPaPa

Det er en plussartikkel men lesbar for alle med amedia-konto som dekker alle avisene.

https://www.glomdalen.no/her-far-bjorn-kuldesjokk-mens-han-tester-elbilen-i-sprengkulda/s/5-19-910787

Noe klipp fra artikkelen:

– En ting er å måle strømforbruket når bilen er i gang og batteriet er varmt. Det har jeg også gjort, men litt av motivasjonen er å vise hva som skjer når batteriet kjøler seg ned over natta. Det viser seg at moderne elbiler duger helt fint i kulda, sier han.

Denne vinteren har han tatt turen til Folldal for blant annet å teste Audi E-tron mot Volkswagen id3. Det viser seg at E-tron er bedre varmeisolert.

– En liten bieffekt er at noen bilprodusenter, som Audi, støyisolerer bilen med doble sidevinduer. De isolerer også bedre mot sprengkulde. Det er noen nordmenn som kanskje ikke tenker over at det koster 6.000 kroner ekstra for doble glass. Har det noe å si for støyen? Nei, men hvis en bor i Karasjok eller Østerdalen har det faktisk noe å si mot kulda, konkluderer han med.

– Det jeg liker godt med Folldal er at det er så lite lysforurensing at jeg ser stjernehimmelen så flott og klart. Noen ganger har jeg bare gjort målinger over to-tre timer, så det kommer litt an på. Det er litt utfordrende å komme seg gjennom en natt i 35 minus for å se hvor mange prosent batteriene har falt med gjennom natta, men Tesla utmerker seg. De kom ikke først med varmepumpe, men var faktisk veldig trege med det. Varmepumpa på Tesla har vært ineffektiv på vinteren fram til nå, men så har de gjort noe genialt med den.

– Når jeg kjører Tesla på vinteren, merker jeg nesten ikke forbruket. I forhold til andre elbiler jeg har testet, har Tesla en supereffektiv varmepumpe. Tesla bruker mye mindre strøm og varme enn andre elbiler, sier Bjørn «Teslabjørn» Nyland.

hELgenen

Synes også rekkevidde og forbruk vinterstid er viktig informasjon for norske kunder.
Derimot er vel kanskje denne overnattingen og forbruk her lite relevant for de fleste - mer en morsom sak enn noe annet.
Det sagt - VW har en del endringer de må gjøre på SW siden. F.eks må de få orden på batterivarme før avreise - mao. at en kan stille inn at batteriet skal varmes opp før avreise gitt at den står til lading. Det kan bety lading eller ikke lading på veien til f.eks hytter eller annet man skal foreta seg på vinteren. Videre må VW få orden på varmepumpen - den er beviselig helt ubrukelig slik det er  nå. Jeg undres faktisk på om en VW uten varmepumpe er mer effektiv akkurat nå............
Doble glass burde forøvrig vært opsjon på elbiler i Norge....

Av annen informasjon jeg ser av videoene er denne lysforurensningen som skjer overalt på østlandet - en må langt,langt vekk fra hyttefelt og annet for å se en normal stjernehimmel - det er virkelig trist å se.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. januar 2021, klokken 15:21
Synes også rekkevidde og forbruk vinterstid er viktig informasjon for norske kunder.
Derimot er vel kanskje denne overnattingen og forbruk her lite relevant for de fleste - mer en morsom sak enn noe annet.


Frivillig overnatting vinterdtid i bil er nok en øvelse for spesielt interresserte ja.

Ufrivillg overnatting/opphold i bil vinterstid kan være mer relvant, f.eks ved kolonnekjøring. Men da burde han teste overnatting under mer forblåste forhold, og uten å dekke til vinduene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Sitat fra: automat på mandag 18. januar 2021, klokken 00:43
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. januar 2021, klokken 15:21
Synes også rekkevidde og forbruk vinterstid er viktig informasjon for norske kunder.
Derimot er vel kanskje denne overnattingen og forbruk her lite relevant for de fleste - mer en morsom sak enn noe annet.


Frivillig overnatting vinterdtid i bil er nok en øvelse for spesielt interresserte ja.

Ufrivillg overnatting/opphold i bil vinterstid kan være mer relvant, f.eks ved kolonnekjøring. Men da burde han teste overnatting under mer forblåste forhold, og uten å dekke til vinduene.

Det har han gjort - bare sjekk Youtube, alt ligger der  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodax

Overnatting vinterstid i el-bil er helt konge, særlig med hyggelig selskap :)
Forutsettingen er at bilen er stor nok til at man har god plass, og det gjelder jo ikke så mange biler.
(Forøvrig er overnatting ute på vinteren også helt konge, men det er mer for mer spesielt interesserte.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. januar 2021, klokken 07:23
Sitat fra: automat på mandag 18. januar 2021, klokken 00:43

Frivillig overnatting vinterdtid i bil er nok en øvelse for spesielt interresserte ja.

Ufrivillg overnatting/opphold i bil vinterstid kan være mer relvant, f.eks ved kolonnekjøring. Men da burde han teste overnatting under mer forblåste forhold, og uten å dekke til vinduene.

Det har han gjort - bare sjekk Youtube, alt ligger der  :+1:
Fant den. Hadde glemt den. Litt mye Teslabjørn spiller og ser på youtube. Heller ikke så overraskende resultat, med drøye 2kW i snitt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA