Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av TM3P878, søndag 17. januar 2021, klokken 00:44

« forrige - neste »

TM3P878

Hei folkens,

Kan noen si noe om hva som er best for batteriet ift lading. Bør man «alltid» plugge den i eller lade så sjelden som mulig? Har sperret min på 81%, så lader aldri batteriet mer enn det til vanlig, men lønner det seg, eventuelt ikke lønner det seg å alltid koble i laderen?

Mener å ha lest et sted at den nør stå i, men ikke sikker.

Hva tenker dere om dette?

Vegard_br

Er også litt usikker på hvor ofte det er lurt å plugge inn, men da mest i forhold til strømpriser.
Om jeg skal plugge i hver eneste ettermiddag betyr det at jeg betaler for strøm når den er høyest, men om jeg setter ladinga til å starte rundt 02:00, er batteriet iskaldt. Det betyr vel at det ikke lønner seg å "nattlade" for kortere perioder nå på vinteren kanskje?
Noen som har noe hard research på dette?

Sorry for å kuppe tråden din litt, men var såpass like spørsmål at jeg tenker vi kanskje får samme svar ;)

tornaldo

Hvis du bruker bilen daglig, så vil ikke temperaturen bli så lav at det er en fordel å starte kl 1700, i stede for kl 0200. Så fremt vi snakker om saktelading hjemme. Med mindre det er helt sinnsykt kaldt da, og batteriet har veldig mange minusgrader. Men det vil jo uansett ikke skje hvis den er i daglig bruk.

Når det gjelder hvilken % SOC batteriet bør være, så er hovedregelen at man ikke bør stå med for høy, eller for lav. Så holder man seg i regionen ca 30-80%, så er man veldig safe i det daglige. Rundt 50% er vel det absolutt ideelle, men trolig ingen praktisk opplevd forskjell.

Kommer du hjem med 60% batteri, så er det kun av praktiske hensyn du bør lade til f.eks 80%, mtp neste dags kjøring. Batteriet i seg selv har det like fint eller bedre på 60%, uten å være tilkoblet lader, kontra lading opp til 80%.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Kommer jo veldig an på hvor mye man kjører, og om det er sommer eller vinter, og hvor stor prisforskjell det er på strømmen dag og natt.

Jeg pleide å lade bilen til 70% om natta, og så sette den ned til 50% og plugge i når jeg parkerte. Når SOC kom under 50% satte jeg den opp igjen til 70% og ladet om natta.

Slik går all vampire drain og oppvarming fra nettet, og man trenger ikke varme opp batteriet for lading så ofte.

Men som sagt, hva som funker kommer jo an på veldig mange parametre. Er det stor forskjell på strømpriser og varmt i været er det nok helt sikkert en fordel å lade om natta. Er det bikkjekaldt og små forskjeller i strømprisen, sannsynligvis lurt å lade med en gang...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Jeg bruker i hvert fall mye strøm til oppvarming av batteriet ved lading nå i kulda. Gikk iht Teslafi 7kwh i ladetap i natt fra 19-80% på 4kw. Når jeg lader på stikk nå om dagen er det så vidt det renner noen elektroner forbi varmeren.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tom

#5
Sitat fra: Vegard_br på søndag 17. januar 2021, klokken 06:32
Er også litt usikker på hvor ofte det er lurt å plugge inn, men da mest i forhold til strømpriser.
Om jeg skal plugge i hver eneste ettermiddag betyr det at jeg betaler for strøm når den er høyest, men om jeg setter ladinga til å starte rundt 02:00, er batteriet iskaldt. Det betyr vel at det ikke lønner seg å "nattlade" for kortere perioder nå på vinteren kanskje?
Noen som har noe hard research på dette?

Sorry for å kuppe tråden din litt, men var såpass like spørsmål at jeg tenker vi kanskje får samme svar ;)
Du varmer opp batteriet uansett om du er plugget inn eller ikke(når du starter å kjøre varmes batteriet for å få regen.) så det beste er nok å plugge inn og starte ladinga på natta.

Mondeo

Sitat fra: Tom på søndag 17. januar 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Vegard_br på søndag 17. januar 2021, klokken 06:32
Er også litt usikker på hvor ofte det er lurt å plugge inn, men da mest i forhold til strømpriser.
Om jeg skal plugge i hver eneste ettermiddag betyr det at jeg betaler for strøm når den er høyest, men om jeg setter ladinga til å starte rundt 02:00, er batteriet iskaldt. Det betyr vel at det ikke lønner seg å "nattlade" for kortere perioder nå på vinteren kanskje?
Noen som har noe hard research på dette?

Sorry for å kuppe tråden din litt, men var såpass like spørsmål at jeg tenker vi kanskje får samme svar ;)
Du varmer opp batteriet uansett om du er plugget inn eller ikke(når du starter å kjøre varmes batteriet for å få regen.) så det beste er nok å plugge inn og starte ladinga på natta.

Varmer bare batteriet når man forvarmer bilen. Når man kjører varmes det opp av motorenes spillvarme.

Plugg i rett etter man har kjørt så får man benyttet det allerede oppvarma batteriet.
Men om man ikke trenger rekkevidden så burde man vel egentli ikke lade mere enn 70%. Er vel derifra og opp at batteriet begynner å få litt vondt. Men uansett så vil det vare bilens levetid så ikke noe man burde tenke så mye på.

Handyman

Sitat fra: Mondeo på søndag 17. januar 2021, klokken 13:33
Men om man ikke trenger rekkevidden så burde man vel egentli ikke lade mere enn 70%. Er vel derifra og opp at batteriet begynner å få litt vondt. Men uansett så vil det vare bilens levetid så ikke noe man burde tenke så mye på.
Kommer an på hva slags batteri man har. Tesla anbefaler 90% daglig på TM3, men det skader absolutt ikke å stoppe før det, bare det ikke er LFP (CATL-batteri), da skal man lade til 100% regelmessig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dejavu

Sitat fra: TM3P878 på søndag 17. januar 2021, klokken 00:44
Hei folkens,

Kan noen si noe om hva som er best for batteriet ift lading. Bør man «alltid» plugge den i eller lade så sjelden som mulig? Har sperret min på 81%, så lader aldri batteriet mer enn det til vanlig, men lønner det seg, eventuelt ikke lønner det seg å alltid koble i laderen?

Mener å ha lest et sted at den nør stå i, men ikke sikker.

Hva tenker dere om dette?

På side 178 i det som heter "eierhåndbok" kan man lese at Tesla anbefaler alltid å ha å ha mod.3 tilkoblet,når den ikke er i bruk. Der gjør jeg, og overlater til Tibber å velge tidspunkt for lading. Jeg starter hver morgen med 82% batteri.

Har kjørt min mod 3 ca 600 km på 2 uker, og ladet for 72 kroner. Jeg ler høyt hver gang jeg passerer den bensinstasjonen jeg stoppet på to ganger i mnd,og som avkrevde meg ca 1800+mnd, for å holde BMW rekkesekser fornøyd..  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mod.3,2021,AWD,HF

model3pw

Ser personlig ikke problemet om å lade (gratis) på «super»lader ofte heller. På kaldt batteri om man lader daglig for den sags skyld mellom 50% og 80% trekker den ikke mer enn ca 35 kW...

o.b.lix

Sitat fra: TM3P878 på søndag 17. januar 2021, klokken 00:44
Hei folkens,

Kan noen si noe om hva som er best for batteriet ift lading.

Det som er viktigst, er at du holder batteri mellom 20-90% i hverdagen. Er det høyere eller lavere, bør det være midlertidig, og ikke hver dag.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

DoD har svært stor betydning. Lavere gir høyerer cycle life. Dermed lønner det seg å lade litt ofte enn sjelden og mye.

I industrielle applikasjoner bruker de fleste å legge seg på 60%, ofte 20-80% på NMC som gir en god balanse mellom ytelse og levetid, mens på LFP som har høyere cycle life legger man seg gjerne på 70%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA