Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilkoblet lader 10 amp.etter fulladet batteri.

Startet av femail, lørdag 16. januar 2021, klokken 10:44

« forrige - neste »

femail

Kanskje et litt amatørmessig spørsmål, men kan noe si meg om det spiller noen rolle om lader (10amp dedikert saktelader)er tilkoblet bilen etter oppnådd 100% f.eks i minus 10-15 på hytta .Positivt ,negativt eller spiller ingen rolle??

TB

Så snart batteri er ladet opp sender bil beskjed til ladekabel / ladeboksen om at det ikke kreves strøm. Da kobler rele ut og kabel til bilen vil ikke være uten spenning. Det står da bare spenning frem til rele i ladekabel / ladeboksen. Kabel inn i bilen er strømløs. Dette er laget med tanke på sikkerhet, berøring, brann osv.

Noen biler (blant annet alle Kia modeller?) krever at ladekabel står i om en skal benytte forvarming. Da vil bilen signalisere den trenger strøm, og ladekabel / boks vil gi strøm til forvarmingen starter.

Det betyr - skal du benytte forvarming må ladekabelen stå i. Ellers har det lite å bety.
Er det varslet torden er kan det på generelt grunnlag være smart å ta ut alle slags kabler / kontakter for å unngå skade.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA