Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innkalling til kjøretøykontroll (ikke EU-kontroll)

Startet av geirci2, fredag 15. januar 2021, klokken 02:15

« forrige - neste »

tornaldo

Mørke ruter foran b-stolpe minner litt om å bruke solbriller inne på 14 års diskoen, i den tro at det er veldig tøft, en tanke de aller fleste vokser fra relativt raskt. Her jeg bor (Øst for Oslo sentrum), så er mørke ruter foran b-stolpen stort sett assosiert med enkelte grupper. (Tror også de er mest interessert i å være utenfor rekkevidden til lovens lange arm)

Men jeg ser du antyder at du kanskje har en øyesykdom, og derfor må ha mørke ruter. Det virker jo veldig slitsomt. Når jeg nå tenker over det, forklarer det vel også hvorfor noen brukte solbriller på diskoen.

Dæven, her har jeg i alle år trodd de bare skulle tøffe seg, men så var de egentlig ekstremt ømfintlige for lys. 8)

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Oddaa

Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:08
Men jeg ser du antyder at du kanskje har en øyesykdom, og derfor må ha mørke ruter. Det virker jo veldig slitsomt. Når jeg nå tenker over det, forklarer det vel også hvorfor noen brukte solbriller på diskoen.
Og da er det jo bare å dra og legge frem legeattesten, trenger ikke å ta av filmen og legge på ny etterpå slik TS planlegger. Mye enklere og rimeligere vil jeg tro ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Electric cars in Norway

#32
Geirci2 :+1: :+1: håper alt ordner seg for deg hos :police: :police: :police: :police: neida, mente vegvesen,  mente ikke politi.

Det er ikke lovlig å ha noen som helst toning på vinduer foran B stolpen.

Ja, jeg vet, det kjører jo mange tonede sideruter foran B-stolpen her i Norge.

Mulig det kun gjelder toning originalt fra fabrikk da, dvs importbiler her i Norge.

Det er ikke lov med noen som helst form for påklistret eller -sprøytet film/toning på sideruter foran eller frontrute.

Spørsmål er om man kan tone rutene i andre land, TÜV-godkjent, og få det registrert og godkjent her i Norge :+1: :+1: jeg vet ikke.

Geirci2, har du sett i Kjøretøyforskriften om det med vinduer. Alt står der.
Se dette unntaket fra § 31-3.Vindu på bil som viser til billeverandandør i pkt 2 foran, § 31-2.

Jeg legger ved noen bilder.

Faktisk legger jeg ved alt for mange bilder :+1: :+1:

Men sa er det lettere for oss å diskutere det som står på bildene :+1: :+1:  neida ;D ;D  joda ;D neida ;D :D

trykkertor

Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:08
Men jeg ser du antyder at du kanskje har en øyesykdom, og derfor må ha mørke ruter. Det virker jo veldig slitsomt. Når jeg nå tenker over det, forklarer det vel også hvorfor noen brukte solbriller på diskoen.
Hehe.....ler godt her hjemme nå. Dagens kommenar for min del, og det er knapt lunsj.

Sitat fra: Oddaa på lørdag 16. januar 2021, klokken 09:44
Og da er det jo bare å dra og legge frem legeattesten, trenger ikke å ta av filmen og legge på ny etterpå slik TS planlegger. Mye enklere og rimeligere vil jeg tro ;-)
Ooooops! Busted.
Er det det vi kaller å "Be for sin syke mor", når en drar frem andre folks helseutfordringer for å benytte seg av noen muligheter selv(?)

For min del kan jeg bare si at det å kunne se hodet og i mange tilfeller blikket til andre bilførere i trafikken gjør det langt smidigere, lettere og tryggere å ferdes. Da kan jeg få en bekreftelse på om fører har sett meg. Dette gjelder veldig ofte i vikepliktssituasjoner hvor den føreren har vikeplikt for meg.
Har full forståelse for hvorfor denne regelen finnes, og synes den skal håndheves også. Det handler om trygghet i trafikken.

Kjettern

Litt soting foran burde være lov. Skal selv sote vinduer bak og ta baklyktene også! Sikkert ikke lov med baklykter, men ser bra ut 😁
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Handyman

Sitat fra: Kjettern på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:39
Litt soting foran burde være lov. Skal selv sote vinduer bak og ta baklyktene også! Sikkert ikke lov med baklykter, men ser bra ut 😁
Original toning av glass er lov så lenge de tilfredsstiller nevnte krav. Hvordan skal Biltilsyn og Politi langs veien kunne sjekke om uoriginal solfilm tilfredsstiller kravene. Det vil være omtrent umulig å håndtere.
Det er mye enklere å administrere at det som ikke er originalt foran B-stolpen ikke er lov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Man får vel fort forsikringsavkortning og eventuelt skyld i trafikkuhell/brudd på veitrafikkloven, når man har gjort ulovlige modifikasjoner med kjøretøyet, som kan ha påvirket sikt etc. Det ville vært det første jeg påpekte, hvis mulig.

Så for de som muligens lider av overfølsomhet for sollys, i kombinasjon med dårlig sikt ut av sidevinduet, er det jo risikosport.  :police:
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Spinner

#37
Sitat fra: Handyman på fredag 15. januar 2021, klokken 16:19
Er det ikke biler som kommer originalt med sotede sidevinduer foran?
Taycan gjør det :+1:

Contango

@geirci2 - kan jeg foreslå at du stenger tråden? Den har for lengst utspilt sin relevans. For de som har solfilm som et viktig sikkerhetstema foreslår at jeg dere åpner en egen tråd i den generelle delen av elbilforum. Er sikkert mange som ikke har Tesla som også vil være med i jakten på lovbrytere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Contango på lørdag 16. januar 2021, klokken 19:05
@geirci2 - kan jeg foreslå at du stenger tråden? Den har for lengst utspilt sin relevans.

Contango  :-1: :-1: uenig. Dette synes jeg er viktig for flere. La oss holde på, da vel :+1: :+1:


Handyman

Sitat fra: Spinner på lørdag 16. januar 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Handyman på fredag 15. januar 2021, klokken 16:19
Er det ikke biler som kommer originalt med sotede sidevinduer foran?
Taycan gjør det :+1:
Takk, det ser ut til å være selve filmen mellom glassene som er tonet. Stemmer det?
Tviler på at noen biler kommer med solfilm originalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spinner

Sitat fra: Handyman på lørdag 16. januar 2021, klokken 21:55Takk, det ser ut til å være selve filmen mellom glassene som er tonet. Stemmer det?
Tviler på at noen biler kommer med solfilm originalt.
Stemmer, ikke noen film på utsiden av selve glasset. Usikker på om dette bare er på støyisolerende dobbeltglass eller om alle Taycan modeller har det.

RJK

Sitat fra: Skjøteledning på fredag 15. januar 2021, klokken 16:27
Bodde noen år i Dubai og der var det forskjellige regler for lokale og vi som utenlandske « slaver».
Husker de lokale hadde så mørke ruter fremme at de måtte heise ned sidevinduet de gangene de gadd å kikke ut før de svingte inn på en hovedvei, ellers så hadde de ikke sett noe som helst. Fantastisk.


I endel land nært ekvator er dette fullt lovlig, fordi sola kan gjøre det drepende varmt inni biler selv om de har på all kjøling som bilen klarer å levere, og det sterke sollyset gjør at utsikt ikke er noe stort problem. Ikke før man kommer til tiden solen går ned og det blir mørkt.


Vi kjører jo rundt med solbriller på om sommeren, så vi får jo samme effekten av det, bortsett fra det å holde varmen ute, men her blir det sjeldent så varmt at bilene ikke klarer å holde temperaturen nede når de kjøres med kaldluft eller AC stilt korrekt.


Selv vært noen ganger i Filippinene, og der var det svært vanlig. Men mulig de har noen regler om hvor mørke frontruta har lov å være. Det sjekket jeg ikke opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Det er nok en utbredt misforståelse at det kreves mørke glass for å stoppe varme.
Moderne varmedempende glass slipper gjennom nesten like mye lys som vanlig glass, og stopper likevel mye varme. Selv har jeg vinduer i boligen som slipper gjennom 71% lys og kun 30% varme. Man må vite om det for å se forskjellen mellom de varmedempende og vanlige vinduene.  Vanlige termovinduer slipper kun gjennom 78% lys, og ikke 100% som mange tror. Å stå i sola bak et varmedempet vindu er som å stå i skyggen sammenliknet med vanlig vindu.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA