Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Optimalt batteri døgnet rundt

Startet av mariusse, torsdag 14. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

mariusse

Jeg funderer litt - om man sette departure time minst tre timer i forveien og er tilkoblet lader så skal batteriet varmes opp/kjøles ned til optimal temp.

I app har man mulighet for å sette tre stk depature times såvidt jeg kan se. Er det noen som har delt døgnet på tre og fordelt departure times for å ha så optimal temp på batteriet som mulig døgnet rundt? Jeg har ingen fast avreise i disse korona-tider, og kjører ei heller langt, men lurer på om kanskje batteriet hadde hatt godt av det uansett? Jeg kjører daglig, ofte bare korte turer i butikken ol.

En liten positiv greie ved tanken er at effekten sannsynligvis ikke strupes i det minste. Har merket meg at en god del prikker på Power er borte når bilen har stått i minusgrader over natta.

Det er sikkert ikke likt for alle heller. De av dere som har innendørs garasje trenger kanskje ikke tenke så mye på det, og for folk som betaler for strømmen selv er det kanskje heller ikke optimalt. Men, jeg betaler fast sum i måneden for strøm så kunne kanskje flottet meg.

Noen tanker?

Orbit

Dersom bilen har varmet opp til avgangstid to ganger og likevel ikke ble brukt, så deaktiveres funksjonen til du har tatt neste tur. Dette er ment som en beskyttelse dersom du har satt på timer, men så reiser bort eller lignende, spesielt dersom du ikke er tilkoblet lader.

Jeg vet ikke om denne grensen er for hver timer, slik at du med ditt oppsett likevel får varming så lenge du kjører minst hver tredje dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

#2
Hvorfor ikke sette avgangstid på appen til et tidspunkt tidlig på dagen. Bruker du ikke dette, er det vel mulig å endre starttidspunktet før klimatiseringen er gjort, og sende endring på starttidspunkt til bilen kanskje en time eller to frem. Osv. osv. Poenget er å ikke la klimatiseringen fullføres før du drar. DA er du fremdeles på den 1.ste klimatiseringen hele dagen. Batteriet starter oppvarming 3 timer før og vil holde godt på temperaturen. Er batteriet under 10 grader og bilen fulladet settes strøm på varmeelementet, når tilkoblet nettet.
Jeg har ikke prøvd selv, men du kan jo gjøre et forsøk?

Klykken

Høres unektelig klønete og tungvint ut. Kjør heller vanlig "klimatisering" en halvtime før du drar hvis du ikke har fast avreisetid. Batteriet blir "varmt nok" etter hvert likevel, hilsen i3-eier i snart 7 år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på fredag 15. januar 2021, klokken 08:40
Høres unektelig klønete og tungvint ut. Kjør heller vanlig "klimatisering" en halvtime før du drar hvis du ikke har fast avreisetid. Batteriet blir "varmt nok" etter hvert likevel, hilsen i3-eier i snart 7 år.
Enig, men er det -10 ute, så er det kanskje greit å la batteriet forvarme en time eller to og så korrigere starttiden  for å gi batteriet mer varme. Skal man ut tidligere, så avbryter man det hele og kjører klimatiser straks for å få varm bil til impuls kjøringen. Litt klønete, men virker appen, så går det jo rimelig kjapt?

Samco

Kjører klima kun 15min før jeg drar. Morgen/ettermiddag

moonbuggy

Sitat fra: Samco på fredag 15. januar 2021, klokken 14:43
Kjører klima kun 15min før jeg drar. Morgen/ettermiddag
Greit nok om:
1. Temperaturen i batteriet er grei.
2. Du hverken trenger ekstra rekkevidde eller ytelse.
Ellers tilkoblet strøm, står bilen kaldere enn 4-5 grader, er det greit å sette starttidspunkt i god tid for sette igang varming av batteri.

moonbuggy

Testet litt igår med batteri på 2 grader, utetemperatur -1. Batteri 88%. Koblet til og satte avgangstid 3.5 timer fram. Avbrøt etter 1.5 time. Null oppvarming av batteri, fremdeles 2 grader. Konklusjon: Bbatteriet må nå 100% lading med god margin, ellers starter ikke oppvarming av batteri. Utrolig kjipt av BMW å ikke gjøre relativt enkle inngrep i software for å gi mange av oss med 120ah utgaver som ikke trenger 100% lading hele tiden, men som gjerne skulle gitt batteriet litt bedre arbeidstemperatur om vinteren...

mariusse

Sitat fra: moonbuggy på søndag 17. januar 2021, klokken 16:22
Testet litt igår med batteri på 2 grader, utetemperatur -1. Batteri 88%. Koblet til og satte avgangstid 3.5 timer fram. Avbrøt etter 1.5 time. Null oppvarming av batteri, fremdeles 2 grader. Konklusjon: Bbatteriet må nå 100% lading med god margin, ellers starter ikke oppvarming av batteri. Utrolig kjipt av BMW å ikke gjøre relativt enkle inngrep i software for å gi mange av oss med 120ah utgaver som ikke trenger 100% lading hele tiden, men som gjerne skulle gitt batteriet litt bedre arbeidstemperatur om vinteren...
Interessant. Gir kanskje litt mening å ikke aktivt varme opp batteriene mens de lader og varmer seg opp selv. Kjekt å vite i alle fall!

moonbuggy

Sitat fra: mariusse på søndag 17. januar 2021, klokken 18:15
Interessant. Gir kanskje litt mening å ikke aktivt varme opp batteriene mens de lader og varmer seg opp selv. Kjekt å vite i alle fall!
Jeg tror heller at dette henger igjen fra 60ah. Der var rekkevidde så viktig, at BMW alltid prioriterte 100% lading av batteriet foran alt annet. Mange nå har ønsket muligheter for å sette starttid, optimalisere batteriet og klimatisere, uten å lade nødvendigvis å lade batteriet mer enn nødvendig. Men, nei, BMW har bare beholdt opprinnelig oppsett fra starten. Plugger man inn, så skal batteriet  på død og liv opp til 100%. Selv vindu for lading kjøres over, dersom bilen ikke rekker å fullades i perioden når starttid er satt. Helt bak mål...

1317142119

Helt bak mål er det vel ikke. Bilen skal være 100% oppladet, i følge BMW.  Det skal være enkelt. Setter du lading til å fungere kun i et gitt tidsrom og bilen ikke fulladet, så ville det skapt vesentlig mer støy enn at bilen starter lading litt før. Brukervennlighet triumfer enkeltindividet særinteresser.

Velger man selv å ignorere de rådene, så får man stå der med "manglende" egenskaper da ...

moonbuggy

Sitat fra: 1317142119 på mandag 18. januar 2021, klokken 08:02
Helt bak mål er det vel ikke. Bilen skal være 100% oppladet, i følge BMW.  Det skal være enkelt. Setter du lading til å fungere kun i et gitt tidsrom og bilen ikke fulladet, så ville det skapt vesentlig mer støy enn at bilen starter lading litt før. Brukervennlighet triumfer enkeltindividet særinteresser.

Velger man selv å ignorere de rådene, så får man stå der med "manglende" egenskaper da ...
Nei, brukervennlighet ville vært å lytte til brukerne og gitt oss valgene mange har etterspurt. BMW har videreført i3 fra 2013 gjennom 2 oppdateringer med minimale brukerendringer.
Det er greit med "råd", men råd vil være å gi en advarsel om bilen ikke lades til satt ladenivå med angitt ladevindu. Da kunne bruker velge, utvide vindu for mer lading, eller la være. Slik det nå er, overstyrer BMW ladevinduet til svært manges frustrasjon. Særlig i land hvor strømtariffer gjør ladetider svært viktige. I kommentarspalter kan du se hvilke krumspring man må ty til for å hindre BMWs overstyring.

Klykken

Kanskje best å styre dette via selve laderen i så måte, og ikke bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA