Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

Carboy

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Carboy på fredag 22. januar 2021, klokken 12:21
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt føre i byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.

Sant nok, men det finnes kjøretøy som løser også disse utfordringene. Sjekk ut feks Triggo:


https://youtu.be/t0Gf960fJWM

En annen ting å huske på er at Norge er er av de tryggeste stedene å kjøre slike kjøretøy. Med under 20 motorsyklister drept i trafikken/år er det mer sannsynlig å bli lottomillionær enn drept i en trafikkulykke

Ref: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/historisk-lave-dodstall-pa-norske-veier-i-2020


Så har vi dette med stil. For meg er det å kjøre bil det samme som å kle på seg klærne man går i. Jeg er ikke spesieit jålete egentlig, men jeg kan ikke kjøre rundt i en sånn sak og føle meg vel. Jeg har sans for pene ting, estetikk og god komfort. Og for meg er det stilig. Å gå i behagelige klær som ser bra ut er hyggelig. Det samme med en flott bil, det å kjøre en lekker stilig bil er en gode man skal inne seg. Jeg vil ikke ofre det, da holder jeg meg heller borte fra den byen som ikke vil ha meg der.
Det finnes mange fine elbiler og annet der ute. De som ønsker må få velge det, mens de som vil velge noe annet kan gjøre det.
Kollektivfeltet bør uansett handle om samkjøring, enten i form av taxi, kollektivtrafikk eller biler. Tenker man bør ha monst 3 pers eller to personer i 2-seter for å få kjøre i kollektivfeltet. En smart ide fremfor å fryse ut bilene.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

trykkertor

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2021, klokken 15:41
Enig. Og at den kan gjøres smalere for å filtrere trafikken er også et stort pluss. Da tar den i praksis null plass.
Da er vi avhengige av medtrafikanter sin goodwill.
Etter 27+ år som motorsyklist i Norge, merker jeg stadig flere og flere som bevisst hindrer filtrering. Om det da kommer en liten bil imellom og ikke en mc, tror jeg enda flere vil bli misunnelig og legge seg mot midtstripen.

elektrolux

Ser den. Blir omtrent som velviljen gamle Think Classic førere nøt godt av ble erstattet av motvilje da Tesla S dukket opp.

De aller fleste hjelper motorsyklister forbi, og at noen tilsynelatende ser ut som de forsøker å hindre filtrering er ofte et resultat av at bilen drifter ubevist i den retningen du ser.

Uansett er det aldri problem å komme forbi selv om det kan smelle i speilene på enkelte høye SUV og varebiler som har speil i samme høyde som motorsykkelen sine speil. Dette er heldigvis helt udramatisk da speilene gir etter og en ser alltid at føreren av nevnte kjøretøy gir bedre plass til etterfølgelgende motorsyklister. ;)

Merker godt at med våren og flere 2 hjulinger på veiene, så øker også bevisstheten om disse, og bilistene tilrettelegger bedre for filtrering. Dermed kommer alle raskere fram dit de skal.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Carboy på lørdag 23. januar 2021, klokken 18:04
Så har vi dette med stil. For meg er det å kjøre bil det samme som å kle på seg klærne man går i. Jeg er ikke spesieit jålete egentlig, men jeg kan ikke kjøre rundt i en sånn sak og føle meg vel. Jeg har sans for pene ting, estetikk og god komfort. Og for meg er det stilig. Å gå i behagelige klær som ser bra ut er hyggelig. Det samme med en flott bil, det å kjøre en lekker stilig bil er en gode man skal inne seg. Jeg vil ikke ofre det, da holder jeg meg heller borte fra den byen som ikke vil ha meg der.
Det finnes mange fine elbiler og annet der ute. De som ønsker må få velge det, mens de som vil velge noe annet kan gjøre det.

De aller aller fleste er opptatt av signalene en sender andre med sitt valg av klær og kjøretøy.

Ikke minst gjelder dette motorsyklister. Noengang sett en Harley syklist uten tilhørende antrekk?

Tror mange, meg inkludert føler oss ekstra vell når vi kan utstråle måtehold og nøysomhet til tross for at garasjen er full av både Tesla og Merce og annet snacks. Andre ganger er det deilig å ta fram et av disse og tilhørende antrekk for en annen følelse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2021, klokken 11:05
En annen ting å huske på er at Norge er er av de tryggeste stedene å kjøre slike kjøretøy. Med under 20 motorsyklister drept i trafikken/år er det mer sannsynlig å bli lottomillionær enn drept i en trafikkulykke
Dødsulykker er nå en ting. Det er ganske mange flere alvorlige ulykker som ikke ender i dødsfall som du ikke har lyst å bli utsatt for. Det kan være lurt å ha i bakhodet.

Ferdes du på vei som tohjuling, motorisert eller ikke, er du vesenetlig mere utsatt for alvorlige skader enn i bil. Kan selvfølgelig reduseres noe med passiv kjørestil, men mange situasjoner er utenfor din kontroll.

Har 300000km på MC og 40000km på sykkel, men har i all hovedsak sluttet å bevege meg på landevei i Norge på 2 hjul grunnet den fiendtlige holdningen til bilister her. Føler meg mye tryggere i land som f.eks Italia, som i utgangspunktet har en mye mere aktiv kjørestil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#95
Synd for deg. Har selv kjørt sykkel i 42år og ikke skadet annet enn et knust armbåndsur og en liten knekk på selvtilliten da BMW bokseren ikke kunne legges lengre ned og begynte å skli på sylinder toppen helt til hjulene plutselig fikk nytt veigrep og sykkelen flippet over motsatt vei og kastet meg opp i luften.

Husker jeg smilte unnskyldende til motkommende bil som heldigvis stoppet opp. Havnet under den, og kom meg opp og avgårde før Politiet kom for å kassere inn penger for stuntet.

Oppdaget forresten at sykkelen jeg nesten kjøpte i 2015 fremdeles kan kjøpes. Den gangen mistet jeg offshore jobben og Peraves holdt på å gå konkurs så det ble med drømmen. Kanskje vi endelig tar steget og spanderer på oss en #bomfrie firma MC

https://www.peravescz.com/electric-version/

Må bare undersøke om reglene for privat bruk av firma MC er like rigide som for firma bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carboy

Variasjon og mangfold fryder. La alle kjøre der de vil når de vil. Og evt betale avgifter ut fra utslipp. Forby? Det er ikke riktig.
F eks på min Jaguar er det vel trolig betalt noe rundt 700.000kr i engangsavgifter på ved nykjøp som elbilene slipper. Den sier byregjeringen at ikke skal få kjøre i indre sentrum. Altså skal man betale engangsavgifter, men ikke få kjøre dit en bil har lov å kjøre. Betyr det at kan bør få igjen noe av avgiftene?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

kodax

Sitat fra: Carboy på mandag 25. januar 2021, klokken 21:37
La alle kjøre der de vil når de vil. Og evt betale avgifter ut fra utslipp.
Litt omskrevet:
"La alle gjøre det de vil når de vil. Og evt betale ut i fra hvor mye de skader andre."
Selv om andre skades av det man gjør, så er det altså ok så lenge man betaler nok?
Mener du det også burde være slik i andre deler av samfunnet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tjomsas

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. januar 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Carboy på mandag 25. januar 2021, klokken 21:37
La alle kjøre der de vil når de vil. Og evt betale avgifter ut fra utslipp.
Litt omskrevet:
"La alle gjøre det de vil når de vil. Og evt betale ut i fra hvor mye de skader andre."
Selv om andre skades av det man gjør, så er det altså ok så lenge man betaler nok?
Mener du det også burde være slik i andre deler av samfunnet?

+1

Avgiftene er det ikke for å straffe folk, de er der for å styre atferd som kan ha negativ innvirkning. Det er ikke for å hindre deg å utøve din hobby, men til det beste for samfunnet og fellesskapet. Her tror jeg mange av oss er grunnleggende uenige, så det er vanskelig å komme til noen slags enighet, men at partikler, gasser o.l har en negativ effekt på folks helse er det vel ingen tvil om, håper jeg?

Ingeniøren

og nå må du stå opp enda tidligere - krav til passasjer i kollektivfeltet i Oslo kl. 06-09, mot 07-09 før... >:(

https://www.elbil24.no/nyheter/flere-elbiler-ut-av-kollektivfeltet/73963071
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Vet ikke hvor jeg leste det, men trodde Oslo allerede hadde satt krav om minst en passasjer for å kjøre i kollektivfelt i hele byen (ikke bare innfartsveiene), ikke begrenset i tid.

Har jeg da bare lest feil, og at det kun gjaldt i timer med tidsbegrensning, altså i tidsrommene 7-9 og 14-18 15-17? Og nå er det 6-9 og 14-18?

EDIT: Og i artikkelen, så står det at det kun gjelder riks og europaveier? Så på f.eks. Ring 2 og 3 er det ikke slike begrensninger?

EDIT2: Blander litt med rushtid-tidspunktene i bomringen
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

_OE_


Øyvind.h

Topp. Bedre at tidene og kravene skjerpes, så kan tilgangen beholdes en stund til :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:41
Vet ikke hvor jeg leste det, men trodde Oslo allerede hadde satt krav om minst en passasjer for å kjøre i kollektivfelt i hele byen (ikke bare innfartsveiene), ikke begrenset i tid.

Har jeg da bare lest feil, og at det kun gjaldt i timer med tidsbegrensning, altså i tidsrommene 7-9 og 14-18 15-17? Og nå er det 6-9 og 14-18?

EDIT: Og i artikkelen, så står det at det kun gjelder riks og europaveier? Så på f.eks. Ring 2 og 3 er det ikke slike begrensninger?

EDIT2: Blander litt med rushtid-tidspunktene i bomringen
Svarer meg selv her, så siste nyhet er vel egentlig bare å fullføre reglementet for riksveg og europavei i Oslo-området, mens for resten av Oslo så er det i realiteten passasjerkrav for elbiler i kollektivfeltet på alle kommunale veier og fylkesveier.

Står endel om bl.a. dette her:

https://elbil.no/kollektivfelt-fra-i-dag-skjer-det-endringer-for-elbilister-i-oslo/

Digresjon: siden Oslo Fylke bare består av en kommune, så er vel alle kommunale veier i Oslo også fylkesveier. Men hva det har slags praktisk forskjell er jeg jammen ikke sikker på.
;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Jeg kjører E18 og der har det vært mikroskilt som beskriver dette fra rundt Sandvika og innover. Å starte dette forbudet allerede kl 6 betyr vel i praksis forbud i kollektiv om du er færre enn en...

Blir vel hjemmekontor til 9 da....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA