Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

Ingeniøren

#75
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:34
Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

Det største problemet er vel at folk bruker bil og ikke reiser kollektivt?

Er det så rart da - for egen del vil da reisen ta tre ganger så lang tid og jeg blir sittende som sild i tønne med muligheter for å få all verdens sykdommer...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carboy

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:34
Har da mye mer sansen for at alle biler som var tilnærmet fulle (3+) kunne ha tilgang. Det hadde bidratt til mer effektiv trafikkavvikling. Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

Helt enig. At man forbeholdt kollektivfeltet til de med full bil. Evt minimum fullsatt bil (2 setere enten det er type smart for two eller Mercedes SL) eller minst 3 personer i biler med mer enn 2 seter. Da ville man fått en mye bedre trafikkavvikling. Utfordringen blir derimot på det å kontrollere dette og bøtlegge de som kjører feil. Kunne vært gjort enkelt med kamera som knipser bilder av alle som kjører i kollektivfeltet og kontrolleres i etterkant.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:34
Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

Det største problemet er vel at folk bruker bil og ikke reiser kollektivt?

Helt feil. Det største problemet er at kollektivtrafikken ikke kommer seg frem. Dersom hver bil har 3 passasjerer er det nesten bedre enn om de tok kollektivt for det avlaster kollektivtrafikken og biltrafikken samtidig.
At folk bruker bil er jo helt naturlig. Er ganske mange, meg selv inkludert som aldri kunne utført jobben kin uten å ha bilen tilgjengelig. Effektivitet og mobilitet er en viktig del av bransjen jeg jobber i.
På en del folk skulle man tro at alle med bil kjører rundt for moroskyld. Noen entusiaster kjører jo rundt for moroskyld også, og det er det ikie noe galt i. Men de fleste kjører rundt fordi de har behov for å komme seg effektivt og behagelig fra A-Bog kanskje rett videre til C.

Det å sitte på en buss eller t-bane er dessuten ganske så ukomfortabelt da du sitter der tett på sammen med masse andre ukjente folk. Ikke alle liker det.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Hvis kollektivtrafikken ikke kommer seg frem så skyldes vel ikke det noe annet enn at de blir hindret av alle bilene? Jeg mener det, og derfor hevder jeg fortsatt at problemet er at folk ikke benytter kolleltivtilbudet. Joda, du kan sikkert hevde at mange må ta egen bil, men de aller fleste må det ikke! Og hvis din bransje er så spesiell så er vel det fodi den er annerledes på en eller annen måte og ikke "regelen", eller trenger du hjelp til å liste opp alle de yrkene hvor man IKKE er avhengig av å være tilgjengelig på telefon før og etter arbeidstid?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: kodax på tirsdag 19. januar 2021, klokken 14:58
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: arthur på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:45
Jeg tror at man også skal stille seg selv f.eks dette !kontrollspørsmålet":

Jeg skal besøke en større by i......land og da ønsker jeg et bysentrum med biltrafikk og mange parkeringsplasser eller jeg ser frem til å oppleve et bilfritt sentrum hvor jeg trygt kan gå rundt i frisk luft og nyte dagen, folkeliv og alle tilbudene som er tilgjengelig.
Det var et usedvanlig svakt "kontrollspørsmål", siden dette ikke er rake motsetninger.

I et sentrum hvor det ikke kjører biler, blir fotgjengere kjørt ned av elsparkesykler og sykler. Ellers er det trikker og busser du må se deg for, så du går ikke glipp av lyskryss, fotgjengeroverganger og tungtrafikk. Kjørt ned blir du mao uansett, fordi det alltid vil være et krav og behov for å bevege seg raskere enn gangfart. Elbilene forurenser ikke den friske luften noe mer enn de tunge bussene og trikkene. Det blir ikke flere tilbud av at bilene kastes ut heller (det settes ikke opp bygninger der veiene var). Og parkeringstilbud løses med parkeringshus.

Man må slutte å se på bilen som en fiende og heller se på hvordan man kan tillate både myke og harde trafikanter å leve i harmoni.
Det var et usedvanlig svakt "svar". Det er jo ingen grunn til at man ikke kan regulere syklister, elsparkesykler osv. Og uansett vil nok de fleste heller bli kjørt over av en sykkel enn en bil.
Så du vil man ikke skal kunne bevege seg med sykler og sparkesykkel der det er bilfri sone? Og at man ikke har noen grunn til å frykte busser og trikker? Jeg tror det er en del her i Oslo som ikke er helt enig med deg ...

PS: jeg foretrekker å ikke bli påkjørt av noe, så jeg står for argumentet om at man må få myke og harde trafikanter til å leve mer i harmoni.

kodax

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 20. januar 2021, klokken 18:38...
Det var et usedvanlig svakt "svar". Det er jo ingen grunn til at man ikke kan regulere syklister, elsparkesykler osv. Og uansett vil nok de fleste heller bli kjørt over av en sykkel enn en bil.
Så du vil man ikke skal kunne bevege seg med sykler og sparkesykkel der det er bilfri sone? Og at man ikke har noen grunn til å frykte busser og trikker? Jeg tror det er en del her i Oslo som ikke er helt enig med deg ...

PS: jeg foretrekker å ikke bli påkjørt av noe, så jeg står for argumentet om at man må få myke og harde trafikanter til å leve mer i harmoni.
[/quote]
Jeg vil at fotgjengere skal slippe å ha syklister der de ferdes, og at det blir mer dedikerte sykkelveier, så ikke syklister trenger å sykle der det er fotgjengere for å unngå å risikere å bli påkjørt av biler. For å få til det i Oslo sentrum, så mener jeg den beste løsningen er å ta noe av bilveiene, dvs mer enveis-kjøring og noe helt bilfritt. Busser og trikker burde også hatt mer dedikerte traseer for å unngå farlige situasjoner og ha god fremkommelighet. De som må ha bil burde prioriteres, og de som ikke må ha bil burde nedprioriteres da jeg anser det å kjøre bil i byen når man ikke er nødt som svært egoistisk ift plassen, støyen, forurensningen, slitasjen og faren sammenlignet med andre framkomstmidler. Det er helt ok at du mener andre momenter er viktigere, men vi er i hevrt fall enige om at det er bedre å ikke bli påkjørt enn det motsatte:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektrolux

#81
Sitat fra: Carboy på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:57
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:34
Det største problemet med trafikkmengden er vel at det kun sitter en person i hver bil.

Det største problemet er vel at folk bruker bil og ikke reiser kollektivt?

Helt feil. Det største problemet er at kollektivtrafikken ikke kommer seg frem.

Hadde flere kjørt 2 og 3 hjulinger slik som i Frankrike kunne vi utnyttet eksisterende veinett mye mer effektivt.

Mitt foretrukne kjøretøy er BMW C-evolution scooter som ikke bare er bomfri, men også omtrent gratis å kjøre med. I tillegg tilbyr den smittefri transport og er nesten immun mot kø. Det betyr både tid og penger spart, som igjen betyr at en kan jobbe mindre, og skape enda mindre kø. :D

Her lastet opp med varer til ventende kunder.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carboy

Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt førei byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 22. januar 2021, klokken 09:26
Mitt foretrukne kjøretøy er BMW C-evolution scooter som ikke bare er bomfri, men også omtrent gratis å kjøre med. I tillegg tilbyr den smittefri transport og er nesten immun mot kø. Det betyr både tid og penger spart, som igjen betyr at en kan jobbe mindre, og skape enda mindre kø. :D

Her lastet opp med varer til ventende kunder.

Kul sak det der ja - skulle ønske vi kunne få flere slike i trafikken.
Som varetransport på ikea,bohus,elkjøp osv..egner den seg kanskje ikke, men småvarer er jo greit - og til persontrafikk i sommervær er det gull - det samme kan sies om elsykler på kortere strekninger.
Men det er jo ikke de som KAN bruke slike farkoster slike forbud rammer - de rammer de som av ulike grunner IKKE kan bruker slike. Dessverre er det mange politikere som ikke ser den siden av saken - men forholder seg kun til sin eget verdensbilde der f.eks en tror mange flere kunne brukt slike farkoster enn det i realiteten kanskje er.  Forøvrig håper og tror jeg at Korona i det minste har ført noe godt med seg - nemlig at mange som pendler ser at det er mange muligheter med hjemmekontor. Personlig er jeg lei pendlingen - skulle gjerne vært den foruten - men det finnes ikke arbeid å oppdrive lokalt - så da må en inn til i storbyen dessverre. Å etablere seg i storbyen er helt uaktuelt - og da håper jeg virkelig at vi som pendler langt kanskje kan få beholde mulighet til hjemmekontor også etter korona.....

elektrolux

#84
Sitat fra: Carboy på fredag 22. januar 2021, klokken 12:21
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt føre i byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.

Sant nok, men det finnes kjøretøy som løser også disse utfordringene. Sjekk ut feks Triggo:

https://youtu.be/t0Gf960fJWM

En annen ting å huske på er at Norge er er av de tryggeste stedene å kjøre slike kjøretøy. Med under 20 motorsyklister drept i trafikken/år er det mer sannsynlig å bli lottomillionær enn drept i en trafikkulykke

Ref: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/historisk-lave-dodstall-pa-norske-veier-i-2020
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodax

Sitat fra: Carboy på fredag 22. januar 2021, klokken 12:21
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt førei byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.
Det er mer komfortabelt å sitte i en bil enn på en sykkel, men med piggdekk går det fint å sykle på is.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: hELgenen på fredag 22. januar 2021, klokken 13:56...
Men det er jo ikke de som KAN bruke slike farkoster slike forbud rammer - de rammer de som av ulike grunner IKKE kan bruker slike. Dessverre er det mange politikere som ikke ser den siden av saken - men forholder seg kun til sin eget verdensbilde der f.eks en tror mange flere kunne brukt slike farkoster enn det i realiteten kanskje er...
Det er også mange politikere som dikter opp historier om at de som rammes er de svakeste i samfunnet som da ikke kan kjøre dit de vil, når realiteten er at disse personene i hovedsak allerede tar kollektivt ;)
At noen rammes urettferdig er jo selvfølgelig helt riktig, og for de som har reelle behov burde man i størst mulig grad finne løsninger, men det betyr altså ikke at man ikke kan innføre generelle regler for å begrense bilbruken.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Carboy på fredag 22. januar 2021, klokken 12:21
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt føre i byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.

Sant nok, men det finnes kjøretøy som løser også disse utfordringene. Sjekk ut feks Triggo:

En annen ting å huske på er at Norge er er av de tryggeste stedene å kjøre slike kjøretøy. Med under 20 motorsyklister drept i trafikken/år er det mer sannsynlig å bli lottomillionær enn drept i en trafikkulykke



Triggo virker veldig interessqant, da den i motsetning til Renault Twizy ser ut til å leveres med relativt skikkelige, tettende dører. Twizy, så vidt jeg har fått med meg, kan leveres med "halve" dører (åpne der vindusruta skal sitte), og er muligens kommet noen "vinduer" eller dører med plexiglass-vinduer, så den muligens kan brukes av de som ønsker lukket kupé.


Det gjør Triggo til en langt mer aktuell helårsekvipasje for våre områder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Enig. Og at den kan gjøres smalere for å filtrere trafikken er også et stort pluss. Da tar den i praksis null plass.

Vurderte selv Twizy, men oppdaget at jeg ble stående å stange i trafikken, så da var det lite hensiktsmessig for mitt bruk der tid er penger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Carboy på fredag 22. januar 2021, klokken 12:21
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt føre i byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.

Sant nok, men det finnes kjøretøy som løser også disse utfordringene. Sjekk ut feks Triggo:

https://youtu.be/t0Gf960fJWM

En annen ting å huske på er at Norge er er av de tryggeste stedene å kjøre slike kjøretøy. Med under 20 motorsyklister drept i trafikken/år er det mer sannsynlig å bli lottomillionær enn drept i en trafikkulykke

Ref: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/historisk-lave-dodstall-pa-norske-veier-i-2020

Forskjellen er nok ikke veldig stor. Hvor mange som spiller lotto vet jeg ikke men anslagsvis 2-2,5 millioner nordmenn kanskje? Det er registrert ca. 350.000 mopeder og motorsykler i Norge, siden noen har flere så er det kanskje 300.000 nordmenn som kjører en slik årlig.

Ca. 1 av 10.000 blir lottomillionær da mens 1 av 15.000 motorsyklister omkommer, eller der omkring.

For min del er ønsket om å unngå dødsulykker mye sterkere enn ønsket om å bli lottomillionær, så jeg kjører verken motorsykkel eller spiller lotto (eller andre pengespill) ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA