Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

Carboy

Sitat fra: dundun på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:48
Jeg tror ikke vi blir enige her. Heldigvis har byens befolkning talt, og det er dette vi vil ha: En by der bilen nedprioriteres.

Du vet hva «bilfri by» betyr?
Det betyr butikkdød der bilene ikke slipper til. Fraflytting og lavere etterspørsel etter boliger der på litt lengre sikt. Folk ønsker ikke bruke byen uten enkel tilgang så lenge det finnes kjøpesentre og andre steder med enkel tilgang. F eks CC-vest og eiendomsskattfrie Bærum. Miljøfokus er viktig, men det går fint an å inkludere bilen i det, hvis ikke dør samfunnets dynamikk, effektivitet og økonomi.
Jeg kjenner mange som ikke tar kollektivt eller som ikke ønsker å sykle overalt, hverken før eller etter korona. De som ønsker en bilfri hovedstad er ultra-egoistiske og tenker ikke langsiktig eller helhetslig og det skjer faktisk til og med delvis en «stille flukt» der folk flytter til nabokommunene.
Så snart står de der alene med grønn t-skjorte, rastafletter som ikke er vasket på lenge, ryggsekk og sparkesykkel fulle av tunge handleposer på styret og baby på magen igjen i «miljø»byen (sin) og skjønner ikke hva som skjedde og hvor alle jobbene ble av.
Bilen er kommet for å bli, og den er en viktig del av folks enklere og mer effektive liv. Stenges den ute så stenges samtidig mange folkegrupper ute.

Fjerning av tilgang kollektivfeltet måtte jo komme, men det er nok også på lengre sikt en effektiv brems for elbilsalget. Husk at det som lokker folk flest til å kjøpe elbil er ikke at det er miljøvennlig, men fordeler og økonomi. Selv er jeg usikker på om jeg trenger elbil i fremtiden dersom fordelene forsvinner, men kommer nok til å ha en elbil ved siden av fossilbilene uansett. At fossile biler stenges ute fra bykjernen betyr lite da man uansett kanskje ikke har noe der inne å gjøre når man ikke er velkommen. Det eneste man oppnår er at håndtverkere får det vanskeligere dersom de har behov for en fossil varebil/lastebil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Problemet for Oslo er vel ikke akkurat at etterspørselen etter boliger er for lav, men for høy!
Nå er vel heller ikke Oslo den første byen i Verden, Europa eller sågar Norden som går inn for et bilfritt sentrum, til glede for mange, så man har også litt erfaringsgrunnlag/kunnskap å hente fra andre byer.
Hva handel i sentrum og handlesenter angår så har jeg over et par tiår kunnet følge utviklingen nøye for to identiske butikker den ene i sentrum av Oslo, et sted mellom Stortinget og Oslo S samt en butikk på et stort handelsentrum like utenfor Oslo så mange av de påstander som fremsettes har IKKE vært målbare hvis man ser på omsetning og resultater.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bolfus

Jeg bor en halvtime utenfor Oslo (med to biler) og er en av dem som kunne tenke meg å flytte inn til et bilfritt Oslo, dersom det hadde blitt noe av.

Magnus Hansen

Sitat fra: Carboy på lørdag 16. januar 2021, klokken 07:32

Du vet hva «bilfri by» betyr?
Det betyr butikkdød der bilene ikke slipper til. Fraflytting og lavere etterspørsel etter boliger der på litt lengre sikt. Folk ønsker ikke bruke byen uten enkel tilgang så lenge det finnes kjøpesentre og andre steder med enkel tilgang. F eks CC-vest og eiendomsskattfrie Bærum. Miljøfokus er viktig, men det går fint an å inkludere bilen i det, hvis ikke dør samfunnets dynamikk, effektivitet og økonomi

Tull og tøys. Byen tømmes ikke selv om det ikke er lov til å kjøre inn til sentrum for å handle. Selv har jeg bodd i Oslo i over 25 år og har kanskje 2-3 ganger kjørt inn til sentrum for å handle. Noen få butikker baserer seg på at folk kjører inn. Det er kjipt for de at de må flytte. Og kanskje huseier må litt ned i leie for å få inn en ny butikk. Ellers blir den bygd om til å cafe eller restaurant. Byen dør ikke av at bilen blir borte. Tvert i mot.

trykkertor

Jeg vet ikke hva som vil skje, men her i Bergen har det i 2020 vært en markant nedgang for butikker og næringsliv i sentrum. Sentrene utenfor sentrum har markant oppgang.
Noe kan være korona, men noe kan også være økte satser for å få med seg bilen inn til sentrum, økte satser på parkering og mye annet.
Som en skrev i kommetarfeltet i Bergens Avisen. "Bompenger, høy parkeringsavgift, og det koster 20,- for å gå på wc."
På bydelssentrene er alt dette gratis.

Fra BergensAvisen:
SitatMens kasseapparatet går varmt i bydelene, er det tynt i rekkene på kjøpesentrene i sentrum
Flere av kjøpesentrene rundt byen opplever handelsrekord i desember. Hos Bergen Storsenter er det nærmest tomt.

Minnes da jeg for 20 år siden skulle oppleve Los Angeles City.
Ble så skuffet. Det var en kontorby for advokater, arkitekter og administrativt. Det var et dødt skall av et bysentrum.
Alt foregikk i områdene rundt.

I desember var dette en ganske så unormalt bilde for Bergen Storsenter. (Kjøpesenter i sentrum.) Her pleide vi å "kjempe" om plass i julemåneden.

arthur


Frikjenner bilfri-politikk for «sentrumsdøden»

– Selvfølgelig har fjerningen av parkeringsplasser og redusert tilgjengelighet til sentrum med bil gjort livet vanskeligere for sentrumshandelen. Men det er mange andre, underliggende årsaker, sier direktør i Virke handel, Harald Andersen til ABC Nyheter.

https://www.abcnyheter.no/penger/makrookonomi/2019/10/26/195620736/frikjenner-bilfri-politikk-for-sentrumsdoden

Som man ser så var dette for 2019 og siden har vi fått en pandemi som bl.a. betyr at langt færre folk tar seg inn til byene, hjemmekontor og stengte skoler, banker osv osv

Tall fra butikk med umiddelbar nærhet til f.eks Oslo S. har vist betydelig redusert omsetning som IKKE har noe med bilfritt sentrum å gjøre, men konsekvenser av pandemien da hele kundegrunnlaget er folk som reiser kollektivt.

En annen ting som man har sett i stadig økende grad er netthandelen som har vist stor økning over mange år. Det er vel også nokså tydelig at folk har brukt mer penger på ting og tang kjøpt i butikk, men da snakker vi møbler, nhvitevarer, byggmarked osv, butikker som vel ikke hverken er, eller var, i særlig grad det som fyllte lokalene i bysentra!


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:23
Jeg vet ikke hva som vil skje, men her i Bergen har det i 2020 vært en markant nedgang for butikker og næringsliv i sentrum. Sentrene utenfor sentrum har markant oppgang.
Noe kan være korona, men noe kan også være økte satser for å få med seg bilen inn til sentrum, økte satser på parkering og mye annet.
Som en skrev i kommetarfeltet i Bergens Avisen. "Bompenger, høy parkeringsavgift, og det koster 20,- for å gå på wc."
På bydelssentrene er alt dette gratis.

Butikkene i sentrum eksisterer i en symbiose med restaurantene, barene og alt det andre. Når mye av dette må stenge er det en klar ulempe for butikkene. Skal man da bare handle, ikke spise og mye annet, får man mange flere butikker konsentrert på en liten flate på kjøpesentrene. Men det forutsetter at man skal handle i de store, vanlige kjedebutikkene da. Selv handler jeg praktisk talt aldri klær på kjøpesenter da butikkene/kjedene jeg bruker ikke ligger i kjøpesentre.

Bergen er en flott by som jeg har vært mye i. Men hver gang irriterer jeg meg over all biltrafikken i sentrum, spesielt i forhold til f.eks Oslo. Så det er bra et det gjøres tiltak for å få den ned. For fotgjengerne er en mest mulig bilfri by absolutt best. Bilen parkerte vi i Bygarasjen når vi kom, der sto den stille til vi dro igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Jeg tror at man også skal stille seg selv f.eks dette !kontrollspørsmålet":

Jeg skal besøke en større by i......land og da ønsker jeg et bysentrum med biltrafikk og mange parkeringsplasser eller jeg ser frem til å oppleve et bilfritt sentrum hvor jeg trygt kan gå rundt i frisk luft og nyte dagen, folkeliv og alle tilbudene som er tilgjengelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PF

Spørsmålet man må stille seg er vel heller hvor stort er sentrum, hvor skal grensen nå for å ikke kunne kjøre bil? Når man f.eks. begynner å utvide med grønland og tøyen så er det en del beboere som vil oppleve problemer med f.eks. parkering, transport av varer med bil osv.
mdg drømmer jo om å ha bilfritt hele oslo kommune, er det ok?

trykkertor

Vi er vel på vei der hvor byen er for bar, restaurant, kultur og opplevelser.
Så drar vi til omkringliggende kjøpesentre for å handle.

Carboy

Sitat fra: trykkertor på lørdag 16. januar 2021, klokken 11:23
Jeg vet ikke hva som vil skje, men her i Bergen har det i 2020 vært en markant nedgang for butikker og næringsliv i sentrum. Sentrene utenfor sentrum har markant oppgang.
Noe kan være korona, men noe kan også være økte satser for å få med seg bilen inn til sentrum, økte satser på parkering og mye annet.
Som en skrev i kommetarfeltet i Bergens Avisen. "Bompenger, høy parkeringsavgift, og det koster 20,- for å gå på wc."
På bydelssentrene er alt dette gratis.


Det samme skjer i Oslo. Mens handelsnæringen i Oslo sentralt har opplevd, leste 20-32% nedgang et sted, så har sentrene i utkanten av Oslo og like utenfor drrimot økt, såvidt jeg husker så jeg 7-20% økning.
CC-vest og Sandvika storsenter har økt mens sentrale by-butikker har sunket. Det kan ha litt med korona å gjøre, at folk heller handler utenfor sentrum om de kan, men det er ikie sikkert. For det koker av folk på sentrene i bærum og utkant-Oslo Vest, nesten beskymringsfullt mtp korona og smittespredning spør du meg.

Vi ser nok en fraflytning fra sentrum og skal Oslo være en miljøby uten biler vlir det helt klart nedgang. Trolig på 30-50% arbeidsplasser og butikker. Det blir en forflytning av hvor biltrafikken går. For allerede per i dag er det mange som tar kollektivt til og fra jobb. Å ta handletur på sykkel eller mens man går er ofte tungvint om man skal handle en del. Enklere da å handle utkant-Oslo med bil. Og etter min mening fortjener de kundene også, da tilretteleggingen for bil er bedre.

Merker jeg handler hos folk med sunn fornuft fremfor overdrevne miljø-symbolske holdninger. Bilen er en av de fremste godene vi mennesker har. Det går an å være opptatt av både miljøet og bilen. Og i tillegg synes jeg det er tullete å forby fossile biler. Dyrere skal det helt klart være, men forbudt? Nei, det er jeg ikke for. Dersom de til slutt utgjør 5-10% av total bilpark vil de ikke skape noen miljøproblemer og da trenger de ikke forbys. De fleste vil jo velge elbiler likevel siden det er billigst i bruk.

Det er trist om Ferrari og Porsche 911 ikke kan selges nye og være i sin sanne sjarmerende utgaver med kul motorlyd, og superlett vekt for optimale egenskaper for de som er interessert i skikkelig kule bensinbiler, som samtidig også liker og bruker elbil til vanlig. Vet det jobbes med utslippsfrie bensinmotorer. Spennende hvis de får det til.

Og så for å holde meg til saken:
Jeg tenker det med kollektivfelt vil være avgjørende at man opprettholder, men jeg er veldig for at man bør ha minst 1 passasjer for å opprettholde et samkjøringsprinsipp.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

trykkertor

Sitat fra: Carboy på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:12
Og så for å holde meg til saken:
Jeg tenker det med kollektivfelt vil være avgjørende at man opprettholder, men jeg er veldig for at man bør ha minst 1 passasjer for å opprettholde et samkjøringsprinsipp.
Kanskje noen byer skulle testet ut fri bruk av kollektivfelt for biler med 3+ passasjerer uansett drivlinje.
Tenker det er mange matpakkekjørere, meg inklusive, som hadde sett intensivet i å fylle opp bilen på vei inn og ut av sentrum. Samkjøre, bytte på å kjøre m.m.
Synes folk som har vett til å fylle bilen med passasjerer burde få fordel uansett om det er strøm eller fossilt de kjører med.

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kodax

Sitat fra: Carboy på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:12...
Det er trist om Ferrari og Porsche 911 ikke kan selges nye og være i sin sanne sjarmerende utgaver med kul motorlyd, og superlett vekt for optimale egenskaper for de som er interessert i skikkelig kule bensinbiler, som samtidig også liker og bruker elbil til vanlig. Vet det jobbes med utslippsfrie bensinmotorer. Spennende hvis de får det til...
Hadde jeg vært bilentusiast, så hadde jeg vært mest bekymret for autonomi. Hvis det kommer og blir mye sikrere enn å styre selv, så tar det nok ikke lang tid før forsikringsselskapene skrur opp prisene dersom man vil styre selv, samt at det blir begrenset hvor man får lov til å gjøre det, og etterhvert må man søke om spesialtillatelse for å få lov. Det blir sikkert lov noen steder i verden, men i Europa vil det nok komme innskrenkninger ganske raskt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på lørdag 16. januar 2021, klokken 20:51
Sitat fra: Carboy på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:12...
Det er trist om Ferrari og Porsche 911 ikke kan selges nye og være i sin sanne sjarmerende utgaver med kul motorlyd, og superlett vekt for optimale egenskaper for de som er interessert i skikkelig kule bensinbiler, som samtidig også liker og bruker elbil til vanlig. Vet det jobbes med utslippsfrie bensinmotorer. Spennende hvis de får det til...
Hadde jeg vært bilentusiast, så hadde jeg vært mest bekymret for autonomi. Hvis det kommer og blir mye sikrere enn å styre selv, så tar det nok ikke lang tid før forsikringsselskapene skrur opp prisene dersom man vil styre selv, samt at det blir begrenset hvor man får lov til å gjøre det, og etterhvert må man søke om spesialtillatelse for å få lov. Det blir sikkert lov noen steder i verden, men i Europa vil det nok komme innskrenkninger ganske raskt.
Dette ville jeg tatt med knusende ro. Vi har såpass krevende vær, føre og kjøreforhold på så dårlig veinett at det skal mye til for å ha totalforbud for manuell kjøring i nær fremtid. Det er også ca 2,5 millioner kjøretøy som ikke har FSD mulighet som skal fases ut. Det tar tid, selv med dramatisk mye bedre fremdrift enn de mest optimistiske har i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA