Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

engolf

Väl, jag förstår att i områden med stor belastning på kollektivfilen är dessa ändringar nödvändiga.
Men att införa det överallt är väl overkill, då det knappt är bussar att se i kollektivfilen i andra områden.

kodax

Jeg er helt enig i at dette er på tide å innføre i Oslo. Poenget med å gi tilgang til kollektivfeltet har jo vært å få folk til å kjøpe elbil, og jeg tror at de fleste som ønsket å bytte av den grunn allerede har gjort det. Generelt sett ønsker man jo mindre biler i byen, så da er det også naturlig å ikke gjøre det for attraktivt å kjøre i den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thomas Parsli

Sitat fra: dundun på torsdag 14. januar 2021, klokken 16:02

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:56
Taxi er ikke kollektivt, spesielt ikke med kun sjåfør.

Akkurat det der er ikke diskutabelt, taxi er kollektivtransport i følge loven. Du må gjerne mene noe annet såklart, men det endrer ikke fakta.

Taxi regnes som kollektivtransport fordi den er tilgjengelig for alle.

Med over 50% tomkjøring (71% i 2014), tomgangskjøring og galopperende priser er taxi lite miljøvennlig transport for de med litt for mye penger.

Burde ha krav om 3+ i bilen for å bruke kollektivfelt innenfor ring 3

https://www.aftenposten.no/oslo/i/dbVB/faerre-taxiturer-mer-tomkjoering-men-stadig-hoeyere-priser
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tjomsas

Dette har ligget i kortene lenge, og jeg mener det er en selvfølge.

Elbiler har fremdeles tilgang til kollektivfeltene, men som påpekes tidligere her stilles det nå krav. Den tanken er jeg helt med på.

Bussen (i rute) bør slippes fram, og færre biler i byen er helt i tråd med nødvendig by- og samfunnsutvikling. Så må selvfølgelig rammene rundt også forbedres, kollektivtransporten styrkes og tilgangen til høyverdig kollektivtransport bør også styrkes, slik at det blir et enklere valg for folk :)

En bil er og blir en bil. Den frakter i de aller fleste tilfeller én person, og tar opp verdifullt areal til parkering - areal som kan disponeres på en mer fremtidsrettet måte.

Vaduz

Jeg har stort sett aldri kjørt i kollektivfeltet selv om jeg har kunnet, går som regel like kjapt i vanlige felt med så mange elbiler vi har i dag. Det ble rett og slett for mange elbiler og den fordelen måtte bort nå som 50%+ solgte nybiler er elektriske. Sier seg selv. Buss har en eneste fordel i forhold til bil, og det er mindre kø. Resten er ganske kjipt, så den fordelen må den ha.

Leaf_2014

Taxi - man kunne vurdere å kun la de få tilgang kun hvis de kjører elektrisk. Ikke rare andelen drosjer som er elektriske.
Leaf 2014

Jejl

Synes de burde gjort et unntak for elektriske varebiler og lastebiler siden det foreløpig er få av disse på veiene. I Stavanger er det ihvertfall noen ganger en stor fordel å kjøre i kollektivfeltet i rushtrafikken. Den fordelen vil lokke til seg flere firmaer til å kjøre elektrisk.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

Det var da utrolig kort varsel. Det vanlige er jo at slike endringer skal ut på høringsrunde før man tar en faktisk avgjørelse, men her ser det ut som det hoppes bukk over vanlige regler for saksbehandling og lov/regel-endringer.


Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. Hadde jeg ikke hatt barn fra havarert ekteskap og dermed delt omsorg, skulle jeg sterkt vurdert å dra ungen med meg og flyttet herifra.


Før man struper all trafikk og skaper enda større køer, så burde de fått på plass nok kapasitet på til å ta unna forventet økning, men som vanlig må man gjennom flere år med underkapasitet og trengsel, før alternativene er på plass.


Og når de gjør dette mens vi enda har Korona-epidemien hengende over oss, så burde de definitivt ventet. Dytter man folk ufrivillig inn på trange, overfylte busser, tog og trikker, så kommer smittetallene til å gå opp i raskt tempo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#24
Om det skulle vært høring eller om det er veldig kort varsel eller ikke er vel et definisjonsspm. Spm blir mer hva hva synes. Enten er man for. bryr seg ikke eller imot. Slik tenker jeg at gfolket tenker om dette.

PNR1A

Sitat fra: Tjomsas på torsdag 14. januar 2021, klokken 19:45
Dette har ligget i kortene lenge, og jeg mener det er en selvfølge.

Elbiler har fremdeles tilgang til kollektivfeltene, men som påpekes tidligere her stilles det nå krav. Den tanken er jeg helt med på.

Bussen (i rute) bør slippes fram, og færre biler i byen er helt i tråd med nødvendig by- og samfunnsutvikling. Så må selvfølgelig rammene rundt også forbedres, kollektivtransporten styrkes og tilgangen til høyverdig kollektivtransport bør også styrkes, slik at det blir et enklere valg for folk :)

En bil er og blir en bil. Den frakter i de aller fleste tilfeller én person, og tar opp verdifullt areal til parkering - areal som kan disponeres på en mer fremtidsrettet måte.

Kan du nevne en fremtidsrettet måte å disponere areal på?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

Vi er mange som anser sentrum som et mer behagelig sted å være når antallet biler går ned og gatearealet frigjøres til annen bruk. Man trenger ingen detaljert plan for hva alternativ bruk kan være - for meg er følelsen av å ta byen tilbake fra bilene verdt en del i seg selv - å kunne gå fritt uten støy og fare. I tillegg blir det bedre plass til syklister, nyttetransport etc.

Det er helt fair å være uenig og å mene at bilens plass bør prioriteres, men heldigvis (for meg) har befolkningen talt og stemt på partier som gjør tiltak for å minke antallet biler.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

espenri

Ta en tur på Munchs Brygge, Bjørvika, Rådhusplassen, Torggata og se om du vil ha tilbake bilen de stedene. Det er eksempler på arealdisponering for fremtiden.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

PNR1A

Sitat fra: espenri på fredag 15. januar 2021, klokken 10:00
Ta en tur på Munchs Brygge, Bjørvika, Rådhusplassen, Torggata og se om du vil ha tilbake bilen de stedene. Det er eksempler på arealdisponering for fremtiden.

Munch Brygge/Bjørvika - Opera og Deichmanske. Resten er bare boligblokker, Sørenga interessant om sommer ellers ikke mange mennesker å se der resten av året

Torggata - gågata lenge siden fra Domkirke til Youngstortget. Resten av gata er blanding av alt mulig, ikke nevneverdig.

Rådhusplassen - stengt for trafikk lenge siden bortsett fra trikken. Svarte sykkelstripa som er ren estetisk forsøpling av en ellers fantastisk areal.

Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

Kanskje vi kan få flere sånne fantastiske areal.

Felles for de fleste flotte gangområdene i byen er at de var veier for ikke veldig lenge siden.

Uansett: Dette blir en stor prinsipiell avsporing, det enkle faktumet er jo at når elbilene passerer femti prosent av salget (antakeligvis mye mer i Oslo) må man begrense de privilegiene som utnytter begrensede ressurser, sånn som kollektivfeltbruk og fri parkering.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA