Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen  (Lest 3887 ganger)

engolf

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 494
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #15 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 16:32 »
Väl, jag förstår att i områden med stor belastning på kollektivfilen är dessa ändringar nödvändiga.
Men att införa det överallt är väl overkill, då det knappt är bussar att se i kollektivfilen i andra områden.

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1554
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #16 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 17:00 »
Jeg er helt enig i at dette er på tide å innføre i Oslo. Poenget med å gi tilgang til kollektivfeltet har jo vært å få folk til å kjøpe elbil, og jeg tror at de fleste som ønsket å bytte av den grunn allerede har gjort det. Generelt sett ønsker man jo mindre biler i byen, så da er det også naturlig å ikke gjøre det for attraktivt å kjøre i den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3913
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #17 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 18:28 »

Taxi er ikke kollektivt, spesielt ikke med kun sjåfør.

Akkurat det der er ikke diskutabelt, taxi er kollektivtransport i følge loven. Du må gjerne mene noe annet såklart, men det endrer ikke fakta.

Taxi regnes som kollektivtransport fordi den er tilgjengelig for alle.

Med over 50% tomkjøring (71% i 2014), tomgangskjøring og galopperende priser er taxi lite miljøvennlig transport for de med litt for mye penger.

Burde ha krav om 3+ i bilen for å bruke kollektivfelt innenfor ring 3

https://www.aftenposten.no/oslo/i/dbVB/faerre-taxiturer-mer-tomkjoering-men-stadig-hoeyere-priser
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tjomsas

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 96
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #18 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 19:45 »
Dette har ligget i kortene lenge, og jeg mener det er en selvfølge.

Elbiler har fremdeles tilgang til kollektivfeltene, men som påpekes tidligere her stilles det nå krav. Den tanken er jeg helt med på.

Bussen (i rute) bør slippes fram, og færre biler i byen er helt i tråd med nødvendig by- og samfunnsutvikling. Så må selvfølgelig rammene rundt også forbedres, kollektivtransporten styrkes og tilgangen til høyverdig kollektivtransport bør også styrkes, slik at det blir et enklere valg for folk :)

En bil er og blir en bil. Den frakter i de aller fleste tilfeller én person, og tar opp verdifullt areal til parkering - areal som kan disponeres på en mer fremtidsrettet måte.

Vaduz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 295
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #19 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 20:10 »
Jeg har stort sett aldri kjørt i kollektivfeltet selv om jeg har kunnet, går som regel like kjapt i vanlige felt med så mange elbiler vi har i dag. Det ble rett og slett for mange elbiler og den fordelen måtte bort nå som 50%+ solgte nybiler er elektriske. Sier seg selv. Buss har en eneste fordel i forhold til bil, og det er mindre kø. Resten er ganske kjipt, så den fordelen må den ha.

Leaf_2014

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 343
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #20 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 21:22 »
Taxi - man kunne vurdere å kun la de få tilgang kun hvis de kjører elektrisk. Ikke rare andelen drosjer som er elektriske.
Leaf 2014

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1512
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #21 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 21:35 »
Synes de burde gjort et unntak for elektriske varebiler og lastebiler siden det foreløpig er få av disse på veiene. I Stavanger er det ihvertfall noen ganger en stor fordel å kjøre i kollektivfeltet i rushtrafikken. Den fordelen vil lokke til seg flere firmaer til å kjøre elektrisk.

Hansi

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1028
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #22 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 02:17 »
Enig med 2 siste innlegg :)
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2305
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #23 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 05:11 »
Det var da utrolig kort varsel. Det vanlige er jo at slike endringer skal ut på høringsrunde før man tar en faktisk avgjørelse, men her ser det ut som det hoppes bukk over vanlige regler for saksbehandling og lov/regel-endringer.


Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. Hadde jeg ikke hatt barn fra havarert ekteskap og dermed delt omsorg, skulle jeg sterkt vurdert å dra ungen med meg og flyttet herifra.


Før man struper all trafikk og skaper enda større køer, så burde de fått på plass nok kapasitet på til å ta unna forventet økning, men som vanlig må man gjennom flere år med underkapasitet og trengsel, før alternativene er på plass.


Og når de gjør dette mens vi enda har Korona-epidemien hengende over oss, så burde de definitivt ventet. Dytter man folk ufrivillig inn på trange, overfylte busser, tog og trikker, så kommer smittetallene til å gå opp i raskt tempo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2001
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #24 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 06:58 »
Om det skulle vært høring eller om det er veldig kort varsel eller ikke er vel et definisjonsspm. Spm blir mer hva hva synes. Enten er man for. bryr seg ikke eller imot. Slik tenker jeg at gfolket tenker om dette.
« Siste redigering: Fredag 15. Januar 2021, klokken 07:04 av Electric cars in Norway »

PNR1A

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 182
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #25 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 09:54 »
Dette har ligget i kortene lenge, og jeg mener det er en selvfølge.

Elbiler har fremdeles tilgang til kollektivfeltene, men som påpekes tidligere her stilles det nå krav. Den tanken er jeg helt med på.

Bussen (i rute) bør slippes fram, og færre biler i byen er helt i tråd med nødvendig by- og samfunnsutvikling. Så må selvfølgelig rammene rundt også forbedres, kollektivtransporten styrkes og tilgangen til høyverdig kollektivtransport bør også styrkes, slik at det blir et enklere valg for folk :)

En bil er og blir en bil. Den frakter i de aller fleste tilfeller én person, og tar opp verdifullt areal til parkering - areal som kan disponeres på en mer fremtidsrettet måte.

Kan du nevne en fremtidsrettet måte å disponere areal på?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #26 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 09:58 »
Vi er mange som anser sentrum som et mer behagelig sted å være når antallet biler går ned og gatearealet frigjøres til annen bruk. Man trenger ingen detaljert plan for hva alternativ bruk kan være - for meg er følelsen av å ta byen tilbake fra bilene verdt en del i seg selv - å kunne gå fritt uten støy og fare. I tillegg blir det bedre plass til syklister, nyttetransport etc.

Det er helt fair å være uenig og å mene at bilens plass bør prioriteres, men heldigvis (for meg) har befolkningen talt og stemt på partier som gjør tiltak for å minke antallet biler.
2021 Tesla Model X facelift (Bestilt)
2021 Polestar 2 (Bestilt)
2020 Honda E Advanced (2020->)
2015 Model S S85D, rød med alt. (2015->)
2014 i3 med alt (2017-2020)
2016 Mercedes B-klasse elektrisk m/alt. (2016-2016)
2014 Model S P85, brun med alt. (2014-2015)

...og i tillegg en Mini Remastered for moro skyld

espenri

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #27 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 10:00 »
Ta en tur på Munchs Brygge, Bjørvika, Rådhusplassen, Torggata og se om du vil ha tilbake bilen de stedene. Det er eksempler på arealdisponering for fremtiden.

PNR1A

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 182
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #28 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 10:24 »
Ta en tur på Munchs Brygge, Bjørvika, Rådhusplassen, Torggata og se om du vil ha tilbake bilen de stedene. Det er eksempler på arealdisponering for fremtiden.

Munch Brygge/Bjørvika - Opera og Deichmanske. Resten er bare boligblokker, Sørenga interessant om sommer ellers ikke mange mennesker å se der resten av året

Torggata - gågata lenge siden fra Domkirke til Youngstortget. Resten av gata er blanding av alt mulig, ikke nevneverdig.

Rådhusplassen - stengt for trafikk lenge siden bortsett fra trikken. Svarte sykkelstripa som er ren estetisk forsøpling av en ellers fantastisk areal.

Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen
« Svar #29 på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 10:42 »
Kanskje vi kan få flere sånne fantastiske areal.

Felles for de fleste flotte gangområdene i byen er at de var veier for ikke veldig lenge siden.

Uansett: Dette blir en stor prinsipiell avsporing, det enkle faktumet er jo at når elbilene passerer femti prosent av salget (antakeligvis mye mer i Oslo) må man begrense de privilegiene som utnytter begrensede ressurser, sånn som kollektivfeltbruk og fri parkering.
« Siste redigering: Fredag 15. Januar 2021, klokken 10:44 av dundun »
2021 Tesla Model X facelift (Bestilt)
2021 Polestar 2 (Bestilt)
2020 Honda E Advanced (2020->)
2015 Model S S85D, rød med alt. (2015->)
2014 i3 med alt (2017-2020)
2016 Mercedes B-klasse elektrisk m/alt. (2016-2016)
2014 Model S P85, brun med alt. (2014-2015)

...og i tillegg en Mini Remastered for moro skyld