Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: dundun på fredag 15. januar 2021, klokken 09:58
Vi er mange som anser sentrum som et mer behagelig sted å være når antallet biler går ned og gatearealet frigjøres til annen bruk. Man trenger ingen detaljert plan for hva alternativ bruk kan være - for meg er følelsen av å ta byen tilbake fra bilene verdt en del i seg selv - å kunne gå fritt uten støy og fare. I tillegg blir det bedre plass til syklister, nyttetransport etc.

Det er helt fair å være uenig og å mene at bilens plass bør prioriteres, men heldigvis (for meg) har befolkningen talt og stemt på partier som gjør tiltak for å minke antallet biler.

I bysentra så er det helt greit at private biler ikke kjører - men varetransport og annet nødvendig må kunne skje med bil - Jeg forstår ikke at håndverkere f.eks aksepterer å trille rundt med sykler - men heldigvis er det ikke mitt problem. Derimot er jeg sterk motstander av denne politikken utenfor byene.
Jeg mener vi kan ikke tvinge folk til å bo i byer - og vi kan ikke tvinge folk til kun å spise vegetarmat osv.
I så måte opplever jeg MDG sine talspersoner på linje med revolusjonære kommunister som vil ha væpna revolusjon. Jeg er veldig for miljøkamp - men klimakampen mener jeg er feilslått på mange områder og blir ofte en symbolkamp uten reell verdi. Man løfter opp symbolene gjennom pisk og forbud uten at det ofte har noen reell effekt for klimaet. Samtidig savner jeg virkelig ekte engasjement for miljøet - det virker som miljøet må blø i klimakampen - tenker f.eks på alle vindmøllene folk vil tapetsere landskapet med slik at noen MDG'ere og andre lissom miljøvernere bosatt i byene kan spekulere i mer bitcoins og få tilgang til ennå mer varm latte - helt sykt.

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kodax

Sitat fra: RJK på fredag 15. januar 2021, klokken 05:11...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:49
I bysentra så er det helt greit at private biler ikke kjører - men varetransport og annet nødvendig må kunne skje med bil - Jeg forstår ikke at håndverkere f.eks aksepterer å trille rundt med sykler - men heldigvis er det ikke mitt problem. Derimot er jeg sterk motstander av denne politikken utenfor byene.
Jeg mener vi kan ikke tvinge folk til å bo i byer - og vi kan ikke tvinge folk til kun å spise vegetarmat osv.
I så måte opplever jeg MDG sine talspersoner på linje med revolusjonære kommunister som vil ha væpna revolusjon. Jeg er veldig for miljøkamp - men klimakampen mener jeg er feilslått på mange områder og blir ofte en symbolkamp uten reell verdi. Man løfter opp symbolene gjennom pisk og forbud uten at det ofte har noen reell effekt for klimaet. Samtidig savner jeg virkelig ekte engasjement for miljøet - det virker som miljøet må blø i klimakampen - tenker f.eks på alle vindmøllene folk vil tapetsere landskapet med slik at noen MDG'ere og andre lissom miljøvernere bosatt i byene kan spekulere i mer bitcoins og få tilgang til ennå mer varm latte - helt sykt.
Du skriver mer og mer ekstremt. Vurder å puste med magen neste gang du skal tømme deg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

bmw2002

Der elbiler skaper trøbbel for buss bør de fjernes fra kollektivtrafikken, ellers bør de får kjøre frem til nysalg av fossilbiler er omtrent null.

Samtidig mener jeg at under en Corona epidemi er det helt feil å øke bomavgifter, fjerne tilgang til kollektivtrafikk etc.  Her burde det vært innført tidsbegrensende tiltak får å unngå kollektivbruk med tilhørende økt smitte.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på fredag 15. januar 2021, klokken 11:55
Der elbiler skaper trøbbel for buss bør de fjernes fra kollektivtrafikken, ellers bør de får kjøre frem til nysalg av fossilbiler er omtrent null.

Samtidig mener jeg at under en Corona epidemi er det helt feil å øke bomavgifter, fjerne tilgang til kollektivtrafikk etc.  Her burde det vært innført tidsbegrensende tiltak får å unngå kollektivbruk med tilhørende økt smitte.
Fornuftige synspunkter som jeg støtter. Det bør være sammenheng mellom effekt og hvilke tiltak en bruker.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:49
Sitat fra: dundun på fredag 15. januar 2021, klokken 09:58
Vi er mange som anser sentrum som et mer behagelig sted å være når antallet biler går ned og gatearealet frigjøres til annen bruk. Man trenger ingen detaljert plan for hva alternativ bruk kan være - for meg er følelsen av å ta byen tilbake fra bilene verdt en del i seg selv - å kunne gå fritt uten støy og fare. I tillegg blir det bedre plass til syklister, nyttetransport etc.

Det er helt fair å være uenig og å mene at bilens plass bør prioriteres, men heldigvis (for meg) har befolkningen talt og stemt på partier som gjør tiltak for å minke antallet biler.

I bysentra så er det helt greit at private biler ikke kjører - men varetransport og annet nødvendig må kunne skje med bil - Jeg forstår ikke at håndverkere f.eks aksepterer å trille rundt med sykler - men heldigvis er det ikke mitt problem. Derimot er jeg sterk motstander av denne politikken utenfor byene.
Jeg mener vi kan ikke tvinge folk til å bo i byer - og vi kan ikke tvinge folk til kun å spise vegetarmat osv.
I så måte opplever jeg MDG sine talspersoner på linje med revolusjonære kommunister som vil ha væpna revolusjon. Jeg er veldig for miljøkamp - men klimakampen mener jeg er feilslått på mange områder og blir ofte en symbolkamp uten reell verdi. Man løfter opp symbolene gjennom pisk og forbud uten at det ofte har noen reell effekt for klimaet. Samtidig savner jeg virkelig ekte engasjement for miljøet - det virker som miljøet må blø i klimakampen - tenker f.eks på alle vindmøllene folk vil tapetsere landskapet med slik at noen MDG'ere og andre lissom miljøvernere bosatt i byene kan spekulere i mer bitcoins og få tilgang til ennå mer varm latte - helt sykt.

Bra jobba i løpet av få setninger å komme innom kommunisme, vegetarmat, vindmøller, bitcoin og latte. Spesielt når diskusjonen er kollektivfelt...

Ellers oppfatter jeg at Oslo ikke stenger kollektivfelt før det er nødvendig. De begynte på de store innfartsårene og nå på noen av de interne hovedveiene. Og fremdeles åpent for samkjøring.

Counterpointer

Har forståelse for at noen ønsker mindre biler i sentrum. Men kan ikke på noen måte se at å stenge kollektivfeltet for elbiler gjør noe som helst med det.

For meg som bor noen mil utenfor Oslo fører innstramming av parkering til mye mer effektiv regulering enn kollektivfeltet som er nærmest irrelevant.

Resultatet er at jeg ikke bruker næringslivet eller tilbud i sentrum i det hele tatt lengre. Det passer sikkert fint for de som vil ha byen for seg selv, men er nok ikke like bra for næringslivet.

kodax

Å ha butikker og andre tilbud i sentrum av byen som er avhengig av at folk kjører dit for å gå rundt tror jeg ikke er en bærekraftig løsning. Det handler ikke om å ha byen for seg selv, men å ha en by som er best mulig for de som bor der.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 14:50
Har forståelse for at noen ønsker mindre biler i sentrum. Men kan ikke på noen måte se at å stenge kollektivfeltet for elbiler gjør noe som helst med det.

For meg som bor noen mil utenfor Oslo fører innstramming av parkering til mye mer effektiv regulering enn kollektivfeltet som er nærmest irrelevant.

Resultatet er at jeg ikke bruker næringslivet eller tilbud i sentrum i det hele tatt lengre. Det passer sikkert fint for de som vil ha byen for seg selv, men er nok ikke like bra for næringslivet.

Jeg bruker heller ikke byen som et sted jeg handler, men et sted for restauranter osv. Da passer det uansett å bruke kollektiv transport. Når det gjelder butikkene i sentrum så vil noen gå under. Noe butikklokaler gjøres om til annen virksomhet. Ellers er der sånn for butikkene som sliter at de ikke tjener nok i forhold til husleien. Poenget er at husleien må ned. Det er kjipt for huseier, men det er en nødvendig tilpassing. Det er ingen grunn til at lokaler skal bli stående tomme

kodax

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:49...tenker f.eks på alle vindmøllene folk vil tapetsere landskapet med slik at noen MDG'ere og andre lissom miljøvernere bosatt i byene kan spekulere i mer bitcoins og få tilgang til ennå mer varm latte - helt sykt.
Og derr hadde noen startet fredagen litt tidligere enn oss andre  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PF

Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:29
Sitat fra: RJK på fredag 15. januar 2021, klokken 05:11...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.

Som beboer litt uten for sentrum (lambertseter)med to barn i rekkehus så er behovet for bil absolutt til stede. Å kjøre i selve sentrum har jeg ikke behov for, jeg tok kollektiv til jobben, leverer unger stort sett til beins. Litt over halvannen km til skole, men når man skal ukeshandle, ungene skal på trening eller vi skal på besøk litt lenger unna er bilen stort sett et must. Det er stort kudos til de som klarer seg uten, jeg skjønner det ikke. Selv Mdg representanten i borettslaget kjører bil, faktisk hver dag til skolen med sitt yngste barn som er like gammelt som min eldste(7). Hun kjører forbi meg hver eneste dag til skolen, ikke rart politikerforakten er høy i dette lamdet.

dundun

Jeg bor også rett utenfor "byen" (tre stopp fra Majorstua) og har for øyeblikket fire biler. Det er ikke hver måned jeg har med meg en bil innafor ring 1!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kodax

Sitat fra: PF på fredag 15. januar 2021, klokken 19:52
Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:29
Sitat fra: RJK på fredag 15. januar 2021, klokken 05:11...
Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. ...
Som andre har kommentert, så jeg jeg også helt uenig i den påstanden. Oslo begynner å bli veldig mye mer spiselig for de fleste av oss som er innbyggere her. Jeg forstår at noen som må kjøre får det mer problematisk, særlig i en overgangsperiode, men slik vil det alltid være med alle endringer.

Som beboer litt uten for sentrum (lambertseter)med to barn i rekkehus så er behovet for bil absolutt til stede. Å kjøre i selve sentrum har jeg ikke behov for, jeg tok kollektiv til jobben, leverer unger stort sett til beins. Litt over halvannen km til skole, men når man skal ukeshandle, ungene skal på trening eller vi skal på besøk litt lenger unna er bilen stort sett et must. Det er stort kudos til de som klarer seg uten, jeg skjønner det ikke. Selv Mdg representanten i borettslaget kjører bil, faktisk hver dag til skolen med sitt yngste barn som er like gammelt som min eldste(7). Hun kjører forbi meg hver eneste dag til skolen, ikke rart politikerforakten er høy i dette lamdet.
Jeg bor i samme område. Vi syklet unga til barnehagen når de ikke kunne sykle selv, sykler til jobben på andre siden av byen, tar kollektiv når det er naturlig. Vi kjører av og til, og oftere nå i korona-tider, men jeg syns ikke det er rimelig at det skal være spesielt tilrettelagt for oss med elbil. Jeg forstår at ikke alle kan sykle like mye som oss, men det er ingen tvil om at mange velger bil pga komforten, og siden jeg mener byen er bedre med mindre biler så er jeg for tiltak som begrenser bilismen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektrolux

Blir feil å innføre det nå midt på vinteren og i smittetoppen. Vent til våren når folk har reelle alternativ som smittefri plassbesparende 2 hjult transport
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA