Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på tilgang til kollektivfelt med elbil dersom alene i bilen

Startet av hELgenen, torsdag 14. januar 2021, klokken 12:58

« forrige - neste »

dundun

Tenker at dette er på tide, iallfall sentralt i Oslo og andre byer.

Selv om elbilen er med og løser co2-problemet løser den verken svevestøvsproblematikken eller (enda viktigere) plassproblemene i byen og på byens veier. Ingen bil er langt bedre enn elbil i bysentra.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

PNR1A

Det å flytte elbil fra kollektivfelt betyr ikke mer plass. Kollektivfelt skal ikke stå tomt slik at noen kan bygge noe
Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

Mer plass til bussen, mindre incentiv for elbileiere til å ta bilen til byen når kollektivt kunne gjort jobben (Corona går over til slutt!), og dermed bedre plass i byen.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Kanskje ikke drosjer eller busser med kun sjåfør skulle tillates heller?

Øyvind.h

Synes det er et steg i riktig retning at samkjøring er et minimumskrav for bruk av kollektivfeltet. Dvs. 2-3 i bilen er et fornuftig krav. Det kan i det minste forlenge perioden hvor elbiler har tilgang.

Nå kjører jeg ytterst sjeldent bil til byen, men jeg har sett at det jukses en god del. I blant er det innbringende kontroller, men dessverre relativt sjeldent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PNR1A

Bedre plass i kollektivfelt - ja (til en vis grad). Kan du utdype "bedre plass i byen", takk.

Samme byråd som ber oss ikke å ta kollektiv pga Corona skal nå tvinge elbiler ut av kollektivfelt. Slik at tomme busser skal kjøre 50km/t og andre skal stampe i enda lengre køer.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

Byen er i dag full av biler. Alle tiltak som motvirker biler i byen bidrar til færre biler. Biler tar opp masse plass som kunne vært brukt til noe annet, f.eks gågater, fortau, etc. Derfor vil alle tiltak som gjør bilbruk mindre fristende føre til bedre plass og (i mine øyne) en bedre by.

At det akkurat nå ikke er max belastning på bussene er en forbigående situasjon. Det vil gå over.

Forøvrig er det greit å huske regelen: Man står ikke i stampe i køen. man _er_ køen. Det er ingen grunn til at ikke kollektivtransporten skal ha helt egne traseer, og ingen grunn til å ikke ta disse traseene fra privatbilene.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

PNR1A

Det finnes allerede fortauer i Oslo meg kjent. Og gågater (steder uten trafikk). Sistnevnt ble ikke brukt mye før korona.

Man-er-køen sier du? Skal folka forsvinne/fordufte slik at det ikke blir noe kø? Hvem som skal da bruke så mye ledig plass i byen?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

dundun

Jeg tror ikke vi blir enige her. Heldigvis har byens befolkning talt, og det er dette vi vil ha: En by der bilen nedprioriteres.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

dundun

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:14
Kanskje ikke drosjer eller busser med kun sjåfør skulle tillates heller?

Det blir bare tull. Det ligger liksom i navnet at kollektivtransporten skal ha plass i kollektivfeltet.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Sitat fra: dundun på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:50
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:14
Kanskje ikke drosjer eller busser med kun sjåfør skulle tillates heller?

Det blir bare tull. Det ligger liksom i navnet at kollektivtransporten skal ha plass i kollektivfeltet.
Taxi er ikke kollektivt, spesielt ikke med kun sjåfør.

Øyvind.h

Taxi er i retning av en bildelingstjeneste, så den kan jeg se er i grenseland men kanskje innenfor.
Busser er ikke nærheten av å være oppe til diskusjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:56
Sitat fra: dundun på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:50
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:14
Kanskje ikke drosjer eller busser med kun sjåfør skulle tillates heller?

Det blir bare tull. Det ligger liksom i navnet at kollektivtransporten skal ha plass i kollektivfeltet.
Taxi er ikke kollektivt, spesielt ikke med kun sjåfør.


Akkurat det der er ikke diskutabelt, taxi er kollektivtransport i følge loven. Du må gjerne mene noe annet såklart, men det endrer ikke fakta.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. januar 2021, klokken 16:00
Taxi er i retning av en bildelingstjeneste, så den kan jeg se er i grenseland men kanskje innenfor.
Busser er ikke nærheten av å være oppe til diskusjon.
Det er en merkelig sak at en bil som står å går på tomgang og kjører ofte en og en person skal være kollektivt!
Det er jo en ypperlig måte å betale seg ut av køen for de rikeste.
(PS jeg kjører hverken i kollektivfelt eller taxi på jevnlig basis)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA