Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilvask - tips

Startet av mariaR, onsdag 06. januar 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

mariaR

Hei!

Jeg er nokså fersk sjåfør og har kjøpt I-pace som min første bil  :) Jeg lurer på om noen kan gi meg tips i forhold til bilvask - spesielt er jeg interessert i hvor ofte/grundig man burde vaske understell om vinteren. Litt redd for rustskader  :-\  Bilen brukes noen ganger i uka. Holder det å dra gjennom maskinvask av understell en gang i måneden? Eller burde man heller velge håndvask? Noen som har opplevd rustskader i I-Pace?

Takk på forhånd!

4Matic Fanatic

Det er ingenting som kan ruste, er omtrent kun aluminium i bilen, selv hjuloppheng.

Electric cars in Norway

4Matic Fanatic :+1: :+1: Enig vedr. I-Pace.  Og generelt sett er det veisalt som dreper bilene uansett merke. Viktig med vask da.

Ingeniøren

#3
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. januar 2021, klokken 23:17
Det er ingenting som kan ruste, er omtrent kun aluminium i bilen, selv hjuloppheng.

Mna, en stål komponenter i oppheng og overrasket over hvor mye korrosjon/anløping det blir på aluminiums delene, selv om dette er noe som beskytter aluminium over tid. Bremsene ruster noe da de brukes lite i en elbil.

Selv vasker jeg bilen kun for hand og da blir det kun et lite antall bilvasker ila vinteren, inkl underspyling. Så lenge bilen får en god voks behandling på sommeren, og supplerer med voks i vaskevann eller på spray når bilen tørkes av, har det holdt mine biler fine i mange år, og tror ikke Jaguar vil bli noe problem heller. At det er aluminiums karosseri er bare et pluss.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg bruker selvvask hos CircleK. Saltes ikke på veiene her jeg bor, bortsett fra det lille som blandes inn i strøsanden.

Unngår spyling inne i felgene da jeg fikk skikkelig kast i et par felger tidligere i vinter pga is som ga ujevn vektfordeling da kun noe av isen ble spylt bort.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

Kan være en fordel å spyle bremsene/understell når det er pluss grader og en har kjørt på saltede veier. Å ta den inn i vaskehallen med underspyling et par ganger i vinterhalvåret tror jeg gjør den godt. Det som kan ruste ruster også mere i oppvarmet garasje da saltblandingen er flytende.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA