Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Setevarme starter ikke ved forhåndsvarming

Startet av hhog, torsdag 14. januar 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

hhog

Hei. Jeg har vært lykkelig eier av min EQC i 6 månder nå, og kun i den første tiden startet setevarmeren opp når jeg forhåndsklimatiserte fra app (eller tidsinnstilt). Selv om appen sier at setevarme er på, har den i de siste 2-3 månedene ikke startet. Har forsøkt å slå av og på i appen, bare hatt på førersete osv, men ingenting endrer det. Varmen i kupeen fungerer som forventet.
Noen tips eller erfaringer?

Toalmar

Har du vært i kontakt med forhandler?
Om du har sjekket innstillingene du mener i bil/app så er nok neste steg forhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hhog


Egil Fonn

Sete, ratt og varmetråder er kun aktivert ca 5 min.
Det var vel også en funksjon i menyen der du kunne huke vekk sete varme? I allefall kan den hukes bort på passasjer siden.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hhog

Hvor "plasseres" de 5 minuttene? På starten eller på slutten av oppvarmingen? Kan ikke huske at det var slik når jeg følte den fungerte - da var setet behagelig varmt..?

Toalmar

Helt fersk her selv. Hadde på forvarming i ca 30 minutter i dag og synes også sete og ratt ikke var varmt nok. Ratt hadde en liten lunk så det har o hvert fall stått på. Tipper de 5 minuttene er i begynnelsen så lenge bilen ikke visste avreisetidspunktet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hhog

Tok en test i dag. Sto rett ved bilen når jeg aktiverte fra appen. I appen sto setevarme som aktivert. Ingen aktivering av setevarme i bilen. Gikk bort, og gikk ut igjen  etter 29 min, og ventet til den slo seg av selv. (ingen seter lyste). Satte meg inn i bilen sekundet etter forvarmingen slo seg av. Overraskende kaldt sete. Så - verken på slutten eller på starten. Er det midt i forvarmingsperioden så vil jeg vente til det er mildere enn -20 før jeg obeserverer hele...
Har sendt mail til MotorTrade, og de ba meg komme inn for en sjekk i neste uke. Da er det tydeligvis ikke normalt at setevarmen ikke slår seg på...?

Egil Fonn

Sete og ratt varmes i starten. Når kupe begynner å bli varm deaktiveres sete og ratt varme.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Da har jeg fått sjekket min. Aktiverte klimaregulering i dag ca kl 13:30 med avreise satt til 14:30
13:55 fikk jeg beskjed via app at bilen startet lading av batteri. Batteri var på 80% som jeg har ett som ladegrense. Kl 14:00 fikk jeg ny beskjed i app at bilen hadde stoppet ladingen. Etter dette så fulgte jeg ikke med på telefon om app meldte noe annet vedrørende lading eller varming. Kl 14:25 gikk jeg ut i bilen og da var setevarme og rattvarmen aktiv.

Etter ca 1/2 times kjøring kom jeg frem til bestemmelsestedet bilen ble parkert og låst. Etter ca 1 time så gikk jeg inn i bilen trykket på startknappen, aktiverte så klimatiseringen via knapp i midtkonsoll. gikk tilbake for å hente litt saker. Personen som satt i bilen mens jeg var borte kunne opplyse om at etter en kort tid startet setevarmen på begge setene. Jeg kom tilbake etter ca 10 minutter og setet var varmt, det samme var rattet :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hhog

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 15. januar 2021, klokken 16:14
Sete og ratt varmes i starten. Når kupe begynner å bli varm deaktiveres sete og ratt varme.

Hørtes da må det være noe rart med min bil. Aktiverte fra app i dag, og gikk ut for å kjøre etter ca 10 minutter (litt raskere enn planlagt). Da var setet kaldt, mens rattet var varmt (tydelig at varmen har vært på der).

hhog

Sitat fra: Toalmar på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:07
Da har jeg fått sjekket min. Aktiverte klimaregulering i dag ca kl 13:30 med avreise satt til 14:30
13:55 fikk jeg beskjed via app at bilen startet lading av batteri. Batteri var på 80% som jeg har ett som ladegrense. Kl 14:00 fikk jeg ny beskjed i app at bilen hadde stoppet ladingen. Etter dette så fulgte jeg ikke med på telefon om app meldte noe annet vedrørende lading eller varming. Kl 14:25 gikk jeg ut i bilen og da var setevarme og rattvarmen aktiv.

Etter ca 1/2 times kjøring kom jeg frem til bestemmelsestedet bilen ble parkert og låst. Etter ca 1 time så gikk jeg inn i bilen trykket på startknappen, aktiverte så klimatiseringen via knapp i midtkonsoll. gikk tilbake for å hente litt saker. Personen som satt i bilen mens jeg var borte kunne opplyse om at etter en kort tid startet setevarmen på begge setene. Jeg kom tilbake etter ca 10 minutter og setet var varmt, det samme var rattet :)

Ok, så dette var ikke fra app uten avreisetid, altså direkteklimatisering... Som jeg skrev over, så har jeg opplevd at rattet var varmt, sånn etter 10 minutter, men setet var kaldt som en parkbenk :(

Toalmar

Sitat fra: hhog på mandag 18. januar 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Toalmar på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:07
Da har jeg fått sjekket min. Aktiverte klimaregulering i dag ca kl 13:30 med avreise satt til 14:30
13:55 fikk jeg beskjed via app at bilen startet lading av batteri. Batteri var på 80% som jeg har ett som ladegrense. Kl 14:00 fikk jeg ny beskjed i app at bilen hadde stoppet ladingen. Etter dette så fulgte jeg ikke med på telefon om app meldte noe annet vedrørende lading eller varming. Kl 14:25 gikk jeg ut i bilen og da var setevarme og rattvarmen aktiv.

Etter ca 1/2 times kjøring kom jeg frem til bestemmelsestedet bilen ble parkert og låst. Etter ca 1 time så gikk jeg inn i bilen trykket på startknappen, aktiverte så klimatiseringen via knapp i midtkonsoll. gikk tilbake for å hente litt saker. Personen som satt i bilen mens jeg var borte kunne opplyse om at etter en kort tid startet setevarmen på begge setene. Jeg kom tilbake etter ca 10 minutter og setet var varmt, det samme var rattet :)

Ok, så dette var ikke fra app uten avreisetid, altså direkteklimatisering... Som jeg skrev over, så har jeg opplevd at rattet var varmt, sånn etter 10 minutter, men setet var kaldt som en parkbenk :(
Dette var som du antar direkteklimatisering i bil. Setevarmen viste full effekt da jeg kom tilbake
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Startet klimatisering fra app litt tidligere i ettermiddag. Etter ca 5 minutter gikk jeg ut i bilen og da var rattet blitt varmt, men det var ikke tegn til at setene sto på.
Jeg kjørte da og vet ikke om varmen ville bli slått på for setene etter hvert
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hhog

Etter et besøk hos Motor-Trade viser det seg at en "del" er defekt i forbindelse med setevarmeren min. De bekrefter at den ikke fungerer ved klimatisering fra app. Supportapparatet i Tyskland var kjent med denne feilen, selv om de på Motor-Trade her oppe hadde hørt om det.
Delen, som visstnok var en chip eller noe i den duren, er bestilt fra Tyskland, og blir fikset i neste uke!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA